Her har du 10 tips for å handle sunt og billig i matbutikken:

  1. Se etter gode tilbud i matbutikkene, og handle gjerne forskjellige varer i forskjellige butikker.


  2. Brød er mye billigere enn pålegg. Spis mer grovt brød, det holder deg mett lenger. Et annet tips er å skjære tykkere skiver. Da sparer du inn på pålegget.


  3. Gi mer plass til grønnsaker og poteter på middagstallerkenen og mindre plass til kjøtt. Du kan også bytte ut kjøttet med fisk eller bønner og linser.


  4. Kjøp en pose frosne grønnsaker i stedet for ferske. Det er billig, holder lenge og passer til de fleste middagsretter.


  5. Klassikerne kålrot, gulrot, løk og purre er rimelig året rundt og kan være grunnlaget for mange retter - ovnsbakt, eller som basis i supper og gryter.


  6. Magre produkter, som mager kjøttdeig og magert kjøttpålegg, er ofte ikke dyrere enn vanlig kjøttdeig og kjøttpålegg med høyere fettinnhold.


  7. Mager kesam er et sunnere alternativ til rømme. Kesam kan også brukes til å lage dipp.


  8. Frukt og grønt som snacks er ofte billigere enn sjokolade og potetgull - og selvsagt mye sunnere.


  9. Vann er den beste tørstedrikken. Velger du vann istedenfor brus, reduserer du både inntaket av sukker og pengebruken.


  10. Ikke kast rester! Bruk rester som pålegg eller i omeletter og gryteretter dagen etterpå. Rester kan også fryses ned, så har du det til senere.


    Og et siste tips: Bor du hjemmefra - inviter deg selv hjem på søndagsmiddag hos foreldrene dine. God mat som bare koster en bussbillett!