Vanlig fenomen

Det du opplevde er et vanlig fenomen: Når det virkelig gjelder, kommer ikke ereksjonen. Den svikter, eller man klarer ikke å få orgasme.

Hvis man stresser eller får en følelse av at man må prestere, forstyrres de seksuelle tankene, og ereksjonen svikter.

Hvis man får prestasjonsangst eller opplever stress, sitter det i hodet og ikke i penis. Du har en helt flott penis! Men tankene blokkerer lystsignalene som går fra hjernen til penisen.

Vi er også lagd slik at stresshormonene dominerer over de hormonene som gir tenning. Når stresstankene og stresshormoner tar styringa, stopper tenningen og ereksjonen kommer ikke, avtar eller man får ikke orgasme/sædavgang.

Opprettholde tenning og redusere stress

Det er altså om å gjøre å opprettholde seksuell tenning og redusere stress.

Noen gjør dette ved å tenke på det de fantaserer om når de onanerer. Andre opprettholder den seksuelle tenningen ved å la seg visuelt og emosjonelt stimulere av partneren. Det kan hjelpe å tenke på at "nå har jeg sex".

Mange tenner også på at partneren er kåt. Det gir selvbekreftelse.

 

 

Hvis man skal ha sex med en man ikke er i et forhold til, kan man kanskje føle mer usikkerhet, stress eller føle at man må prestere.

For andre er det omvendt. Det går helt greit med en tilfeldig partner, men hvis de skal ha sex med noen de har følelser for, kan stresset eller prestasjonsangsten komme.

Neste gang kan du kanskje si noe om dette på forhånd. Si at dette bare skjer på grunn av litt stress og ikke fordi du ikke er kåt. Da er det åpent mellom dere, noe som kan lette på stresset.

Gi partneren noe annet først

Kanskje kan dere kose først, eller du kan "gi partneren din orgasme" med fingrene/hånda/munnen? Da er partneren din "ferdig", og så kan det være din tur.

Det at det står anførselstegn rundt "gi orgasme", er fordi enhver er ansvarlig for egne orgasmer, også når man har sex med en annen person. Onanerer man en annen, er det altså opp til den andre å si fra om man for eksempel ikke treffer klitoris, holder for slapt rundt penis, eller andre ting.

Hvis dere skal ha en form for samleie, i skjeden eller analt, er det mange par som bruker lang tid før de kommer dit. Mange lærer seg å stimulere hverandres kjønn til orgasme, før de har samleie.

Da blir de trygge på seg selv sammen med den andre. De vet hva den andre liker og nyter, og den andre vet hva en selv liker og nyter.

Stress med kondom?

Det å sette på kondom kan gjøre at en mister fokus på seksualiteten og at ereksjonen kan forsvinne.

Ta kondomet ut av pakken og legg det med tuppen opp. Avtal at partneren kan onanere deg, samtidig som den setter på kondomet.

Avtal stilling på forhånd. Da sparer dere tid og det kan gi trygghet og ro til å "prestere".

Hjelp å få

Hvis det er et problem med ereksjon over tid, kan det også øke stresset mer og det kan bli en ond sirkel.

Det viktigste er å jobbe med å gi seg selv selvtillit og minne seg om at dette handler om tanker/stress og ikke "dårlig evne".

Det er også en mulighet å prate med en lege på helsestasjon for ungdom eller fastlegen for å vurdere om det kan være nødvendig med medikamentell hjelp en liten periode for å komme på rett spor igjen.

Minn deg om:

Du er en flott ung mann i din beste alder. Stol på deg selv og ta kontroll over stresset, skritt for skritt.