Feil eller lite mat kan svekke konsentrasjonen din. Et sunt kosthold er grunnleggende for god fysisk og mental helse, og et godt måltid midt på dagen hjelper deg med å holde konsentrasjon og humør oppe gjennom skoledagen.

Det finnes mange måter å lage en sunn og spennende matpakke på, og det trenger heller ikke å ta så lang tid å lage matpakke.

Ni små grep til matpakken

  • Kutt opp grønnsaker og frukt til å ha med i matboksen. Prøv for eksempel agurk, paprika, gulrot, salat, epler eller bær.
  • Grove kornprodukter holder deg mett lenger. Velg derfor grove brødskiver, rundstykker, chapati, pitabrød, knekkebrød eller liknende.
  • Det er mye sunt pålegg å velge mellom, som fisk, kalkun, ost, nøttesmør, vegetarpostei (bønnepostei og linsepostei), hummus, kylling og annet magert kjøttpålegg, og egg. Velg det du liker, og se gjerne etter Nøkkelhullet! Frukt og grønnsaker kan også være pålegg.
  • Problemer med klissete pålegg? Bruk gjerne sandwich, pita eller lefser.
  • Lag en salat, gjerne dagen før og ta med i en boks.
  • Rester fra middagen kan fint være skolemat dagen etter.
  • Husk å drikke! Lettmelk, ekstra lett lettmelk og skummet melk er godt følge til matpakken.
  • Lyst på kaldt vann? Fyll opp en flaske med 1/3 vann, frys ned og hell på mer vann neste morgen.
  • Dårlig tid om morgenen? Lag matpakken kvelden før, og sett den i kjøleskapet til dagen etter.

Syv sunne matpakketips

1. Ferskt, grovt brød med pålegg som:

  • Leverpostei, (se etter Nøkkelhullet)
  • Makrell/laks (i tomat/røkt eller lignende)
  • Halvfet eller mager ost
  • Kylling- og kalkunpålegg, skinke eller annet magert kjøttpålegg (se etter Nøkkelhullet)
  • Salat, paprika, tomat og agurk til pynt
  • Bønnepostei eller linsepostei

2. Grov pizza med:

  • Karbonadedeig/kyllingkjøttdeig (se etter Nøkkelhullet)
  • Grønnsaker (løk, gulrot, paprika)
  • Tomatpuré/ketchup og lettere/ halvfet ost

3. Salat laget av:

  • Fullkornspasta
  • Salatgrønnsaker (salat, tomat, agurk, paprika, mais, vårløk/purre)
  • Avocado
  • Kylling, skinke eller egg
  • Bønner/kikerter

4. Fullkornswrap med:

  • Laks og salatgrønnsaker
  • Tex-mex-fyll laget av karbonadedeig/kyllingkjøttdeig + salatgrønnsaker

5. Grove piroger med:

  • Kylling
  • Fisk
  • karbonadedeig/kyllingkjøttdeig (se etter Nøkkelhullet) eller vegetar

    6. Grove bagetter med:

    • Salatblader
    • Skinke og ost eller røkelaks (se etter Nøkkelhullet)
    • Paprika + vårløk

    7. Grove rundstykker med:

    • Fiskekaker (se etter Nøkkelhullet)
    • Salatblader og løkringer
    • Ketchup