1. Vær røyk- og snusfri

Å la være å røyke er det smarteste du kan gjøre for helsen din. All bruk av tobakk er helseskadelig, også snusing og passiv røyking. Selv av og til- røyking skader kroppen. Dette gjelder også vannpipe.

Last ned Slutta-appen eller gå inn på Slutta.no for å få gratis hjelp.


2. Unngå overvekt

Overvekt er usunt, også når vi snakker om kreft. Prøv å holde en sunn kroppsvekt gjennom hele livet. En livsstil med sunt kosthold og regelmessig mosjon gjør det lettere å unngå overvekt.


 

3. Ta deg tid til å holde deg i form

Ved å legge inn trening og aktivitet som en del av hverdagen, og sitte mindre stille, vil du kjenne at du blir i bedre fysisk form. 30 minutter fysisk aktivitet hver dag gjør godt for helsen din. Ha som mål å gå 60 minutter eller ha aktivitet med høyere puls 30 minutter hver dag.

 

4. Spis sunt og variert

- Velg matvarer med Nøkkelhull.

- Spis 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

(1 porsjon tilsvarer ca. 100 gram).

- Spis grove kornprodukter hver dag.

- Velg magre meieriprodukter.

- Spis fisk til middag 2-3 ganger i uka. Bruk fisk som pålegg.

- Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt til maks 500 gram per uke. - Unngå sukkerholdige drikker til hverdags.

- Vær forsiktig med mat med høyt saltinnhold og kaloririke matvarer som inneholder mye sukker og fett.


FAKTA

Alle kan ringe eller chatte med fagfolk på Kreftlinjen.
Telefon: 800 57 338 eller

Lenke til Kreftlinjens chat
.

 

5. Vær forsiktig med alkohol

Å drikke alkohol, selv i små mengder, kan øke risikoen for kreft. Om det er vin, øl eller sprit som drikkes, har lite å si.

6. Nyt solen uten å bli solbrent

De fleste tilfeller av hudkreft skyldes solforbrenning og mye sol over tid. Ta pauser fra sommersolen mellom kl 12 og 15, når UV-strålingen er mest intens. Solkrem beskytter ikke 100 prosent mot UVstrålingen, og derfor er det lurt å variere med skygge og klær som beskyttelse. Solarium øker risikoen for føflekkreft, og er en kreftrisiko vi enkelt kan unngå. Om sommeren får vi vitamin D via solen, men det skal ikke mange minutter til for å dekke dagsbehovet.


7. Forandringer i kroppen bør sjekkes av lege

Tidlig diagnose øker sjansen for å bli frisk. Følg med på forandringer i kroppen. Hvis du for eksempel oppdager en kul, unormale blødninger, en føflekk som forandrer seg eller begynner å klø eller et sår som ikke vil gro, bør du la en lege undersøke det.