Hva dekkes av garantien?
En garantiavtale er en avtale mellom butikken og deg. En god garantiavtale bør gi deg bedre rettigheter enn hva du har etter loven.
Sist oppdatert: 06.10.2023 Av: Forbrukerrådet

Mange produkter blir markedsført med at det følger med en garanti.
En garanti er en juridisk bindende avtale mellom deg og selger, eller deg og produsenten. Det er denne avtalen som bestemmer hva du har krav på, og det er derfor viktig at du leser den nøye.
En garanti skal alltid gi deg bedre rettigheter enn det du har etter forbrukerkjøpsloven.
Hva inngår i en garanti?
Hva som står i avtalen varierer, men garantien gir deg som regel rett til gratis reparasjon av feil og mangler innenfor garantitiden.
Det kan enten følge med, eller så kan du kjøpe en garantiavtale når du handler.
Det kan være lurt å kjøpe en garantiavtale hvis du kjøper ting du er redd for at du skal ødelegge.
Hvor lenge varer garantien?
Det er selgeren eller produsenten som bestemmer garantiens varighet. Det er vanlig at en garanti varer et eller to år.
Noen selgere og produsenter krever at du registrerer produktet du har kjøpt på en nettside for at du kan kreve garantien.
Hvis du har et fysisk garantibevis, er det lurt å oppbevare det på et sikkert sted sammen med kvitteringen.
Du kan reklamere
Uansett om du fikk garanti på varen du kjøpte eller ikke, har du alltid en lovbestemt reklamasjonsfrist på to år. Ting som er ment å vare vesentlig lenger, som for eksempel data og mobil, har en reklamasjonsfrist på inntil fem år.
Å reklamere betyr at du kan klage inn feil og skader på en vare til selger.
Reklamasjon på fem år, har du bare mot en butikk. Kjøper du fra en privatperson har du alltid bare rett til å reklamere i to år.
Du skal reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel. Rimelig tid betyr senest to måneder etter at du har oppdaget feilen. Husk alltid å klag til selger så fort som mulig.
Hva kan du kreve?
Hvis du har en garanti som fortsatt gjelder, må du se på betingelsene i garantien for å vite hvilke rettigheter du har.
Hvis selgeren for eksempel gir deg seks måneders garanti på en bil - uten forbehold, betyr det at du kan kreve reparasjon hvis det oppstår feil i denne perioden.
Vær oppmerksom på at noen garantier kan ha visse forbehold.
Det kan være:
- at produktet skal vedlikeholdes på en bestemt måte for at garantien skal gjelde
- at garantien bare gjelder visse komponenter som for eksempel motor eller gir på en bil
- at garantien er en 50/50 garanti. Dette betyr at selgeren vil kreve halvparten av reparasjonskostnadene fra deg ved feil som oppstår i garantiperioden
Det er derfor viktig å avklare hva garantien omfatter, så les alltid avtalen nøye.
Lurt å vite
Hvis du er i tvil om hva garantien dekker eller hva du skal gjøre i en garantisak, anbefaler vi at du kontakter selger eller produsenten.
Det kan være lurt å gjøre dette skriftlig.
Hvis du er i tvil om garanti eller reklamasjon etter loven gjelder, kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstjeneste.
