Proteiner deltar på forskjellige måter i alle livsprosesser i kroppen. Protein kan også brukes til energi, men spiller vanligvis liten rolle som energikilde i forhold til karbohydrat og fett.

Proteinene er bygd opp av aminosyrer. I naturen finnes over hundre forskjellige aminosyrer. Omtrent 20 aminosyrer er vanlige i dyreorganismer. En del av aminosyrene kan menneskekroppen ikke produsere selv i tilstrekkelige mengder, og de må derfor tilføres via maten. De kalles derfor for essensielle aminosyrer.

Anbefalt inntak

Det anbefales at proteininntaket utgjør 10-20 prosent av energiinntaket.

For planlegging av kosthold til grupper anbefales et totalt innhold av protein på 15 energiprosent, tilsvarende omkring 1,1 gram protein per kg kroppsvekt og dag.

Kilder til proteiner

Fisk, kjøtt, melk, ost og egg er rike på proteiner. Vegetabilske matvarer som korn, bønner og nøtter er også viktige proteinkilder.

De største proteinkildene i norsk gjennomsnittskost er kjøtt, kornvarer og meieriprodukter.

Proteininnholdet i noen matvarer

  • et glass melk (2 dl) bidrar med 6-7 gram protein.
  • to skiver ost (20 g) bidrar med 6-7 gram protein
  • en skive brød (40 g) bidrar med 3-4 gram protein
  • en porsjon torsk (200 g) bidrar med 36 gram protein