Er lettbrus helsefarlig?

Det er mange som mener mye om lettbrus, og om det egentlig er trygt og drikke det. Mattilsynet slår fast at lettbrus i moderate mengder ikke er helseskadelig, så lenge man ikke overskrider anbefalt mengde.

Lokket på en brusboks (colourbox.com)

Lettbrus ikke farlig?

Mattilsynet og Helsedirektoratet slår fast at lettbrus, altså brus med kunstige søtningsstoffer, i moderate mengder er trygt. Men spør du tannlegen din er lettbrus ikke bra for tannhelsen.

Vanlig brus inneholder omtrent 55 gram sukker i hver halvliter. Det tilsvarer 18 sukkerbiter. Denne sukkermengden vil tilføre kroppen 935 kj/200 kcal med energi, det vi på folkemunne kaller 200 kalorier. For eksempel gir da en halvliter sukkerholdig brus rundt 10-15 prosent av den energien mange kvinner og tenåringer trenger på et helt døgn.

Lettbrus inneholder ikke sukker eller andre næringsstoffer som inneholder kalorier. Hvis man vil drikke brus, gir en lettbrus derfor mye mindre energi (færre kalorier) enn en sukkerholdig brus.

Det er andre anbefalinger for barn under tre år enn det er for de som er eldre.

Tenk på tennene dine!

Spør du tannlegen din, vil han/hun med stor sannsynlighet si at både lettbrus og sukkerbrus er skadelig for tennene, fordi begge typer inneholder syre, som bløter opp og ødelegger emaljen. Sukkerbrus inneholder også sukker, som kan føre til tannråte. For tennenes skyld er altså brus ikke å anbefale uansett. På grunn av lite forskning på området har man visst lite om hvilke andre uheldige følger lettbrusdrikkingen kan ha.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 25.09.2018

Offentlig og kvalitetssikret
Lokket på en brusboks (colourbox.com)

Fakta

Søtstoffer

  • Søtstoffer er tilsetningsstoffer som tilsettes mat og drikke for å gi en søt smak.
  • Eksempler på matvarer og drikke som blir tilsatt søtstoffer er: Lettbrus, iste, iskaffe, halspastiller, tyggegummi, lettprodukter, søtsaker uten tilsatt sukker.
  • Alle produkter som inneholder søtstoffer skal være merket med «inneholder søtstoffer».
  • Søtstoffer kan tilsettes i små mengder og gir søt smak uten å tilføre energi (kalorier). Intense søtstoffer er fra hundre til flere tusen ganger søtere enn sukker.
  • Eksempler på intense søtstoffer er aspartam, sukralose, sakkarin og steviolglykosid (Stevia).
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Ti gode grunner til å drikke vann

Vann er den beste tørstedrikken og anbefales som drikke til måltider - og mellom måltider. Les mer om hvorfor du trenger mye vann og fordelene med å drikke vann.

Vannflaske på bagasjen på en sykkel

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

LAG EN PLAN: Tegn med grønn farge de dagene du klarer målet ditt. På den måten kan du se at du blir litt flinkere hver dag/uke. Foto: Estée Janssens/Unsplash

Gode vaner for en sunn hverdag

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør hverdagen din sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

BEVEG DEG: Du kan for eksempel sykle dit du skal i stedet for å kjøre bil eller ta buss. Litt fysisk aktivitet hver dag er viktig for kroppen din.
Aktuelt

Å be om unnskyldning

Hvordan kan man få sagt unnskyld på best mulig måte? Her får du tips.


Av Tiril, ungdomsjournalist i ung.no

Unnskyld på mobil (ung.no)

Angrer du etter ”one-night stand” og tilfeldig sex?

Har du opplevd å ha sex med noen uten at det ble noe mer? Du er ikke alene. Tilfeldig sex, eller "one-night stand", er relativt vanlig.

Jenter sitter i senga og angrer (colourbox.com)

Slik takler du stress

Det er tungt for kroppen å være stressa over lang tid. Derfor er det lurt å lære seg teknikker for å mestre det.

Jente sitter ved pulten og er sliten (www.colourbox.com)