Det har blitt store forandringer i livet med koronasituasjonen. Alle endringene, og det at det varer så lenge er utfordrende for alle. Det kan være ekstra utfordrende om du strever fra før.

Det tar fortsatt tid før samfunnet er helt som før.

Større bekymring og forverring?

Hvis du sliter psykisk, kan nye tanker, følelser og bekymringer dukke opp som følge av alt som er annerledes. Uro og engstelse kan øke. Dette er ikke uvanlig. Da er det lurt å prate med noen som kan støtte deg.

Situasjonen kan også oppleves belastende om du ikke har psykiske vansker fra før. Mange kan kjenne på litt mer engstelse og bekymring.

Det kan være du har bekymring for deg selv eller for andre du er glad i. Noe kan også kjenne seg litt triste, deppa eller motløse og noen kan føle seg mer ensomme enn før.

FAKTA

  • Når uvanlige ting skjer, kan det man sliter psykisk med fra før føles enda vanskeligere å håndtere. Hvis du kjenner at det er sånn for deg nå, så ta kontakt med noen raskt. Det hjelper å prate med noen.
  • Kjenner du noen som strever psykisk nå, er det bra om du tar mer kontakt og gir litt ekstra støtte.

Situasjonen er krevende

Denne situasjonen har krevd at vi har måttet tilpasser oss en veldig annerledes hverdag enn vi er vant til. Det har vært stengte skoler, det er permittering fra jobber, og andre regler enn vi er vant til som også innebærer mindre muligheter til fritidsaktiviteter og sosial kontakt.

Det er helt naturlig å synes at alt dette er krevende. Da er det viktig at vi minner oss selv og andre om at det ikke kommer til å være slik for alltid.

Dette er en unntakstilstand som kommer til å gå over, men det tar tid og vi må holde ut enda litt lengre enn vi føler at vi orker.

Noe konkret å være redd for

Det trenger ikke nødvendigvis å være slik at angsten blir større nå enn før, selv om du strever med angst til vanlig. Det er fordi det vi nå opplever er noe som alle er sammen om og det kan være noe befriende i det.

Når en har en angstlidelse eller veldig mange bekymringer til vanlig, kan dette være "ensomt" og vanskelig fordi andre kanskje ikke forstår. I tillegg ligger det en bekymrer seg for som regel i fremtiden og har ikke skjedd på ekte. Dermed bekymrer en seg uten å få brukt denne bekymringen eller angsten til noe.

Det som skjer i en situasjon som denne med koronaviruset er at det får angstsystemet vårt til å fungere sånn som det er ment å fungere: Vi blir bekymra og kanskje litt redde, og dette skal hjelpe oss til å overleve.

Dermed tjerner alle på at vi blir litt redde, sånn at vi tar forhåndsregler som å vaske hender, holde karantener og holde avstand. Angst og uro blir med andre ord mer "sunt og normalt" i en situasjon som denne. Men det kan jo være slitsomt for det.

Hent fram det du har brukt før

Hvis du kjenner at du får økt uro eller bekymring: Bruk strategier du vet hjelper når følelsene tar overhånd. Med strategier mener vi øvelser du har fått av behandleren din, mentale verktøy som du kjenner til og råd du har fått som du vet hjelper deg.

Det er ikke så lett å komme på alltid, men du vet nok om mye som før har hjulpet deg. Minn deg selv om det nå!

Det er viktig å holde seg igang med det vanlige livet så mye du kan. Dette er gode råd for alle nå:

  • Ha gode hverdagsrutiner.
  • Stå opp til fast tid om morgene og kom igang med dagen.
  • Få nok søvn.
  • Spis regelmessig
  • Tren regelmessig
  • Kom deg ut i dagslys og frisk luft hver dag
  • Driv med ting som føles menigsfullt
  • Gjør ting som gjør deg glad eller får deg til å føle deg fornøyd.
  • Husk at du også er viktig for andre, så vær også en venn og støtte for noen.
  • Hold fokus på å finne noen du gleder deg over og gleder deg til fremfor å tenke på det du savner.
  • Vær sosial innenfor rammene av det som er gjeldende råd.

Be om hjelp om du trenger det

Helsetjenestene er til for å hjelpe deg om du syns dette er for tungt til å håndtere alene eller med støtten fra dine nærmeste.

Helsesykepleier på skolen din eller fastlegen kan være noen å prate med.

Trenger du å prate med noen, er det åpne hjelpetjenester nesten alltid. Se oversikten over hjelpetjenester her.

Du kan også sende inn spørsmål til oss på ung.no/oss

Det viktigste er at du ikke går mye alene med økt uro og bekymring, så finn noen å dele tankene med.