Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

A-Å

Den kriminelle lågalderen

Ungdom arrester av politiet
SAMTALE: Noen ganger ber politiet deg inn til en samtale på politistasjonen sammen med en eller begge dine nærmeste voksne. Dette kalles en bekymringssamtale, og brukes når politiet er bekymret for at du kan få problemer og bryte loven.

Den kriminelle lågalderen i Noreg er 15 år, (straffeloven § 20 første ledd bokstav a). Personar under 15 år som gjer kriminelle handlingar, kan ikkje straffast.

Offentleg og kvalitetssikra
Sist endret 09.05.2018
Ungdom arrester av politiet
SAMTALE: Noen ganger ber politiet deg inn til en samtale på politistasjonen sammen med en eller begge dine nærmeste voksne. Dette kalles en bekymringssamtale, og brukes når politiet er bekymret for at du kan få problemer og bryte loven.

Sjølv om den kriminelle lågalderen er 15 år, er det likevel ikkje slik at personar under 15 år som gjer lovbrot er heilt utan ansvar eller at ein er utan verkemiddel.

Ein kan ikkje arrestere eller varetektsfengsle born under 15 år.

Derimot kan dei etter politiloven § 8 takast med til politistasjonen, lensmannskontoret eller til andre lokale som politiet brukar, og haldast der i inntil 4 timar.

Rusa

Dersom ungdommen er rusa, kan han takast inn etter politiloven § 9.

Forbod mot å opphalde seg ein bestemt stad

Politiet kan gjennom påtalemakta nekte ein person som er under 15 år å opphalde seg på ein bestemt stad etter straffeprosessloven § 222c. Opphaldsforbodet krev at det er grunn til å tru at faren for at barnet gjer ei straffbar handling aukar dersom barnet oppheld seg på staden. Forbodet skal vere tidsbestemt og vare maks 6 månader om gongen

Ute åleine etter kl. 22

I tillegg har politiet ein særskild heimel til inngrep overfor born i politiloven § 13. Born som driv rundt åleine på offentleg stad etter klokka 22.00, og som ein meiner er under 15 år, kan sendast eller køyrast heim.

Les meir om opphaldsforbod.

Bekymringssamtale

Nokre gonger ber politiet deg inn til ein samtale på politistasjonen saman med ein eller begge dine næraste vaksne. Dette blir kalla ein bekymringssamtale, og blir brukt av politiet når dei er bekymra for at du kan få problem og bryte lova.

I ein slik samtale vil politiet gjerne vite kva som ligg bak problema du er involvert i, og kome med forslag til deg og dei vaksne om kva som kan gjerast for at du skal få det betre. Målet er ikkje å straffe deg, men å hjelpe deg og dine føresette med å ta ansvar for at du legg om kursen og endrar veremåte.

Både du og dei vaksne er lovpålagde å møte opp når de får invitasjon til bekymringssamtale. Samtalen blir journalført hos politiet, men blir ikkje ført opp på rullebladet.

Mekling med konfliktrådet

Dersom du er meld til politiet for eit lovbrot, kan politiet i nokre saker bestemme at dette skal sendast til konfliktrådet for mekling – i staden for at politiet dømmer deg til straff. Det betyr ikkje at du "slepp billegare unna", men at du sjølv må ta ansvar for å gjere opp for deg direkte.

Dette skjer ved at du møter personen som har meldt deg til politiet ansikt til ansikt, saman med ein konfliktrådsmeklar. Meklaren kan hjelpe til med å finne ein måte å ordne opp på.

Mekling i konfliktrådet er frivillig. Det betyr at begge partar må være villige til å delta, og at du har vedgått å ha gjort det du er meld til politiet for. Dersom dette ikkje er på plass, går saka til vanleg behandling hos politiet.

  • Les også: Alternativ straff for ungdom
  • >

    Les om konfliktrådsmekling:

    Hva skjer før et meklingsmøte?

    Hva skjer under et meklingsmøte?

    Hva skjer etter et meklingsmøte?

    Kilde: Justis- og politidepartementet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

    Var dette til hjelp?
    Var dette til hjelp?

    Kommentarer fra brukere Kommentarer


    Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

    Legg inn en melding!

    Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

    (HTML-tagger fjernes)
    anki
    1
    17.01.2017 10:04:43
    Meget oppegåande sida
    Alex
    3
    14.01.2017 15:29:01
    Jeg liker ikke politiet as.
    GSB
    2
    21.11.2016 15:08:14
    Fuck politiet
    Karolina
    5
    14.11.2016 13:05:16
    er det lov for foreldre og ta inn tellefonen din om natta når du er 14 år og har kjøpt telefonen selv med egne penger?
    endre
    4
    26.10.2015 21:06:57
    i skolen er det mange folk derfor jeg liker ikke menge folk
    Jah
    3
    21.08.2015 22:47:45
    Det er en grunn til at barn under 15 år som rusker rundt alene 22.00 og utover blir kjørt hjem. Er ikke trygt i byen så sent.
    ....
    2
    28.12.2014 04:04:03
    Jeg tror jeg er gal. Når jeg sitter i klasserommet og ikke følger med og bare tenker på hvordan jeg skal drepe folk. Hva Gjør jeg (Red. Dette må du snakke med noen om og ikke sitte alen med. Du kan ringe gratis og anonymt til Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Der får du snakke med noen som er gode til å lytte og gi deg råd.)
    Martin
    2
    24.12.2014 23:24:57
    Om du har lyst til å gjøre noe kriminelt, ikke tenk at det er bedre om du gjør det FØR du fyller 16 år! Uansett om du er 14 år eller om du er 39 år, så kan din handling ødelegge resten av ditt liv! OG ANDRES!
    Meg
    2
    14.08.2014 17:19:50
    Hva om man blir 15 da? Liksom skal bli 15 det året
    Emma
    3
    23.04.2014 19:47:18
    Jeg er fullstendig enig med Ingrid og uai16! Dere tror dere er så kule med alle banneordene. Det betyr bare at dere ikke har godt nok ordforod og rakker ned på religion. Hvorfor skal dere prøve å være så tøffe og fremsi all alkohol på kvelden? -Fordi dette er en anonym side? - Fordi dere er blant de mest upopulære og endelig finner et sted der dere kan leke "kule"? De som begynner med alkohol i tidlig alder får 80% mer sannsynlighet for å fortsette med det, mer enn anbefalt. De som er over 18 år er myndige nok til å forstå hva de gjør, noe ikke alltid de litt "mindre" har. Dessuten hvor mange jenter synes faktisk det er attraktivt med "små" gutter som plystrer etter seg? Hvem tror dere at dere kan imponere bortsett fra horer? Jeg er enig at det er flest fulle voksne mennesker på byen, men de er myndige nok, dessuten er det er god nok unnskyldning? Nei...!
    gutt 14
    5
    10.03.2014 22:11:41
    hvis jeg slår en så han havner på sjukehus da? eller dreper en? (Red.: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få svar)
    gutt 16
    14
    06.02.2014 16:57:23
    Hva skjer vis jeg gutt 16 slår en politiman
    JESUS IS MY KING
    1
    11.11.2017 17:54:17
    De kommer sikkert til å ring foreldrene dine.
    Huh
    4
    21.08.2015 16:16:59
    I USA kan du risikere å bli tazet ned, arrestert, slengt i en ledig celle og dratt med til rettsak dagen etterpå. Deretter blir det nok rundt 30 år i fengsel. Om du ikke er så heldig å bli skutt, da.
    Sauron da boss
    5
    09.02.2014 01:47:03
    Du får mye bråk kanskje blir du skutt i andre land tips aldri slå en juggernaught i USA
    Svart til Ingrid
    4
    19.11.2012 17:30:24
    Hva er galt med att unge står på torget i byen? Er enig i att full ungdom ikke har noe der og gjøre, men se på alle voksene som står i byen, skriker, herjer, fulle og rusa! Er det bedere att voksene gjør det !? Mange unge har byen som en møteplass, sosialt og man treffer nye mennesker! Ta nå ikke alle under en kam, ungdom kan være ordentlige og ansvarsfulle, og det er det de fleste er! Til og med selv om de er 15 år!! Jeg mener ikke att unge skal være ute hele natten! Men det finnes en balanse der! og ærlig talt, folk kler seg etter sin stil og moten endrer seg.. Gi litt tillit til ungdomen og la dem fnise, tulle og ha det gøy! er jo somregel ganske uskyldig tull om hvem som er penest eller hvem man har kyssa!
    Yuki
    3
    22.10.2012 16:32:36
    Hva er problemet med at det er femten år? Jeg er fjorten år, og jeg er mer ansvarlig enn kusina mi på 28 år, så hva er problemet egentlig, du burde vite hva som er rett, og hva som er galt!
    ånei
    3
    28.07.2012 01:47:22
    Hei! Bestevenninna mi klarte å tisse i et prøvrom, uten vilje. Hun gikk til kassa og betalte og lot som ingenting. Hun ringte meg med en gang å spurte om jeg kunne finne ut noe rundt dette her !Kan hun bli straffet for det? Hun er 15.
    Kristian
    3
    17.04.2012 15:58:11
    Jeg er 14 år og har ikke begått nasking eller noe form for hærverk, men jeg vet om en god del "venner" som har gjort det. Det er ikke alltid like lett å tyste på vennene sine, og det håper jeg flere er enige i. Jeg har kommet i ubehaglige situasjoner for tysting, men jeg angrer ikke i etterkant. Alle dere som lurer, IKKE vær redd. Lærere og voksne har ikke lov til å komme med navn så lenge DU ikke vil det. Ihvertfal ikke så lenge det er mulig å forhindre dette.
    g20
    3
    29.08.2011 01:16:15
    hei alle sammen her i ung.no jeg og enn kompis av meg ranet en buss når jeg var 17 år og så ble jeg tatt for dette noen måneder senere og da ble jeg tatt til politistasjonen der jeg bor og jeg fikk ikke noe straff i det hele tatt så det visser hvordan systemet funker eller så ville politifolkene være greie mot meg for jeg er ikke straffet for noe annet før.
    Gutt 22 år
    8
    16.06.2011 08:50:53
    Til Joakim: Jeg synes det var bra du fikk et halvt års utsettelse på lappenm og 2 års prøvetid, og at du å dine kompiser er registrert som kriminell å fikk 7500 i bot. Det var jo en kriminell handling dere gjorde, så jeg synes det var en kjempebra straff du fikk. Så håper jeg du har lært, og at du oppfører deg modent heretter!
    joakim
    4
    24.04.2011 02:11:00
    jeg har åsså vært borti politiet har et halvt års utsettelse på lappen 2 år prøvetid , registrert som kriminell å fikk 7500 i bot, alt detta pga 2 skutere som jeg å noen kompissr hadde stært å hærpa fra noen sigøynere
    meg ^^
    4
    14.09.2010 13:15:00
    Ja jeg er enig !!! ;DDD
    Noen
    5
    10.09.2010 09:53:00
    Så teit at du ikke kan være ute alene etter kl. 22.00 hvis du er under 15 år! -.-
    Rikke
    12
    10.03.2010 18:24:00
    Til alle dere voksne som har noe imot oss undommer som \\'\\'henger\\'- \\' på byen: Dere har vel også gjort noe \\'\\'gærnt- \\'\\' i ungdomstiden? Hvorfor har liksom ikke vi annet å gjøre enn å banne? Da skal jeg spørre dere: Hva i huleste gjør dere ute på byen etter klokka 22.00? Jo, det er vel drikking, dansing, banning og muligens litt flørting! Så hvorfor klage på oss? Vi må vel også få lov til og ha det like gøy som dere! Det hjelper ikke å klage, bare tenk tilbake på deres ungdomstid. Det ungdommer vil er bare å ha det litt morsomt. Skaff dere et liv istendenfor å klage på de såkalte \\'\\- \\'bråkjekke\\'\\' ungdommene.
    uai16
    5
    25.01.2010 18:59:00
    enig md ingrid, ingen vits å gå ude på gadå i 1tiå.. alt dåkkår andre like å gjørr e å banne t kverandre, veldigt modigt av deg så bare tørr å skriva dt,, uansett koffor ska folk banna etter kver einaste tingæ?? voks opp
    Laika
    5
    21.04.2009 13:30:47
    ei jente fra thailand jente på over 15 år, som hengte opp bilder av stefar'n sin rundt omkring. Hu fikk ikke'no problem. Trur at stefar'n ville sende henne hjem til thailand, men det ville ikke hu. Derfor gjorte hu alt for å stoppe det.
    Vandrer
    5
    13.02.2009 08:38:36
    Til jente15 De som er over 15..de har eget ANSVAR...de kan da faen leve livet..ta det til gode...
    Wecome to my world..
    5
    13.02.2009 08:36:29
    Jeg skal virkelig skjerpe meg noe inderlig frem over..
    Gatejenta
    1
    26.06.2016 19:28:22
    Bra.
    jente15
    3
    26.01.2009 21:23:06
    haha okei.. da kan vi over 15 vanke i oslo sentrum klokken 1 om natta ?
    ingrid
    4
    05.11.2008 11:26:03
    magnus, vær så vennlig. hva vil dere egentlig frem til? jeg prøver å HJELPE, ikke skape opprør på ung.no! selv mener jeg at dette er latterlig, dere misbruker navn, alias, etc. hvem har sagt at ingrid er mitt ekte navn? de profesjonelle bruker dekknavn. ingrid er mitt DEKKNAVN. pay attention, guys!
    g-unot
    7
    05.11.2008 10:50:58
    Gutt 16 07/10/2007 - 02:46 Fy faen jeg angrer på at jeg ikke benytta meg av de godene før jeg ble 15. Her har dere et prakt eksempel hvor dom i skallen det e mulig å bli. Såå tøff. Selvfølgelig bør små fjortiss jenter som surrer rundt i byen, og er "kjempe" full kjøres hjem. Skal du handle osv, er det selvfølgelig greit. Men når du står på hjørnet med buksa neom knærn å ser støgg ut. Håpløs e ordet. Ingen andre vil ha dokker dær! Hvis du absolutt skal gå rundt i byen på kveldstid, bør det i allefall ha et formål. Har dere virkelig så jævlig lite å gjøre?! Politiet gjør jobben sin, dokker e dæm værste pesstoskan æ har vært borti! go wank somewere else
    kristina
    5
    05.11.2008 10:53:20
    Kjære Ingrid. Du har rett til å si hva du vil. Du har rett til å uttrykke det du er opptatt av, det du har på hjertet, det du tenker og føler og mener. Det står i alle barn og unges grunnlov.
    mia
    4
    05.11.2008 10:51:43
    Hei , Ingrid! Jeg er sterkt imot dine meninger, jeg liker at de henger på torget. det ser så mye mer folksomt ut. Og de klærene de har på seg , de er egentlig ganske kule. jeg skulle ønske de hadde slike klær i str. xxxl .
    ingrid
    7
    05.11.2008 10:22:57
    dette er idioti. hadde det vært opp til meg, hadde alle under 15 vært i sengs før kl 20:00! det verste jeg vet er "tøffe" smårollinger som raver rundt i byen uten mål og mening! henger på torget, med de umoderne klærne sine, sneipen i kjeften, og brøler høylytt om alt det spennende de har gjort. kjære onkel politi, kjør alle under 15 år hjem. forhåpentligvis får de seg en rettlig omgang ris av morra si! sikter naturligvis til de som henger i byen uten mål og mening, dersom noen har et ærend i byen går det helt greit for meg. dra til helvete, dere er plagsomme!
    alias
    4
    20.09.2013 12:16:02
    enig med deg ingrid..... er litt lei av alle guttene som skal ``henge```i byen og plystre på jenter kl 23:00 :(
    Mann 20
    3
    21.08.2008 13:25:37
    Det dere sier om at det er så urettferdig om å bli kjørt hjem. Dere kan jo ta dere en tur ut på gata, å se på alle som går forbi. Tror ikke dere heller hadde klart å gjette alderen på folk. I tilegg så er det mange av dere, samt andre så bruker falske id, for å komme inn på utesteder osv. Så når politiet stopper en som vandrer ute etter 22:00, så kan dere tenke selv, hvor vanskelig det må være for politiet, og ta dem som er under 15, fra dem som har over. Dere burde heller takke politiet for at de tar ansvar for dere!! De vil bare beskytte dere for det som KAN skje, ute etter 22:00 Slutt å klag!!!!!
    oss
    1
    17.08.2008 00:37:14
    Vi, 14 og 15 (15 og 16 om to veker), blei sendt heim av politiet, klokka 12!!! Irriterande regel om du spør oss! Vi hadde ikkje gjort NÅÅÅÅKE som kunne ha vore en grunn til å køyre oss heim eller ringe til foreldra...
    sævven 8)
    1
    17.06.2008 13:14:42
    Jaha :/ Ute etter 22. faktisk - Har vært ute til 12 enkelte ganger, og til og med ute til 03.00. Men jeg har aldri møtt på no polti, som sku følge meg hjem . er 13 ^^
    christina
    1
    02.06.2008 11:18:40
    jeg har vært ute til langt på natt, til og med full. hallooooooo? hvorfor har ikke jeg blitt tatt da? og jeg er 14 år.
    Thomas
    0
    21.08.2015 16:26:05
    Din umodne unge. Du høres bare dum ut. Du vil få problemer senere i livet.
    Jente 14
    0
    02.06.2008 10:00:15
    Teit at det ikke er lov å være ute etter klokka 22:00! Jeg er konfirmert, altså VOKSEN, og da skal jeg ha rett til å være ute sent.
    KK 16
    1
    28.05.2008 18:15:50
    Til dere som ikke har blitt kjørt hjem av politiet etter klokken ti: Det som menes med det her er jo rett og slett at de som faktisk er alene da, og går alene seint på kvelden KAN bli kjørt hjem. Det er faktisk noen som f. eks ikke har det noe bra hjemme, har blitt kastet ut et sted elns som går alene på en vei eller helt alene i en by på kvelden. Det er jo DE som politiet vil kjøre hjem og faktisk hjelpe. Det sier jo seg selv at ikke politiet går rundt og leter etter unge under 15 år som er hos enten kameratene/venninnene sine alene sent på kvelden. Tenk før dere skriver noe så dumt ;p
    gutt 17
    0
    19.05.2008 10:32:28
    like før jeg ble 15 så la polti meg i håndejern, å kjørte meg på politistasjon, trudde jeg hadde røyka hasj, men tok bare pisseprøve, hva slags piss er det att man ikke kan bli pågrepet før man er 15? å forige helg ble jeg og en på 15 og en på 14 tatt for å være ute klokka halv 3 om natta, å vi var edrue alle sammen, men de kjørte faktisk alle hjem, enda dem ikke kunne kjøre meg og han som var over 15 hjem, vi var bare vei opp til en kompiss, så beskyldet de oss for å ha hærpa en traktor, å alle sammen er sikta, til og med han under 15, vi får sansyneligvis en bot på mellom 3 og 5 tusen, å muligens prikk, så att man ikke kan bli straffa før man er 15 eller pågrepet er bullshit!!
    -.-
    2
    16.04.2008 15:24:49
    De kriminelle på 15 eller under får jo straff da idioter! De får samfunnstjenester...-.-
    (L)off(F)
    0
    29.03.2008 16:12:59
    halla. jeg har stjelt fra butikker i min tid. aldrig blitt tatt men fått høre man kan bli tatt når som helst og få samma dommen? hva faen. ;) fuck off if ur da
    Martine
    2
    22.03.2008 18:35:46
    Det der med at ungdommer blir kjørt hjem etter 22.00 virker som bullshit. det er ikke ulovlig, og burde derfor ikke være noen regel eller oppført som det. Om ungdommer derimot raver rundt dritings, blir det noe helt annet. så man kan altså gjøre HVA man vil uten å bli tatt? dummeste jeg har hørt. du blir nok sperra inne om du dreper noen, bare at det blir kalt noe annet en fengsel. barneanstalt, bevaring hos barnevernet, eller psykiatrisk avdeling. så det så! :) pluss at jeg synes politiet i Norge bruker for mye tid på tull, konsentrer dere om noe som virkelig betyr noe. hvorfor ha 20 menn på veien og gi boter til folk som kjører med ett lys, istedet for å ha ordentlig granskning i draps saker. se og ta dere sammen!
    J14
    0
    09.03.2008 18:50:26
    Oi, har ikke tenkt så mye på den loven om at man får straff når man er 15 og oppover! Faen, har bare ett år å gjøre ''rampestreker'' .. :S Haha .. Noen ideer?
    JADULT
    0
    21.08.2015 22:41:18
    Finn på noe og du blir sperret inne på barneanstalt. Dobbelt så uhyggelig plass som i et fengsel.
    --__--
    0
    05.03.2008 20:10:11
    så vis de ser en de TROR e under 15 kjøre de den personen hjem så e han tilfeldigvis 16 der e et dilemma xD
    ola
    4
    03.03.2008 13:33:38
    hei jeg har nå stjålet mange hundre kroner fra sparebørsen til min lillesøster.. kan jeg bli andmeldt for dette?
    lars
    2
    03.03.2008 13:29:17
    halla...jeg lurer på om jeg har gjort noe dumt...får man fengselstraff for å miste lillebroren sin i bakken??? spent gutt 16
    Svaret ditt
    0
    21.08.2015 22:45:00
    "Mistet"? Tviler jeg på. Er ikke om å gjøre å havne på "rødrommet" for tidlig heller. Blir registrert hos politiet. Deretter sliter du videre med å skaffe deg jobb slik at du kan ta vare på deg selv.
    klubb mobba
    0
    01.03.2008 14:58:24
    du er d sånn at hvis jeg 14 år dreper en !!!!1 får jeg ikek straff eller hvis jeg slår en til svima eller hva faen slik at han blir lam, får jeg ikke straff for f ???????
    gutt 14- 15
    1
    01.03.2008 14:55:54
    dåkke, si at jeg har blii mobba i lang tid de går rundt å slår på meg, jeg øter dem i en klubb de er 9 stk 4 over 16 resten under 16 en sterk på 14 år slår til meg i hodet 3 ganger å sier jeg skal bli med ut hele gjengen, jeg gikk bort til en voksen han kjører meg hjem... hva skal jeg gjøre nå for å få en stopper på dette, kan ikke han på 14 få dette på rulleblad å bli sendt i felgsel eller på en annen skole, lindøy eller noe, jeg er lei av å bli mobba i alle disse år, de har begynt å slå meg, hva skal jeg gjøre????¨ (red: du kan skrive inn til oss og få tips)
    Kjenner!
    0
    22.02.2008 06:39:43
    Så dere gir Stovner Politikammer sitt nummer? Vel jeg husker en venn av meg på 15år ble tatt med meg for å rane en ... også purken hoppa på oss osv for et par år tilbake. og vi begge var "småunger" da, haha husker de var så tulling ass, han ene tar mobilen min og prøver å prate med en venn av meg som han purken trodde var en 3. mann i saken. også prøver han å etterligne meg med sånn føkka utenlandsk aksans, vennen min ler seg i hjel osv :P så legger han på.
    perkelle
    0
    13.02.2008 18:22:40
    det er bare en regel om at man ikke skal være ute etter kloka 2200 når man er under 15.. men politiet er jo ikke ute å kjører for å ta undommer på 13-14 år.. hviss de ser at en 14 åring er full som faen så er det jo bare greit at de kjører han/ho hjem,bare flaut for de å gå rundt drita i en park.

    Spørsmål og svar

    Venninnen min fikk hunden sin til å slikke seg i underlivet
    Hei! Tusen takk for at du skriver til oss, jente 14 år! Jeg forstår både at du er skeptisk og nysgjerrig på dette.  Det er sant som du skriver...
    Kan man få straff for å oppbevare nakenbilder når man er under 18 år?
    Hei Det stemmer at det etter straffeloven § 311 er en øvre strafferamme på tre års fengsel for bl.a. besittelse av fremstilling som seksualisere...
    Er det lovlig med Butterfly kniv i Norge?
    Hei Det er forbudt med Butterfly kniv i Norge. Det følger av våpenforskriften § 9 at det er forbudt å "erverve, eie eller inneha" blant annet s...
    Er det straffbart og kalle noen hore?
    Hei Nei, i utgangspunktet kan man ikke bli straffet for dette. Personer som er under den kriminelle lavalder (15 år),  kan man uansett ikke bli st...
    Jeg hadde sex med en født i 2006, hun angrer. Jeg ga henne alkohol. Voldtok jeg henne? 
    Hei Du forteller at du har hatt sex med en jente som er født i 2006. Det vil si at jenta bare er 11 år gammel. Du sier at du ga henne alkohol, og a...
    En jente (14år)  har delt nakenbilder av oss. Kan hun straffes for dette?
    Hei Det jenta har gjort er straffbart.  Men, du skriver at hun som har delt bildene er 14 år. I Norge er den kriminelle lavalderen 15 år, slik at...
    Ble sugd av jente 12 år når jeg sov, når jeg våknet latet jeg som jeg sov.
    Hei At noen suger deg når du sover er i utgangspunktet en straffbar handling av dem som gjør det mot deg. I dette tilfellet er jenta så ung at hun...
    Kan jeg få noe på rullebladet når jeg er under 15 år? Innreise USA
    Hei Nei, den kriminelle lavalder er 15 år og du kan ikke bli straffet før du er fylt 15 år. Det vil derfor heller ikke komme noe på rullebladet (...
    Kan barn under 18 år bli straffet for å bruke narkotika? Reise til USA.
    Hei Den kriminelle lavalderen i Norge er 15 år. Dersom du er over 15 år, kan du bli straffet for å bruke cannabis, da dette er et lovbrudd. Dersom...
    Kor stor bot får man for trakassering?
    Hei Man kan straffes etter straffelovens § 390a om ”skremmende eller plagsom opptreden”, hvor straffen er "bøter eller fengsel inntil 2 år". ...
    Er 14 år gammel, ble anmeldt for innbrudd osv, kan jeg straffes?
    Hei Den kriminelle lavalder i Norge er som du sier, 15 år gammel. Dette betyr at ingen som er under 15 år kan dømmes til straff, det vil si fengse...
    Handlinger begått før man blir 15 år. Sedelighet.
    Hei Det er viktig å være klar over at seksuelle handlinger alltid skal være noe begge samtykker til. Det er vanskelig å se for seg at man ved et ...
    Hva er straffen for å slå en bussjåfør, og lyve i en rettssak?
    Hei Vold mot en bussjåførBussjåfører regnes som offentlige tjenestemenn. Ifølge straffeloven § 155 kan vold mot offentlige tjenestemenn straff...
    Jeg har blitt skuffet over en venn. Hva skal jeg gjøre?
    Hei Du forteller at du har vært nettvenn med en person i to år. Du skriver at han sier at han er 18 år. Du oppgir at du nå er 14 år.Jeg forstår...
    For 8 år siden ca ble jeg utsatt for et overgrep av en "kompis" jeg hadde på den tiden.
    Hei Siden dette skjedde for åtte år siden var gutten som gjorde dette mot deg under den kriminelle lavalderen i Norge (15 år). Det betyr at han ik...
    Hvordan kan jeg sjekke om jeg har noe registret på rullebladet?
    Hei Dersom saken din ble avgjort og avsluttet i konfliktrådet, så ble det ikke registrert på rullebladet ditt. Det følger av strafferegistrerings...
    Blir jeg anmeldt for å ha ødelagt en annens mobil?
    Hei I det tilfellet som du beskriver, kan du risikere å bli anmeldt for skadeverk. Men dersom den som eier telefonen ikke vet at det er deg, er det ...
    Gutt på 14 forgrepet seg på jente 14, er dette straffbart? 
    Hei Slik jeg forstår deg var gutten som utførte overgrepet 14 år gammel på det tidspunktet dette skjedde. Dette betyr at gutten var under den kri...
    Er det lovlig for to på 14 år og ha sex sammen, eller får man bare ikke straff fordi man er for ung?
    Hei Takk for at du skriver til oss! Så fint at du leser artikler og sender spørsmål når det er noe som kanskje kan være litt vanskelig å forst...
    Stjal øl i butikken
    Hei Dersom dere ikke ble tatt for øl-stjelingen i butikken, er det lite trolig at dette vil bli oppdaget i ettertid. Dere kan derfor ta det med ro.N...
    Se alle