Ungdom trenger ofte privatliv fra familien. Gjør du? Vanligvis får du kanskje være på rommet ditt alene av og til, men nå er alle hjemme. Stress!

Føles det som om bare du har det sånn? Du er ikke alene. Mange ungdommer bor sammen med familien sin i små leiligheter og må dele rom med søsken eller foreldre. Dette kan være koselig noen ganger, men det kan også føles kjipt.

Deler du pc med familien?

Hvis du har hjemmeskole har du kanskje fått låne en pc fra skolen? Ikke alle får ha sin skole-pc i fred. Hvis familien din også bruker pcen din er det ikke så lett å følge hjemmeundervisning og gjøre lekser.

Hvis dette er et problem for deg kan du snakke med læreren din slik at de forstår din situasjon.

Ti tips til å takle å bo trangt

  • Ta en pause fra familien. Gå deg en tur i nabolaget eller i naturen, det hjelper for å føle deg roligere. Hvis du er sint kan du gå fort! Hvis du er trist kan du prøve å legge merke til fine ting på turen din.
  • Musikk hjelper. Gi deg selv en pause ved å høre på din favorittmusikk på hodetelefoner.
  • Avtal tid til deg selv. Kanskje glemmer familien din at du trenger tid til deg selv, og at dette er vanlig for ungdommer som deg. Du kan avtale med familien at du har en time hver dag der de lar deg være i fred, selv om dere er i samme rom. Da kan du være på telefonen eller lese i fred. Du kan også avtale med familien din at du får ha rommet ditt alene en time hver dag.
  • Skriv dagbok. Det kan hjelpe å skrive dagbok for å få ut dine tanker og følelser. Da slipper du å gå med alt inni deg. Du trenger ikke skrive hver dag, bare når du føler for det.
  • Snakk med familien din. Hvis du føler deg alene i familien kan det være lurt å fortelle hvordan du har det. Hvis du prøver å snakke med familien kan de forstå deg bedre, og dere kan støtte hverandre.
  • Avtal når du kan bruke pc. Hvis dere er mange som bruker samme pc hjemme er det lurt at dere lager en plan for når hver av dere skal bruke pcen. Dere kan lage en timeplan for pc-bruk, slik at du vet når du skal bruke pcen hver dag.
  • Snakk med læreren din. Hvis det er vanskelig konsentrere deg eller du må dele din pc med familien, er det viktig at du snakker med læreren din om dette. Da kan læreren din forstå deg bedre og du kan få hjelp til å takle situasjonen din. Så slipper du å være bekymret for å få anmerkninger og pes fra skolen.
  • Chat med noen. Det er vondt å gå alene med tunge tanker og følelser. Det hjelper å snakke eller chatte med andre. Du kan chatte med venner og du kan chatte med ulike hjelpetjenester. Helsesykepleier og minoritetsrådgiver er der for deg selv om du ikke er på skolen, og vil gjerne støtte deg. Send en melding eller ring!
  • Be om hjelp. Hvis du opplever vold eller sterk kontroll hjemme er det viktig at du ber om hjelp. Du kan for eksempel ringe til eller chatte med Alamtelefonen for barn og unge.
  • Tell dagene. Prøv å minne deg selv på å holde ut. Du kommer til å få hverdagen din med skole og fritid tilbake.

Og sist, men ikke minst: Back deg selv! Det er normalt å miste selvtilliten litt når man føler seg nedfor.

Du fortjener skikkelig skryt for at du takler alt i livet ditt nå. Du er rå! Gi deg selv en peptalk så ofte som du vil. Det fortjener du.

Jeg trenger privatliv

Alle barn og unge har rett til privatliv. Det står i Barnekonvensjonen. Det betyr at du har rett til å ha egentid privat både hjemme og på frititiden.

Foreldrene dine skal oppdra deg og passe på at du er trygg, men de har ikke lov til å sjekke mobilen bare fordi de er nysgjerrige. Foreldre har heller ikke lov til å bruke streng kontroll mot barna sine, slik at barna ikke får ha noe privatliv.

Jeg vil ikke fortelle at jeg deler rom

Noen ungdommer skjuler at de bor trangt og vil ikke fortelle venner at de deler rom. Det kan føles flaut, enda det egentlig ikke er det. Ikke alle familier har råd til å ha store leiligheter og hus, det er vanligere enn du tror. Noen familier liker også å bo tett, og det er helt greit.

Husk, vennene dine bryr seg om deg og vil ikke dømme deg utfra om du har rom eller ikke. Det som teller er jo hvem du er, at du er en god venn og en bra person!

Dårlig stemning hjemme

Blir det mer krangling hjemme nå som dere er så mye sammen hjemme? Kanskje merker du at humøret svinger hos deg og de andre i familien? Blir du fortere sur og lei deg? Blir du plutselig sint for små ting? Det er helt normalt i denne rare og vanskelige tiden.

Kanskje du kan foreslå at familien har familieråd der dere kan snakke om hverdagen, og finne på gode ideer til ting dere kan gjøre sammen. Det å ha noen hyggelige stunder sammen vil hjelpe på humøret til alle sammen.