Lettbrus ikke farlig?

Mattilsynet og Helsedirektoratet slår fast at lettbrus, altså brus med kunstige søtningsstoffer, i moderate mengder er trygt. Men spør du tannlegen din er lettbrus ikke bra for tannhelsen.

Vanlig brus inneholder omtrent 55 gram sukker i hver halvliter. Det tilsvarer 18 sukkerbiter. Denne sukkermengden vil tilføre kroppen 935 kj/200 kcal med energi, det vi på folkemunne kaller 200 kalorier. For eksempel gir da en halvliter sukkerholdig brus rundt 10-15 prosent av den energien mange kvinner og tenåringer trenger på et helt døgn.

 

 

Lettbrus inneholder ikke sukker eller andre næringsstoffer som inneholder kalorier. Hvis man vil drikke brus, gir en lettbrus derfor mye mindre energi (færre kalorier) enn en sukkerholdig brus.

Det er andre anbefalinger for barn under tre år enn det er for de som er eldre.

Tenk på tennene dine!

Spør du tannlegen din, vil han/hun med stor sannsynlighet si at både lettbrus og sukkerbrus er skadelig for tennene, fordi begge typer inneholder syre, som bløter opp og ødelegger emaljen. Sukkerbrus inneholder også sukker, som kan føre til tannråte. For tennenes skyld er altså brus ikke å anbefale uansett. På grunn av lite forskning på området har man visst lite om hvilke andre uheldige følger lettbrusdrikkingen kan ha.

 

 

FAKTA

Søtstoffer

  • Søtstoffer er tilsetningsstoffer som tilsettes mat og drikke for å gi en søt smak.
  • Eksempler på matvarer og drikke som blir tilsatt søtstoffer er: Lettbrus, iste, iskaffe, halspastiller, tyggegummi, lettprodukter, søtsaker uten tilsatt sukker.
  • Alle produkter som inneholder søtstoffer skal være merket med «inneholder søtstoffer».
  • Søtstoffer kan tilsettes i små mengder og gir søt smak uten å tilføre energi (kalorier). Intense søtstoffer er fra hundre til flere tusen ganger søtere enn sukker.
  • Eksempler på intense søtstoffer er aspartam, sukralose, sakkarin og steviolglykosid (Stevia).