Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

A-Å

Hva er konfirmasjon?

Konfirmasjonsvalg - rådhuset eller kirken (ung.no)

Når du avslutter åttende klasse kommer du ikke utenom spørsmålet om konfirmasjon. Det helt opp til deg selv om du vil konfirmere deg. Hva er viktig for deg når du tar et slikt valg?

Offentlig og kvalitetssikret

Les teksten på nynorsk.

Det kan være vanskelig å bestemme seg for om man vil konfirmeres eller ikke, og om man eventuelt skal gjøre det kirkelig eller humanistisk. Foreldre, slekt og venner vil gjerne si sin mening, men husk at det er du som skal ta valget. Det er helt frivillig om man vil konfirmere seg eller ikke. Omtrent 85 % av alle 15-åringer i Norge velger å konfirmere seg, og i overkant av 17 % av disse velger humanistisk konfirmasjon, mens resten velger den kirkelige varianten.

Konfirmasjon i gamle dager

Konfirmasjon er en skikk som ble innført i Norge på 1700-tallet. Alle konfirmanter sto kirkelig, da det ikke fantes noe borgerlig alternativ den gang. Konfirmasjonen ble innført i Norge som alminnelig ordning fra 13. januar 1736, og var da obligatorisk for alle. På konfirmasjonsdagen foretok presten en muntlig høring av konfirmanten på kirkegulvet. Det var faktisk så strengt at dersom man ikke hadde møtt til konfirmasjon innen man hadde fylt 19 år, kunne man bli straffet med tukthus eller gapestokk. I 1759 kom loven om at alle konfirmanter med familie skulle gå til nattverd søndagen etter konfirmasjonen.

Konfirmasjon i dag

I dag er det helt frivillig om man vil konfirmere seg eller ikke, og eventuelt hvordan man velger å gjøre det. Siden 1950 har vi hatt et borgerlig alternativ til kristen konfirmasjon. Konfirmasjonstradisjonen står fremdeles ganske sterkt i Norge, også sterkere enn i våre naboland Sverige og Danmark. Konfirmasjon er en gammel tradisjon for å markere overgangen fra barn til voksen. I dag er kanskje konfirmasjonen mer en anledning til å samle familie og slekt til en seremoni og en hyggelig feiring av konfirmanten, enn en konkret overgang til de voksnes verden. Konfirmasjonstiden skal hjelpe til med å støtte og styrke ungdom på veien mot et voksent liv.

Er du usikker på om du skal velge kirkelig eller humanistisk konfirmasjon? Les mer om hva som passer for deg her!

Ordet "konfirmasjon"

...kommer fra latin (confirmatio)og betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen. Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske verbet "confirmare" som betyr å støtte og styrke. Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse, styrkelse og å støtte og styrke. Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet.

Kilder:

"Kristen kontra borgerlig konfirmasjon" av hans Petter Almås, Høgskolen i Vestfold, 1998.

Den Norske Kirke

Human-Etisk Forbund

"Humanisme – et livssyn". Human-Etisk Forbund 1995. Cap Lex.

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
osa
0
25.10.2017 09:45:44
Svaret på spørsmål 6 er feil. Du kan godt tilhøre et trossamfunn og konfirmere deg "borgelig" (= humanistisk).
G15
0
17.07.2017 01:04:06
Jeg fikk bare 4000kr i gave veldig myeeeeeee synes jeg
J13
1
24.05.2017 23:23:09
Jeg tenker å konfirmere meg kristent uansett fordi jeg føler det er mest en tradisjon. Er usikker om jeg tror
Borgerlig er best
1
15.02.2017 14:26:56
Man lærer mye mer på borgerlig konf og det passer for alle uansett religion
riking
1
21.04.2016 10:51:23
Faren min er norges rikeste mann, men han sier han bare kommer til og gi meg 100 tusen kr synes han er skikkelig teit, noen som er enig???
Skjerp deg!
6
26.02.2017 10:46:57
Blir serr sint av å lese det der om det er sant eller ikke!det er ikke faren din som er teit men du. Du er bortskjemt og utaknemlig.
Stian
3
01.05.2016 10:04:43
Nei! 100 000 er jævlig mye
Kristen Fredrik
7
04.04.2016 14:57:21
jeg er selv kristen, og blir konfirmert dette året, men jeg går bare i kirken hvis det skjer noe spess. begravelse, dåp, bryllup, jul o.l , eller skole greier :)
Berit755
4
10.10.2015 01:23:23
Hei. Uansett om man tror eller ikke må man respektere andres meninger, men kanskje ikke aller kommentarer er fine men man har da ytringsfrihet?! Selv tror jeg ikke på noen Gud eller sånt. Men andre må da få lov til det? Btw konfirmerte meg borgerlig og ble møtt med mye motstand men det var bare fordi jeg på morsiden har en ekstremt kristen familie. Men på farsiden så sa de bare at jeg bestemte selv og det er fordi de er humanister selv. Selv syntes jeg Gud er bare en fyr som prøver seg som en høyere konge, og vil bare bestemme alt i livene til folk. Men det er bare min mening. Tro hvis du vil!! Det er din helt egen sak!
Olsen
2
04.05.2015 12:54:19
Kun 2% går jevnlig i kirken (iflg. avisen Dagen.no), og er man ikke oppvokst i et slags bedehusmiljø - vil nok de fleste som konfirmeres gjøre dette for pengene. At det statistisk er kun 23% som konfirmeres borgerlig i Osloområdet er nesten overraskende, men nå er det flere som giftes i kirken fordi ektefelle synes det er mer romantisk...man feirer jo jul med familie uten å være religiøs også.
sande
10
21.04.2015 12:20:04
Jeg skal gå til kirken
J14
3
16.03.2015 17:34:48
Jeg skal konfirmere meg om to uker (kristent) men tror ikke på gud
bobbob
0
19.10.2017 08:37:08
sorry men "to late"
Gutt 14
2
16.03.2015 22:04:06
Si fra om du ikke vil, ikke gjør noe du kommer til å angre på! Det finnes alt for mange kulturkristne her til lands
Thilde
6
14.09.2014 20:53:52
Jeg skal også konfirmasjonen min kirkelig
Thilde
0
14.09.2014 20:52:13
Hei jeg skal gifte meg kirkelig
hai
2
24.04.2014 23:59:14
Konfirmasjon, for en tåpelig og ubrukelig ting oppfunnet av mennesker.
Ty
4
21.04.2014 13:27:11
Jeg ser på konfirmasjonen som en overgang mellom barn og ung voksen. Nei, man er ikke voksen før fylte 18 år -- juridisk sett. I mine øyne er bekrepet "voksen" spaltet; juridisk og personlig. Juridisk voksen er det øyeblikket du er 18 år gammel, og er uavhengig fra dine foreldre. Med personlig voksen, mener jeg at du har oppnådd en viss modenhet, forståelse for verden, ansvarlighet, selvstendighet, dannelse og respekt som trengs for å klare seg i samfunnet man har i dag. Dog kan det ikke glemmes at selv voksne godt oppe i førtiårene ikke alltid har dette innabords. For meg er konfirmasjonen en bekreftelse godkjent av foreldre og andre vokse på at man har oppnådd det som trengs for å anses som personlig voksen. Såklart er det ikke slik konfirmasjonen sees på i dag, men for meg er det dette som er å konfirmere seg. Derfor driver jeg nå med å søke ny viten og selvstendighet, gjennom å lære fra familie og bøker. Jeg vil konfirmere meg, og jeg vil gjøre det for å understreke at jeg har vokst som person og er klar for å møte verden som den er.
Jente
3
05.05.2013 17:24:13
Jeg er veldig usikker på om jeg skal velge human-etisk eller kristen konfirmasjon. Hva mener dere?? Argumenter for kristelig Om jeg velger det, gjør jeg det i en slags tradisjon i og med at dette er et kristent land med denne tradisjonen. Men jeg ønsker ikke å bekrefte noen dåp, da jeg ikke tror på Gud. Jeg er ikke i mot at det kan finnes en høyere makt.. I tillegg feirer jeg jul, påske og andre kristne høytider og det blir nesten det samme. Jeg har fadddere fra dåpen og moren min og bestemoren min ønsker sterkt at jeg skal velge kristelig. Argumenter for human-etisk Jeg tror som sagt ikke på Gud, og da kan jeg jo velge å konfirmere meg human-etisk som tradisjon, på veien til voksen... og samling med slekt.
Humanist, 16, jente
3
13.05.2014 10:09:43
Du sier du ikke tror på Gud. Dette i seg selv er grunn nok til å ikke konfirmere deg kristelig. Det blir å lyge rett opp i ansiktet på de som faktisk tror på ham, og det blir også å lyve for deg selv. Jeg valgte humanistisk konfirmasjon selv fordi jeg er agnostiker (tviler på Guds eksistens). Og jeg angrer ikke i det hele tatt, for jeg ble møtt av geniale og fantastiske kursledere og møtte mange nye folk som jeg fremdeles, etter et år, har kontakt med. Veldig mange konfirmerer seg enten fordi det er tradisjon, kristen eller humanistisk, eller fordi de vil ha penger, uansett tro. Bare pass på at du velger av rett grunn, så går det bra :)
Maria
13
25.01.2013 01:42:19
Jeg konfirmerte meg kristent , fordi at jeg tror fullt og helt på gud. Det er sant at en del bare konfirmerer segfor å gjøre det, men jeg gjorde det med mening... Jeg ble oppdratt som kristen, oger nå daet sterkt troende indivi. Og konfirmasjonsundervisningen hjalp meg bare i å forstå gud bedre :)
Kristen jente
0
20.11.2017 18:43:27
Jeg skal også konfirmere med kristelig! Går i 8. ...
Mikkel
9
22.04.2013 22:16:53
Bare fordi du tror på gud betyr ikke at du må være kristen.. Jeg tror på en høyere makt, men det vil ikke si at det er i navn av en religion. Skal derfor konfirmere meg borgerlig.
til hora:
13
28.12.2012 09:50:58
1. kjenner du ALLE ungdommer siden du sier at de bryr seg bare om penger? 2. "driter vel fullt faen i kristendommen" greit, men hold det for deg selv, ikke snakk dritt om andres religion, vis respekt 3. hadde du hatt noe oppi hodet så hadde du visst hvorfor kristendommen ikke aksepterer sex før ekteskap 4. jeg har ærlig vis rundt 1500 venner på face, og bare 60 av dem har hatt sex før de fylte 16, snakk for deg selv, du kjenner ikke alle ungdommer 5. jeg kjenner mange som er jomfru på min alder, jeg er jomfru selv, har ikke sex, drikker ikke, snuser ikke, fester ikke, hører ikke på musikk, dreper ikke, stjeler ikke, lyver ikke, men allikevel har jeg mange venner, du må ikke være "kul" for at du skal bli sett, visste du at det er mer populært å ikke har hatt sex, enn å ha hatt sex? 6. kristne folk er bedre folk enn sånn som deg, og kristendommen skal vare lenge, sånne som deg trenger vi ikke i samfunnet, kristendommen er en religion ikke en tradisjon, og den har vart i over 10 000 år og kommer til å fortsette, den unge generasjonen kommer ikke til å overleve like lenge som bestefaren deres, dere blir aldri mer enn 70 år gammel, røyker og drikker og snuser, skulker skole, veit dere hvor heldig dere er som bor i et så flott land, Jeg elsker NOrge, og jeg har ikke noe imot kristendommen, så vekk med dere unge idioter
Lars
2
07.09.2015 23:10:20
"Kristne folke er bedre enn sånn som deg?" Er du faen meg dum i hodet? Religion gjør deg IKKE ETT SNEV BEDRE enn NOEN andre. Hører du på hva du sier? Det er nesten nazistisk..
sur tysker
4
16.05.2013 15:37:20
Hvis det er noe som kristne ihvertfall ikke skal gå rund å si, er det at "kristne folk er bedre en sånne som deg"
???
5
07.05.2013 19:45:22
Hva har det å ikke høre på musikk med et kristen liv å gjøre? Er bare nyskjerrig på din mening altså. Men det at vi ikke trenger andre folk en de kristne tror jeg ikke Jesus er helt enig i. Han hang sammen med prostituerte, tollere(på den tiden var ikke det en bra jobb for å si det sånn. For de som lurte), romerenog de som nærmest inggn likte. Han vil at vi skal elske alle like mye som oss selv ;) Dessuten så er ikke kristendommen en relgion, som da vi si at MENNESKET søker etter gud eller meningen med livet, men kristendommen er et liv, hvor GUD, eller minigen, søkte etter OSS! :D og alle som vil kan bli kristne ved å be om tilgivelse og tro!
ehwbhflbjsf
27
14.12.2012 23:48:31
Jeg var ateist før. Og jeg konfirmerte meg bare for penger. Men så.. overbeviste konfirmasjonen min at Gud finnes.
Per
1
07.09.2015 23:10:59
Haha what u on man
hora
7
21.09.2012 09:20:34
alle ungdommer nå til dags konfirmerer seg for pengene !!!!! vi driter vell fult faen i kristendommen!! norge er ett fritt land, og den kristendommen har gått for langt.. kristendommen vil ikke at vi skal ha sex før ekteskap, men nesten alle ungdommer nå knuller rundt som 13 åringer, men det er de sitt problem, du skal lete lang for å finne en jomfru ungdom!! så te helvete med den kristne tro om konfirmasjon og sex og alkohol.. den tradisjonen kommer til å forsvinne uansett, vi ungdommer som tar videre deres "tro" tror ikke, og alle kristne blir nesten sett ned på.. så ta den dere !!
fghjk
1
03.03.2015 10:25:11
lol
Quinz
6
07.05.2013 19:52:04
Bambussen blir hogget ned til det ikke er noe igjen, men NÅR den vokser opp igjen så er den større og sterkere enn noensinne! Det er slik med vi kristne også. Romerne sendte oss til løvene, kineserne torturerte oss, i nord-korea blir vi drept, i nord afrika er det farlig for mange av oss å leve, vi blir jaget, og vil alltid bli jaget på. Men vi vil ALLTID vokse oss sterkere enn før og spre sannheten videre! For sannheten kan ikke forsvinne!
Samuel
1
07.09.2015 23:14:13
Oioioi, kristne folk er bambuser! Breaking news!!! Også: kristne er en nedsatt gruppe som ingen liker, og de vil bare spre "sannheten" videre! Faen, dere høres ut som Gay For God-idioter med de metaforene..
...
0
28.04.2017 23:36:26
Det var et eksempel, din jævla retard!
Du er kul
4
24.11.2015 00:59:43
La folk tro hva dem vil. Jeg er kristen, men jeg respekterer at andre ikke tror på min religion. Men jeg klikker ikke vinkel heller. Tror du glemte tabelettene dine?
sakdasjd
5
25.07.2013 20:14:37
...Og sannheten er at gud ikke fins.
hei
16
16.09.2012 22:48:27
Det er bare dumt å ha borgerlig/human-etisk konfirmasjon fordi det er i hovedsak en kristen ting, om dere ikke gjør det pga kristendommen, så er det bare for å få penger.
wbwbwvev
3
20.05.2013 22:47:43
Ja det er en kristen greie men det er jo for å symbolisere elns at du har blitt 'voksen' uannsett om det er kristelig eller borgelig, og gacene er bare en god bonus :-)
Stian
2
10.03.2016 17:50:41
I utgangspunktet var det for å bekrefte at det som ble sagt i dåpen. Det at det er et tegn på at man har blitt voksen er bare noe som har kommet senere.
louise
6
03.05.2013 15:09:56
jeg står humanetisk og det er en konf tid det og , ikke bare for pengene, hvem sier det er dumt og det er flere relgioner som har en form for konfirmasjon.
Hei liksom
11
30.04.2013 18:33:36
Ja, så du sier at du aldri har tenkt en eneste tanke på at du kommer til å få penger etter konfirmasjonen du da?
Lol
1
07.09.2015 23:15:15
Hhaha right on
Gaute
2
28.08.2012 14:39:54
Å skylde på at kommentaren til en som mener det mostatte av deg er usaklig, er veldig, veldig feigt.
karoline1
2
27.08.2012 20:23:57
Til alle kommentarer her som er usakelige, så vil jeg bare si. Kristen konfirmasjon føler jeg er en "plikt" i norsk samfunn, fordi flertallet er en kristen region. Mens humanetisk blir litt for vanlig.... min mening
Gaute
8
26.08.2012 13:02:43
Ikke konfirmer dere hos noen av delene. Bottom line: Humanistisk konfirmasjon er et tullete opplegg, hvor en gjeng voksne på monotont og mislykket vis gir deg en innføring i etikk. Ble litt kjedelig i lengden, gikk der selv og syntes ikke jeg fikk særlig mye ut av selve kurset. Kristelig konfirmasjon er TULL. Om formuleringen på nettsiden deres er at "dere skal utforske deres tro og dette skal vi hjelpe deg med", kunne ikke nå vært lengre fra sannheten. Derimot FORKLARER de hva du skal tro på, hvorfor du skal tro og hvorfor det er galt å ikke tro på akkurat dette. Dessuten er det vel ganske sannsynlig at gud ikke finnes ;)
Wino
1
07.05.2013 19:58:51
Noen sier nok at "du skal tro dt og det" og du har liksom ikke noe valg. Men akkuratt som at alle tyskere er ikke onde selv om hitler var det, så finnes det de som virkelig hjelper deg med å bygge opp troen din, jeg har selv vært der. Og Gud finnes virkelig. For akkurat som enegi loven " energi kan ikke bli borte, energi kan ikke oppstå av ingeting" så må det ha vært noen som startet alt. Hvis big bang virkelig har funnes sted, Gud kan ha skapt alt på den måten, så må noen har satt energien ut i arbeid. Det kan ikke ha startet med at ingenting eksploderte.
-
3
26.09.2014 16:48:00
Gud eksisterer ikke. Atomer, og universet, er det eneste som eksisterer.
Maja
12
24.08.2012 13:34:51
Herregud, konfirmer dere i kirka hvis dere er kristne, og humanetisk om dere ikke er. Og det er IKKE sant at humanetiske konfirmanter bare bryr seg om penger. Faktisk så er det noen ganger sånn at humanetiske konfirmanter får mindre, fordi veldig kristne slektninger ikke vil gi dem penger. Jeg selv konfirmerte meg humanetisk i fjor. Angrer absolutt ikke!
Digger deg
2
12.05.2014 23:19:12
Tommelen opp
Just me ^^
4
23.08.2012 17:38:47
(Til deres om er usikre på hva dere vil velge) For cirka to år siden, eller mer, fikk jeg et brev i posten fra det humanetiske forbund hvor de spurte meg om jeg ville ta borgerlig konfirmasjon. På det tidspunktet var jeg ikke helt klar over hva dette innebar, men hverken min mor er eller stefar var så keen på at jeg skulle konfirmere meg borgerlig - til tross for at broren min gjorde det - og det endte til slutt med at jeg ikke konfirmerte meg i det hele tatt. Nå går jeg i 10. klasse og i hele 9. hørte jeg stadig at de andre skulle på konf. leir, overnattinger og masse annet. Selv om ikke alt hørtes like morsomt ut, det å gå på 8 gudstjenester, var de sosiale fordelene og erfaringene og mulighetene til å få nye venner som veide opp for det ørlille negative. I hele 9. klasse følte jeg at jeg ble holdt utenfor, til tross for at noen tok borgerlig, og jeg angret virkelig på at jeg ikke valgte å konfirmere meg. Jeg kunne ikke ta det kristelig heller konf, for hverken min mor eller stefar er kristne og jeg vet at de ikke helt liker kirkens opplegg. Håper alle dere, som ikke vet hva dere skal gjøre, ikke gjør den samme feilen som jeg gjorde. Hvis dere ikke er 100 % sikre på hva dere vil velge, hør med vennene deres, hør på hva foreldrene deres tenker om dette og gjør det DU føler er best for deg.
Marthe
3
21.08.2012 18:58:25
Det er ikke alltid sant at humanistisk handler kun om penger. Likevel synes jeg kristelig er riktig. Når noen bruker unnskyldningen om at de ikke tror på Gud, ikke gidder å gå på gudstjenester osv. tror jeg kanskje det kan være fordi de ikke kjenner Gud og kirken så godt. Det kan jo være lurt å konfirmere seg kirkelig for å fået nytt syn på kristendommen og få mer forståelse for de som har en bestemt religion. Kan man om èn religion er det lettere å forstå hvorfor flere troende - uavhengi av religion - gjør som de gjør. Humanistisk kan også være med å skape respekt, men ikke på samme måte. Kristelig var jo den opprinnelige Norske kulturen, og slik kultur er noe vi bør ta vare på. Håper du tenker deg litt om etter å ha lest dette innlegget, uansett om du før du begynte, tenkte å konfirmere deg kristelig eller humanistisk :-)
LOLZ
3
15.08.2012 21:01:47
Morsomt åssen såpass mange deler konfirmantene inn i to forskjellige grupper. 1. Du har valgt å konfirmere deg kristelig og tror på gud. 2. Du har valgt å konfirmere deg humanistisk og er bryr deg kun om penger. Minner om at de fleste ungdommer er generelt lite kristne, men likevel velger over 70% kristelig konfirmasjon. Jeg vil gå så langt som til å si at omtrent 70% prosent av alle 14åringer banner jevnlig og har lite til ingen tro på gud.
Jen
2
06.05.2012 19:13:32
Konfirmerte meg holistisk i 2009 Følte at det var noe for meg, og jeg valgte riktig
V
2
06.05.2012 11:47:24
Jeg skjønner ikke hvorfor folk sier at de velger en eller annen type konfirmasjon for pengene. Er det sånn at familie bare vil gi penger hvis man velger det de vil at man skal velge? Jeg valgte humanetisk konfirmasjon, og var veldig fornøyd med det, jeg går på katolsk skole, så å få lære noe annet var veldig interessant.
whatever
8
03.05.2012 15:48:00
Jeg så nettopp at humanetisk koster 2.200 kr! mens den kristne er gratis? hvordan er det mulig? 2.200 er mye penger å betale for en som er 15 og ikke har foreldre som sponser alt.
David
11
28.04.2012 22:02:00
Er det noe som er falskt her er det humanetisk. Bleik kopi av kristelig konfirmasjon
-
4
26.09.2014 16:49:31
Humanetisk konfirmasjon - For de som tenker annerledes og ikke er en gjeng med hjernevaskede sauer.
Preben
11
26.04.2012 09:44:12
Altså, jeg vil nok si at dere tenker for det meste feil. Kirkelig: Hvis du velger denne typen konfirmasjon så har du tenkt gjennom det hele, dette er enten med at du tror på gud tradisjoner eller mer penger (noen i klassen min får det) Kirkelig har vært i Norge over lang tid og flere voksene tar dette som en selvfølge at vi ungdommer tar da denne typen konfirmasjon. Humanetisk: Handler ikke om penger i det hele tatt! Jeg skjønner ikke hvor dere får det fra, humanetisk handler om et annet syn på verden enn bare gud, gud, jesus og så gud igjen. Hvis dere absolutt tror at folk tar humanetisk bare fordi de vil ha penger så tar dere for det meste feil. Hva gjør de som går kirkelig? JO de tar det for penger også, ta en spørre undersøkelse om dette. Ehm, jeg er døpt og jeg kan velge mellom å ta disse to konfirmasjonene. Når jeg kan ta disse valgene har jeg kommet til en beslutning at jeg tar humanetisk fordi jeg vil snakke om noe annet en kirken generelt. Hvis dere absolutt har fordommer fordi foreldrene dine sier at humanetisk er så dumt, så lever du som om du blir styrt av foreldrene dine. Ikke ta imot bestikkelser, og for all del ta kristelig hvis du har lyst til å følge tradisjonene, men tenk deg om hva DU tror.
Meg
9
08.02.2012 19:30:20
Jeg skal konfirmere meg humanistisk i år. Har lest litt kommentarer på dette innlegget og noen andre innlegg, og synes det er litt rart at mange sier folk konfirmerer seg humanistisk pga pengene. Jeg har tatt mitt valg selv, jeg er ikke døpt, og tror ikke særlig på Gud. Jeg pleier å gå i kirka på julaften, men jeg synes det er mye mer interessant å lære om livet. Vi har et fint fellesskap i gruppa mi, og det er kjekt med møtene og leiren. Så til dere som sier at humanistisk konfirmasjon bare er tull osv, dere bør tenke over at folk er forskjellige og tenker og tror ulikt. Dessuten betyr det å konfirmere seg bare at du går fra å være barn til mer "voksen", og ikke nødvendingvis at du må tro på Gud og alt sånt.
vgkl
3
18.08.2014 08:06:45
konfirmasjon betyr å bekrefte den kristne troa
-
2
26.09.2014 16:50:21
Konfirmasjon betyr "bekreftelse", din ape.
Urettferdig
4
12.10.2011 11:48:29
Mange sier at de som konfirmerer seg kristelig, er man kristen, og hvis man komfirmerer seg borgerlig, vil man bare ha pengene. Det er ikke sant! Jeg skal komfirmere meg borgerlig, ikke fordi jeg vil ha pengene (som uansett ikke kommer til å brukes på xbox-spill), men fordi jeg ikke er kristen, jeg er ateist, og fordi jeg har lyst til å gjøre dette. Det er en once-in-a-lifetime-experience som jeg tror jeg vil angre på senere hvis jeg ikke gjør.
Falskt!!
13
14.06.2011 03:27:05
Kristendom er bare jævla falskt, hva faen har penger med tro/religion og gjøre? f,eks. Konfirmasjon, Ingen gjør det pga kristendommen, alle gjør det bare for penger. Hva er greia? det er jo faen med så falskt. Og alle konfirmerer seg bare pga ikke skille seg ut. Stygt!
-
1
24.11.2015 01:05:03
Altså. For det første, når ble det "kult" å konfimere seg? Det er mange som konfimerer seg fordi de faktiskt tror på kristendommen. Tro/religion har aldri hatt noe med penger å gjøre. Tror du ble hjernevasket av hitler
Z
2
07.05.2013 20:10:51
Kristendommen er en sannhet, eller er i hvertfall meningen å være slik. Mange kaller seg kristne uten å selv ha tatt et eget standpunkt i det, og det er de som er falske. For å utgi være andreledes.
-
2
26.09.2014 16:51:10
Sannhet? Haha, det er akkurat det det IKKE er.
SIGURD
6
06.06.2011 21:19:00
Jeg er verken Kristen eller human-etiker. Jeg synes begge delene er teite... Stemmer ikke overens med mine meninger. Men selvfølgelig konfirmerte jeg meg. It`s all about the money, right? Fant ut at Humanetisk konf var det beste valget for meg ettersom jeg ikke ville klart å havne i diskusjoner med konf lederene i kirken om jesus og gud fantes eller ikke... Jeg mener man skal konfirmere seg fordi det er tradisjon, som jul. Drit i hva du tror på... Har du ingen religion velger du boregelig, om du er kristen tard velger du kristen konf og hører på bullshit om gud og jesus :)
,,,,,,,
1
17.05.2011 18:48:03
Konfirmerer meg kirkelig for det er en tradisjon. Det er en dårlig begrunnelse. Synes ikke folk skal snakke så negativt om Humanetisk konfirmasjon.Det er ikke så mange som vet hva de snakker om da. Konfirmerte meg borgelig (som det het den gangen) selv i 1988. Og angrer ikke på det. Det var en kjempe fin sermoni. Lærte ganske mye om livet og hva som egentlig skjer ute i værden på kurskveldene.Ungdomer som konfirmerer seg humanetisk tror jeg er litt mer forberet på hvordan livet er. Vet en hva ordet konfirmasjon betyr ???
Bernt Ole Evan
5
10.03.2011 15:37:56
Jeg tror ikke på noe. Skal ikke konfirmere meg.
Ferdig med det
3
30.12.2010 14:47:58
Jeg konfirmerte meg kirkelig. Noe jeg syntes var morsomt. Fikk mange fine presanger og mye penger. Jeg Var med hele famillien, spiste god mat. It's just great.
1
10.12.2010 20:38:23
borgelig tror ikke på gud og ja er ca full humanist jeg går i 7 klasse og det er myr snakk om konformasjon men jeg vet ikke de blir så rart alle skal liksom konformere seg kristen jeg er døpt og fornøyd med det men de 2 siste årene eller sia jeg viste att man skule konformeres ville jeg gjøre d borgelig eller ikke aller først da da gledet jeg meg bare men da var jeg lita!!!!! har en rar tro med gud???? ehh ja saken er tror d blir borgelig eler ikke!!!!!
Camilla
20
31.10.2010 19:48:27
Eg skal konfirmera meg borgerligt... Er den einaste i klassen, men de får bare var... Eg gidde ikkje å konfirmera meg i kirka bare fordi alle vennene mine gjer det. Eg trur ikkje på Gud så kaffor ska eg då gidda å gå i kirka?
-
1
26.09.2014 16:51:50
Skulle ønske alle tenkte som deg.
Marie
4
14.08.2010 02:22:00
Jeg har valgt å ikke konfirmere meg i det hele tatt. For det første så vet jeg at 50 % av alle ungdommer som konfirmerer seg gjør det bare for å få penger og gaver. Noe jeg synes er kjempeteit. Så jeg får heller et pengebeløp av mamma og pappa som hadde tilsvart summen jeg hadde fått hvis jeg hadde hatt konfirmasjonsfest. For det andre er jeg ikke kristen, og ingen av vennene mine skulle ta humanetisk, så da ble det sånn. det er også et aternativ :-)
J16
2
29.04.2010 18:24:00
Jeg er kirkelig konf, og angrer ikke! Mitt valg da har ikke forandret seg i samvittighet. Jeg begynner å tro mer på min kristne tro enn tidligere. Det er alltids godt ;) Til de som ikke er kristne, så må de ikke tvile på å konfirmere seg humanetisk hvis de ønsker det. Det er så bra at det finnes alternativer, så tro det du ønsker uten problem :)
Line
4
19.04.2010 09:09:41
omg .. jeg fikk alt riktig .
Abtin
3
12.04.2010 17:47:00
Hallo :) Jeg er 14 år og moren min er muslim mens pappa ikke bryr seg, men egentlig så stammer jeg fra en muslimsk familie. Selv så er jeg humanist, og har ganske lyst til å konfirmere meg borgerlig pga opplevelsen og det der. Hva må jeg egentlig gjøre for å konfirmere meg, og burde jeg egentlig? (red: du kan sende inn spørsmål og få svar på ung.no/oss)
Lille meg
4
11.04.2010 22:29:00
Jeg komfimerte meg human-etisk, ikke bare lærte vi masse ting, men vi reflekterte over de. Temaer som sex, rus, menneskeverd, rettigheter ect. Vi hadde og masse gøyale aktiviteter. Og jeg var med på å lage en innsamligsaksjon for å hjelpe undertrykte jenter i India. For dere som syns at det med komf er et vanskeli valg, så vil eg ambefale huma-etisk (borgelig) fordi på kurset får du øve deg på å reflektere rundt vansklie situasjoner i livet. Både som du har opplevd og som du kommer til å oppleve
Guro
8
31.12.2009 21:50:34
Helt ærlig så mener jeg ikke human-etisk forbund burde ha konfirmasjon i det hele tatt, det er tross alt en KRISTEN tradisjon. Og jeg er ikke trangsynt. Jeg konfirmerte meg kristelig, var aldri i tvil.
Sara
2
05.10.2009 16:21:00
Går det an å komfomere seg når man er muslim og hva er nr deres for å bli medlem ? (Red: Er du muslim og ønsker å konfirmere deg, må du gjøre det borgelig. Da kan du kontakte Human-Etisk Forund. Les mer på hjemmesiden deres: human.no)
^^
3
16.07.2009 15:17:00
Jeg konfirmerte meg borgerlig i fjor og kurset var veldig bra:) Den beste delen var avslutningen rollespillet "på flukt". Vi spilte flyktninger i et døgn og det var veldig tøft, men innholdsrikt, men nok om det. Det jeg ville si var at jeg egentlig er utrolig irritert på alle dem som konfirmerer seg i kirka bare for pengene, familien ect. Jeg sier ikke at alle som konfirmerer seg i kirka gjør det, men en god del. Det finnes mange som er ordentlige kristne, som står for det de tror på og går i kirka hver søndag osv. Det er flott for dem. Men jeg kan vedde på at halvparten av ungdommene som konfirmerer seg kirkelig ikke kommer til å fortsette å gå i kirka etter konfirmasjonen. Masse kritikk, men nå vil jeg høre hva DU syns?
meg - vel
0
16.06.2009 18:21:36
kordan fåregår en humanetist komf?

Spørsmål og svar

Hvorfor konfirmerer man seg?
Hei   Er du i tenkeboksen og lurer på om du skal konfirmere deg og eventuelt hvordan? De fleste ungdom stiller seg disse spørsmålene. ”Skal du...
 Søsteren min har konfirmasjon om noen uker, men da er det en viktig fotball kamp. Hva skal jeg gjøre?
Hei Takk for at du skriver til oss! Jeg kan forstå at du ønsker å spille denne fotballkampen siden den er så viktig. Men på en annen side, komm...
Jeg lurte på hva en komfirmasjon er ?
Hei :) Ordet 'konfirmasjon' kommer fra latin, 'confirmatio': Betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse. Kirken bruker konfirmasjon i betydnin...
Skrive artikkel om konfirmasjon.
Hei   Det er ikke meningen at vi skal skrive oppgaven for deg, men vi kan jo tipse deg om artiklene vi har på emnet på "Konfirmasjon" her på ung...
Må jeg konfirmere meg i kirken selv om jeg ikke vil?
Hei Dette skal være ditt valg.  Det er tydelig at du har tenkte nøye gjennom konfirkasjonssituasjonen, rollen og hva det betyr å konfirmere seg, ...
Jeg er usikker på om jeg skal konfirmere meg. 
Hei Takk for at du skriver til oss. Jeg skjønner godt at det ikke er så enkelt å ta stilling til om du vi konfirmere deg kristent, eller ikke. S...
Quiz til konfirmasjonsdagen
Hei Hvis det er en quiz til din egen konfirmasjon, kan du variere med spørsmål om deg selv. Dette kan teste kunnskapene til resten av familien og h...
Hva er fordeler og ulemper ved kirkelig og humanistisk konfirmasjon?
Hei Om du skal velge kirkelig eller humanistisk (det som før ble kalt borgerglig) konfirmasjon bør jo først og fremst bestemmes av om du er krist...
Jeg valgte kristelig konfirmasjon. Jeg angrer skikkelig nå, kan jeg bytte?
Hei   Jeg anbefaler deg å kontakte Humanetisk forbund (www.human.no) . Be om kontaktinformasjon til de som holder kurset og ring dem. Da kan du f...
Blir jeg meldt ut av kirken ved humanistisk konf?
Hei Nei, du blir ikke automatisk meldt ut av statskirken dersom du velger humanistisk konfirmasjon (det som tidligere het borgerlig konfirmasjon). De...
Kan jeg gå i en konfirmasjon når jeg er muslim?
Hei og takk for at du skriver til ung.no.    Det er kjempebra at du ber om hjelp når du trenger det. Du stiller et godt spørsmål som flere ungd...
Hvorfor er konfirmasjon så viktig?
Hei Takk for at du skriver til ung.no Du stiller spørsmål omkring konfirmasjonsfeiringen i Norge. Det  er så flott at du har tenkt over ulike si...
Gruer meg til konfirmasjonen min...
Hei Takk for spørsmålet! Jeg skjønner godt at dette er noe du bekymrer deg over. Det er jo helt naturlig å sammenligne seg selv med søskenene s...
Hvordan kan jeg melde meg til konfirmasjon?
Hei, Henriette! Ut ifra hva du skriver, høres det ut som kirkelig konfirmasjon passer deg best. Alle som går i 8. klasse skal motta informasjon om ...
Vil konfirmere meg i kirken.
Hei Jeg synes godt du kan fortelle dem det du skriver til oss; at du ikke tror på Gud, men at du har en del kristne verdier, og derfor føler at en ...
Hva skjer hvis jeg ikke konfirmerer meg?
Hei Det å konfirmere seg er et valg du tar selv, og føler du at dette ikke er noe for deg står du fritt til å ikke konfirmere deg. Det er et val...
Hva er forskjellen på å bli konfimert kyrkelig eller borgelig?
Hei I artiklene under kan du lese mer om forskjellen på humanistisk og kirkelig konfirmasjon. Les også artikkelen "Kirkelig eller Humanistisk konf...
Når var Norges første konfirmasjon arrangert?
Hei Vi har en artikkel om konfirmasjon i Norge, der du kan lese litt om historien og om den kirkelige og humanistiske konfirmasjonen. Der står det b...
Hvilke likheter er det mellom kirkelig og borgerlig konfirmasjon? Etikk/morallære?
Hei! Du finner en god del om de to ulike konfirmasjonsordningene under emnet konfirmasjon her på ung.no. Du kan også gå direkte til konfirmasjon...
Når starter konfirmasjonsundervisningen?
Hei Det er litt forskjell på kirkelig og humanistisk konfirmasjon. Den kirkelige går som regel over 8 måneder, og den humanistiske fra alt mellom ...
Se alle