Det er mange som kan ha behov for å kontakte Alarmtelefonen - alt fra behov for akutt hjelp til noen å prate litt med.

Åpningstid

På grunn av korona-situasjonen i Norge, er nå Alarmtelefonen åpen hele døgnet.

Alarmtelefonen er en nødtelefon: Ring om du trenger øyeblikkelig hjelp, det finnes hjelp å få der du bor.

Bør barneverntjenesten kontaktes?: Ring om du vil at barneverntjenesten skal kontaktes. Det er viktig å si ifra!

Om du lurer på om du trenger hjelp: Ring også om du lurer på om du kan trenge eller få hjelp. Ingen telefoner er for dumme!

 

Gratis og anonymt fra hele landet

Alarmsentralen er lokalisert i Kristiansand, og driftes av Barnevernvakta. De svarer på chat, telefoner, e-post og sms fra hele landet og vil sikre at du skal få hjelp så nærme som mulig der du bor. Det er gratis å ringe Alarmtelefonen og du kan være anonym dersom du ønsker det.

 

FAKTA

Telefon: 116 111 (gratis og anonymt)
SMS: 417 16 111
E-post: alarm@116111.no
Telefon fra utlandet: 0047 954 11 755
Alltid åpen

Hva skjer når du kontakter Alarmtelefonen?

Anonym om du ønsker det

Når et barn eller ungdom ringer alarmtelefonen kan de være anonyme dersom de ønsker det.

Fortell hva du bekymrer deg for

De ber deg fortelle og beskrive hva som har skjedd eller hva det er du strever med eller hva det er som bekymrer deg.

De kan prøve å få noen til å komme til deg

OM det du forteller er svært alvorlig f.eks om du forteller at foreldrene slåss akkurat nå, eller er ruset akkurat nå, forsøker alarmtelefonen å få kontakt med familie, eller andre voksne som barnet kjenner og som kan dra hjem til familien og sjekke hvordan du har det.

Om det ikke er noen andre i familien eller i nettverket som de kan kontakte ber de lokale hjelpere om å dra og sjekke hvordan du har det. De lokale hjelpere er enten barnevernvakta eller politiet. Det gjør de kun når de vurderer situasjonen som akutt og kritisk.

Kan sende bekymringsmelding for eller med deg

Mange barn som ringer beskriver alvorlige situasjoner og bekymringer som de har levd med over lengre tid. Alarmtelefonen samarbeider da med barnet og forsøker å motivere den som ringer til å kontakte voksne de har tillit til og stoler på og fortelle om hvordan de har det. De sender også bekymringsmelding i samarbeid med barnt eller ungdommen som ringer til dem, til den kommunen de bor i slik at de og familien får den hjelp de har behov for og trenger.

På alarmtelefonen gir de også mye råd og driver med veiledning fordi mange som ringer dem. Både unge og voksne tar kontakt fordi det er ting de lurer på eller de er usikre hva de skal gjøre en situasjon eller når de er bekymret.

Les mer på hjemmesidene til Alarmtelefonen 116 111.