Selv om bruk av sosiale medier kan bidra til økt kropps- og utseendepress betyr ikke det at du ikke skal lese blogger eller høre på hva influensere har å si. Men hvis du husker på at influensere blir betalt for å påvirke deg, er det enklere å sortere hva som er gode og dårlige poster på sosiale medier.

Det er viktig å være klar over at noen faktisk tjener penger på forsøke å påvirke ungdom til å kjøpe kjøpte produkter eller se ut på bestemte måter.

FAKTA

Vanlige arbeidsoppgaver for en influenser:

  • produsere og publisere innhold på vegne av annonsører
  • ta bilder, lage video, skrive omtale
  • markedsføring av deg selv og produkter
  • jobbe med å beholde og utvide ditt publikum
  • aktiv tilstedeværelse i sosiale medier
  • kundepleie og kundekontakt: pleie nåværende kunder (annonsører) og jobbe for nye avtaler
  • gjennomføre kundeaktiviteter


  • Kilde: Utdanning.no

    Influensere tjener penger på å reklamere

    Du har kanskje sett at bloggere, YouTubere, eller andre som vi kaller influensere, reklamerer for produkter på kanalen sin. Det kan være alt fra klær til vitaminer, energidrikk eller injeksjoner. Dette gjør de for å tjene penger.

    De som lager lager produktene kalles annonsører. Annonsørene betaler influenserne penger for å reklamere for produktet eller tjenesten sin. Målet er at du som ser dette skal få lyst på, og bruke penger på produktet.

    Påvirket uten at du vet det?

    Selv om du ikke legger merke til reklamen eller kjøper produktene det reklameres er det mulig du blir påvirket. Kanskje du til og med har sittet og følt at du ønsker å forandre deg? For noen annonsører kan det være gode nyheter at du tenker sånn, for det kan bety at du igjen ønsker å kjøpe produktene deres.

    Det er viktig å huske på at både ungdom, barn og voksne blir påvirket av å se bloggere og andre fremme bestemte idealer. Det kan være brune kropper, tynne kropper, store rumper, store pupper, fyldige lepper, langt, tykt hår, sixpacker, hva man bør spise, hva man bør ha på seg, med mer.

    Det finnes regler for markedsføring

    Det finnes i dag noen regler for markedsføring av skjønnhetsprodukter og -behandlinger, og det er særlig strenge regler for markedsføring overfor barn og unge.

    Visste du for eksempel at markedsføringen er ulovlig hvis den:

    • er rettet direkte mot mindreårige (under 18 år)
    • spiller på uoppnåelige eller usunne skjønnhetsidealer, dårlig selvtillit eller usikkerheter knyttet til eget utseende
    • deler rabattkoder for produkter eller behandlinger som ikke egner seg for mindreårige
    • arrangerer konkurranser hvor premien er produkter eller behandlinger som ikke egner seg for mindreårige
    • oppfordrer til å spre markedsføringen til andre mindreårige, for eksempel ved «tagging» i et innlegg
    • gjelder en behandling som gir varig eller langvarig endring av utseendet

    Når du vet kan du velge

    Kanskje tenker du lite over slike ting når du leser blogger eller følger influensere. Derfor mener politikere og andre at det er viktig å lage retningslinjer for påvirkere, slik at de ikke skal bidra til uheldige kroppspress blant unge - uten at du kanskje er klar over det selv. Disse retningslinjene er under utarbeidelse, og du kan lese mer om hva de innebærer her.

    Det er ikke sikkert at du som leser vil merke så mye til de nye retningslinjene, men det kan likevel være greit å vite at det finnes regler for hva som er greit og ikke greit på nett, og hvorfor man har disse reglene.

    Reglene er til for å beskytte deg og andre ungdommer mot press dere kanskje ikke engang er klar over at dere blir utsatt for.

    Å være klar over at annonsører for noen produkter og behandlinger er avhengig av din dårlige selvtillit eller ditt ønske om å forandre deg, kan gjøre det enklere å ta bevisste valg rundt hvem og hva du lar deg påvirke av.