Man vet ikke hva som er årsaken til irritabel tarm, men det er heldigvis flere ting man kan gjøre for å redusere plagene.

Hva er irritabel tarmsyndrom?

Irritabel tarmsyndrom (IBS) er ikke en sykdom, men et syndrom som skyldes ulike plager som har med tarm og fordøyelse å gjøre.

Irritabel tarm er ufarlig, men det kan være svært plagsomt for de som rammes. Man antar at hele 8-25 % av befolkningen er rammet får irritabel tarm på ett eller annet tidspunkt i livet.

Vanlige symptomer ved irritabel tarm er: oppblåsthet, luft i magen, diaré, forstoppelse, treg mage, hard mage, magesmerter og ufullstendige tømninger.

Man vet ikke årsaken til irritabel tarm, men forskning tyder på at utvikling kan være knyttet til både arv/genetikk, kosthold, tarmbakterier, immunforsvaret og hormoner. Det forskes mye på irritabel tarmsyndrom for tiden.

Når man ikke vet årsaken til irritabel tarm, så er det vanskelig å finne en behandling eller kur, og det eneste vi kan benytte oss av foreløpig, er ulike råd som reduserer symptomene.

FAKTA

Viktig! En skal aldri starte på en lav FODMAP diett uten å ha fått diagnosen irritabel tarm av lege og veiledning i hvordan man skal gå frem.

Legen kan gi deg diagnosen og råd

Hvis man opplever plager fra fordøyelsessystemet som ikke går over, så må man oppsøke lege. Legen kan stille deg spørsmål og gjøre undersøkelser som bekrefter om plagene skyldes irritabel tarm, eller andre tilstander i magen. Litt luft i magen eller en problematisk fordøyelse kan være normalt over en kortere periode, men hvis symptomene vedvarer bør man oppsøke lege.

Et lav FODMAP kosthold kan redusere plagene

Hvor store plager og symptomer man har ved irritabel tarm varierer fra person til person. I perioder kan man være veldig plaget, og i andre perioder kan man merke mindre til symptomene.

Selv om man ikke vet årsaken til irritabel tarm, har man funnet ut at personer med irritabel tarmsyndrom får plager når de spiser enkelte matvarer. Disse matvarene inneholder ufordøyde karbohydrater, kalt FODMAP (fermentable oligosakkarider, disakkarider, monosakkarid og polyoler). FODMAP er altså karbohydrater som vi ikke klarer å fordøye så godt, og som brytes ned av bakterier i tykktarmen. Når bakterier bryter ned ulike FODMAP, så dannes det gass, og det kan trekkes ut væske i tarmen slik at man får diaré. Alle danner litt gass av å bryte ned ufordøyde karbohydrater, men personer med irritabel tarm danner unormalt mye gass, og det oppleves som ubehagelig.

For å redusere plagene må man derfor redusere inntaket av matvarer som inneholder mye FODMAP.

Eksempler på matvarer med mye FODMAP:

 

  • Hvetemel, rugmel, bygg og havre

  • Løk, hvitløk, blomkål, rosenkål, sopp, avokado

  • Eple, pære, mango, vannmelon, nektarin, plomme, aprikos, tørket frukt, juice og honning

  • Sukkerfrie pastiller og tyggis

  • Melkeprodukter som melk, yoghurt, brunost, melkesjokolade

Man skal ikke kutte ut alle disse matvarene, men begrense inntaket, og gjennom prøving og feiling finne ut hva man faktisk tåler og ikke.

Det er litt individuelt hvor sensitiv man er, og mange tåler for eksempel mindre mengder hvetemel og melkeprodukter.

For mer informasjon om FODMAP og hvilke matvarer som inneholder mye og lite, se denne nettsiden.

Viktig! En skal aldri starte på en lav FODMAP diett uten å ha fått diagnosen irritabel tarm av lege og veiledning i hvordan man skal gå frem.

Andre råd ved irritabel tarm

• Fysisk aktivitet setter tarmene i bevegelse og kan gi en bedre fordøyelse

• Et fiberrikt kosthold er viktig for god tarmfunksjon, men her må man være oppmerksom på hvilke matvarer man får fiber fra, da mange fiberrike matvarer (kornprodukter, grønnsaker og frukt) inneholder mye FODMAP. Man må velge de fiberrike matvarene som har lite FODMAP (enkelte frø, nøtter, grønnsaker, frukt og bær)

• Vær avslappet i spisesituasjonen og ta deg god tid til å spise. Tygg maten godt og ikke stress rundt måltidet

• Snakk med de rundt deg om plagene dine og tilpasningene du må gjøre i kostholdet