Seks tips for å trives når du er mye hjemme

Synes du det er vanskelig nå som du må holde deg mye hjemme? Ungdomsjournalist Konstanse har samlet sine tips til hva du kan gjøre for å trives bedre i denne perioden.

Jente sitter på sofaen med laptop og mobil (Foto: Steinar Engeland på Unsplash.com)
HJEMMETID: Ungdomsjournalist Konstanse har tips til hva du kan gjøre når du må holde deg mer hjemme. Foto: Steinar Engeland/Unsplash

Det siste året har det vært perioder med mindre sosialisering og mer tid hjemme enn mange er vant til. Opplever du at det blir mye hjemmetid, og har mer tid du må fylle med noe?

Gjør noe du ikke har hatt tid til før

Kanskje er det noe du lenge har hatt lyst til å gjøre, men som du ikke har hatt tid til? Eller kanskje du kommer på noe helt nytt du har lyst til å prøve? Det kan være hva som helst, som å:

  • male
  • lese til teorieksamen for å kunne ta lappen
  • trene på et fotballtriks
  • ta deg et bad
  • bake noe godt eller
  • lese en bok

Det er også lurt å gjøre mer av de tingene som du vet gjør deg glad. Fysisk aktivitet og sosialt samvær (så lenge du følger helsemyndighetenes råd) har god effekt på humøret.

Koronasituasjonen påvirker livet vårt og hva vi kan og ikke kan gjøre. Det vil bli vanlig hverdag igjen, men det kan ta tid. Du må holde ut litt til. Hvordan greier du det? - Si din mening i ung.no sin avstemning.

Kom deg ut

Siden det er mange restriksjoner å forholde seg til, er det lett å bli hjemme heller enn å bevege seg ut. Men det er likevel viktig med frisk luft, både for hjernen og kroppen. Så lenge du følger smittevernrådene og rådene for karantene og isolasjon kan du få deg frisk luft.

Husk å ta litt ekstra hensyn, som å holde deg et stykke unna andre mennesker og vaske hendene når du kommer hjem igjen.

Kanskje du kan lage en avtale med deg selv eller noen andre du bor sammen med om å gå en tur hver dag? Eller du kan ta på hodetelefon og prate med noen andre mens du går tur. Du kan for eksempel ta deg en rusletur borti gata, sykle en tur eller dra ut i naturen der du bor. Det går også an å ta en liten styrketreningsøkt ute.

Det har ikke så mye å si hva du gjør, men det er veldig deilig og oppløftende med litt dagslys, frisk luft og bevegelse, og i tillegg reduserer det stress.

Gjør noe både alene, og sammen med dem du bor med

Hvis du plutselig må leve tettere på søsknene dine eller noen andre, kan det være lettere å gå hverandre på nervene. Ungdom har rett på privatliv, og har ofte behov for alenetid. Hvis det er mulig for deg, kan du prøve å sette av tid til å være alene, for eksempel ved å gå deg en tur.

Det kan også være fint å tilbringe litt tid sammen med familien eller den/de du bor med. Kanskje kan dere avtale å gjøre noe fint sammen, som å lage mat eller spille et spill?

Til deg som bor alene

For den som bor alene, kan det føles ekstra ensomt å måtte begrense kontakten med andre mennesker. Husk at du kan ha noen få nærkontakter du kan ha fysisk kontakt med, så lenge du følger helsemyndighetenes råd.

Du kan klemme dine nærmeste, familien din, og en bestevenn eller kjæreste.

Det er viktigere for alle å være sosial, og det gjør mye for den psykiske helsa og humøret å være sammen med andre.

Gjør noe for andre

Kjenner du noen som bor alene, som kunne trengt litt ekstra hjelp eller selskap? Selv om det er mange du ikke bør ha fysisk kontakt med for å hindre smitte, er det mye du kan gjøre.

Du kan for eksempel ta en telefon til bestemoren din, eller gå på butikken for naboen. Å hjelpe noen andre er ikke bare fint for den du hjelper, men vil føles godt for deg selv også.

Husk at du gjør noe viktig

Det kan kanskje virke som et stort offer at vi alle må holde oss mer hjemme når ikke alle er smittet. Da er det viktig å huske på vi gjør det for hele samfunnets skyld. Kanskje hadde det gått helt greit om du selv fikk viruset, men du kjenner noen som er ekstra utsatt? Da kan du tenke at du tar ekstra hensyn for at de skal slippe å bli smittet.

Når vi alle bidrar for å redusere smitte, blir færre syke.

Lurer du på noe om koronaviruset eller hva du bør gjøre? Sjekk helsesnorge.no for mer informasjon.

Og en ting til: Det tar litt tid, men det kommer til å gå over.

Skrevet av Ungdomsjournalist i samarbeid med redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 28.06.2021

Offentlig og kvalitetssikret
Jente sitter på sofaen med laptop og mobil (Foto: Steinar Engeland på Unsplash.com)
HJEMMETID: Ungdomsjournalist Konstanse har tips til hva du kan gjøre når du må holde deg mer hjemme. Foto: Steinar Engeland/Unsplash

Fakta

Kort fortalt:

  • Gjør noe du ikke har hatt tid til før
  • Ta deg en tur ut
  • Gjør ting både alene og sammen med de du bor med
  • Hold kontakten med andre om du bor alene
  • Gjør noe for andre
  • Husk at du gjør noe viktig
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Gode tips til hva du kan finne på hjemme – tips fra Instagram

Vi spurte på vår Instagram hva dere gjør for at det ikke skal bli kjedelig hjemme. Les de gode forslagene vi fikk her.

Ung.no på Instagram

Slik kan du trene om vinteren

Er det vanskelig å finne måter du kan trene på om vinteren når det er kaldt og glatt ute? Les videre for tips til trening i vinterhalvåret.

Ungdom på ski (Colourbox)

Tips til deg som bor trangt under korona

Savner du tiden før korona? Nå er mange ungdommer hjemme med familien sin hele dagen. Her er noen tips til å takle å bo trangt og ha lite privatliv.

Gutt sitter på sengekanten
Aktuelt

Skal du fjerne hår eller ikke?

Du bestemmer selv om du vil fjerne hår på kroppen og i ansiktet eller ikke. Her får du noen tips og råd om hårfjerning.

Tegning av gutt på badet som har barbert seg på halve kroppen. Illustrasjon: ung.no

Alarmtelefonen har døgnåpen chat

Utsettes du for vold, trusler, overgrep eller omsorgssvikt? Trenger du noen å snakke med? Du kan chatte med Alarmtelefonen for barn og unge hele døgnet.

Holder mobil med Alarmtelefonen 116111 åpent (foto: ung.no)

Små og store penisplager

Svie, nupper, blemmer eller kløe? Plager med penis som ikke har vært der før? Noe er helt ufarlige og forsvinner av seg selv mens annet bør kanskje vurderes av lege.

HJELP?! Noe ukjent som skjer i underlivet? Gradvise forandringer som skjer i ungdomstiden er som oftest helt normal. Foto: Colourbox