Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

A-Å

Personvern - hvor går dine grenser?

Rødt kort (colourbox.com)
PERSONVERN: Du har rett til at opplysninger om deg blir brukt på en måte som viser respekt for deg.

Hvor går grensen for hva foreldrene dine skal ha rett til å vite om deg? Er det greit at de kan se nettloggen din eller kjenne til passordet ditt?

Offentlig og kvalitetssikret

BANG!

Døra slenges igjen. Endelig alene. Ned i stolen. På med PC-en. Chatting med venner og surfing på nettet. I fred for masete foreldre og nysgjerrige småsøsken. Og vil de absolutt komme inn, så får de banke på først.

På ditt rom er det du som bestemmer!

Har du en hemmelighet å fortelle kompisen din, deler du ikke ut flyers i kantina. Og koseprater du med dama på rommet ditt, roper du ikke ”kom og vær med” til tante Randi som er på besøk. Kanskje du heller vil holde ting for deg selv…

 

Du er ikke alltid så anonym som du tror

Vi har alle noe vi ikke ønsker å dele med andre. Ikke fordi det er kriminelt eller noe vi nødvendigvis må skjule, men rett og slett fordi det er privat. Derfor er det også du som i første rekke skal bestemme hva folk får vite om deg og hvilke opplysninger du holder for deg selv.

peke Peke

Peke

Personvern handler også om å finne de uskrevne reglene for god folkeskikk. Vi kikker ikke i nøkkelhull, vi åpner ikke brev vi finner på gaten og vi leser ikke meldinger på andres mobil.

 

Dine valg

Du bestemmer selv hva du vil dele, og med hvem. De færreste vil høylydt be om en klamydiatest i skranken på legekontoret med et fullsatt venteværelse som lydhørt publikum. Få vil spre nakenbilder av seg selv på MMS og risikere at de fem sekunder senere har nådd både kjæreste, lærere og foreldre. Ingen liker at andre snoker i deres private saker, enten det er i nattbordsskuffen eller på PC-en.

 

Dine grenser

Behovet for å ha et rom for seg selv som andre respekterer og ikke bryter seg inn i, varierer fra person til person. Forskjellige vennegjenger har også ulikt syn på hva som er privat. Dessuten har oppfatningen av hva som er privat endret seg. Det dine foreldre bare kunne gjøre bak lukkede dører, vil du kanskje ikke nøle med å vise til alle. Noen ganger har vi behov for å være anonyme. Vi skal kunne føle oss trygge på at ingen andre får vite alt om oss, eller ser alt vi foretar oss. Derfor kan du gå til helsesøster uten at andre skal få vite hva dere snakket om. Du skal også kunne gå på do i fred uten å bli fanget opp av et kamera, og rett til å lukke døra og selv bestemme hvem du vil invitere inn.

Strek

 

Personopplysningsloven

Personopplysningsloven skal bidra til at opplysninger om deg blir brukt på en måte som viser respekt for deg. Formålet med loven er å beskytte deg mot at dine personopplysninger blir brukt på en måte som krenker ditt personvern.

 

Personopplysning

En personopplysning er en opplysning som kan knyttes til en enkelt person. Det betyr at for eksempel navn, alder, adresse og telefonnummer er personopplysninger hvis de kan knyttes kun til deg. Bilder hvor du kan kjenne igjen personen er også en personopplysning, selv om det ikke står et navn ved bildet.

NB: Fødselsnummeret består av fødselsdato (de seks første sifrene) og personnummer (de fem siste sifrene). Fødselsnummeret ditt er en personopplysning.

Strek

 

Samtykke

Andre har i utgangspunktet ikke lov til å bruke dine personopplysninger uten at du først har gitt ditt samtykke, det vil si tillatelse. Samtykket skal være frivillig og gitt aktivt, og du kan når som helst trekke det tilbake. Dette er hovedregelen, men det finnes unntak. For eksempel har staten og kommunen i flere sammenhenger lov til å registrere og bruke personopplysninger uten din godkjenning.

Hovedregelen er at du fra fylte 15 år selv kan samtykke til innhenting og bruk av dine personopplysninger. Hvis du er yngre enn dette, må de som vil bruke personopplysningene normalt innhente samtykke fra foreldrene dine. Dersom det dreier seg om såkalt sensitive personopplysninger (for eksempel straffbare forhold, helse, seksualitet og lignende) kreves ofte samtykke fra foreldrene dine frem til du er 18 år.

 

Informasjon og innsyn

  • Gir du fra deg personopplysninger har du rett til å få vite hvem som samler dem inn, hva de skal brukes til, om de vil bli utlevert til andre, og i så fall til hvem.
  • Du har krav på å få vite hvilke opplysninger andre har om deg, hva informasjonen skal brukes til og hvordan de har fått tak i opplysningene.
  • Du kan kreve at feilaktige eller mangelfulle opplysninger blir rettet.
  • Opplysninger som ikke lenger er nødvendige for det opprinnelige formålet, skal slettes.

Strek

    MED PAPPA PÅ SLEP

    Ei tenåringsjente dro på skiferie med venner, alene uten foreldre. Men hvor alene var hun? Faren abonnerte på mobiltjenesten Trygghetsmobilen og satt hjemme foran PC-en og kontrollerte hvor hun befant seg. Han så ingen betenkeligheter ved denne kontrollen, og datteren ga uttrykk for at det var greit, selv om hun var litt skeptisk til at faren kunne spore henne til enhver tid. Barneombud Reidar Hjermann var meget skeptisk, og uttalte at ”Et system der foreldre til enhver tid kan kontrollere hvor barna deres befinner seg, er en soleklar krenkelse av barnets privatliv”.

    Kilde: NRK Dagsrevyen

    SJEKKER DATTERENS PENGEBRUK

    En mor forteller at hun setter datterens lommepenger inn på en konto med bankkort i stedet for å gi henne kontanter. Hun gjennomgår datterens kontooversikt på nettbanken regelmessig, og har dermed full kontroll med hvor og når datteren har brukt lommepengene.

    Kilde: Datatilsynet

Strek

 

Vil du vite mer?

www.dubestemmer.no finner du mer informasjon om personvern og sentralt lovverk. Her finner du også lenker til annen nyttig informasjon og andre aktører med kunnskap på området. Les også mer hos sidene til Datatilsynet.


Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Jeellio
0
20.01.2016 21:47:22
Mamma og pappa kan spore meg opp hvor enn jeg er, leser alt jeg har gått inn på nettet, de går gjennom pcen min og sjekker logg og fanene som er oppe. Har sagt flere ganger at de skal banke på, og ikke se gjennom nøkkelhullet når jeg har guttebesøk..
Hei, titteti:)
0
11.02.2015 20:29:37
Jeg har en skuffe for jeg har en hengelås, og der godtar mamma at her er det STOPP! Her er det privat, men jeg har ikke noe farlig/kriminalitet har bare noen kjærlihetsdikt/lapper fra gutten jeg liker!:) Men det er godt og vite at hun godtar privat livet mitt!
Trololololololoooo
0
06.10.2014 22:16:26
"leser ikke meldinger på andres mobil." Nei kanskje ikke du nei, men jeg gjør, mohahaha.
loollolololoololololololololololloolololloololololol
1
26.08.2015 09:12:25
kommentar
kommer naturlig
0
14.08.2014 23:14:15
jeg alt gjemt ting og hatt lås på ting og skjult ting så lenge jeg kan huske, sa heller aldri noe viktig til voksene, siden jeg ikke stolte på de, tenkte neste aldri over det, men lol nå hørtes jeg ut som en fucka fyr, men delte alt med venner isteden, voksene er stort sett falske og husk de har heller ingen felles hemlighet som man tror de har når man er liten =)
Spøreful
4
24.12.2013 23:16:14
Har mamma krav på og vite Facebook passoredet mitt? :o
-
1
30.10.2014 17:29:07
Nei, det har hun faen ikke! Hvis hun er interessert i å vite det, så blånekt som faen! Da kan du kreve at du skal vite PIN-koden på bankkoret hennes.
Spøreful
0
24.12.2013 16:26:35
Har egentlig foreldre krav på passord til facebook før men er 18?
-
0
30.10.2014 17:29:28
Nei, du kan jo bare blånekte?
Irritert
2
31.08.2013 16:14:52
Pappen min overvåker kortet mitt hele tiden! Hver dag når jeg kommer hjem får jeg kjeft, fordi han mener jeg bruker penger på "tull". Han truer med å sperre kortet... Jeg har egen jobb, og tjener egne penger. Da synes jeg ikke at han skal kjefte på meg, og overvåke meg.... Hilsen irritert 13 åring.
jaja
0
06.09.2016 12:37:43
Spør en annen voksen om de kan hjelpe deg å skifte bank eller noe hvis du ikke tør å spørre faren din. Det er imponerende at du tjener penger som 13 åring :)
-
1
30.10.2014 17:29:49
Skaff deg kort i en annen bank enn han, da vel.
Linn Therese
3
21.02.2013 19:26:03
Sånn skal det ikke være. Alle har rett til privatliv, og å ha sine ting i fred. Snakk med helsesøster så kan hun hjelpe deg. Hvis hun mener det er veldig alvorlig, kan hun hjelpe deg å komme i kontakt med barnevernet. Det høres skummelt ut, men alt de gjør er å hjelpe deg å snakke med han. Han må skjønne at han ikke kan kontrollere deg som en liten robot. Du er jo et menneske, og er like verdt privatliv og retten til å bestemme over dine ting som han. Barnevernet kan hjelpe deg med å få foreldrene dine til å forstå det.
Litt fortvila igjen
1
21.02.2013 10:24:39
Ja, og han lar meg ikke bruke facebook kontoen min. Og alt jeg får fra min biologiske far forsvinner på "mystisk vis".
jaja
0
06.09.2016 12:38:49
Si ifra til en voksen du stoler på å lagre alt du har nå fra din biologiske far
Litt fortvila
5
21.02.2013 10:22:42
Yo! Er bare tretten, men stefaren min overvåker meg HELE TIDEN. Han sitter på sin data og ser alt jeg gjør på min, jeg har nettopp oppdaget et videokamera som filmet kjøkkenet, han bestemmer når jeg kann bruke kortet mitt, hva jeg kan bruke det på, har tatt tegnesakene mine, mp3-spillere, godteri jeg får av venner, høytalere, minnebrikker, overvåker telefonen, rommet mitt, osv. Det er vel litt i overkant mye? Spesielt siden mye av tinga han tar har jeg fått av venner eller besteforeldre. I tilegg sletter han nummere på mobilen min, som foresempel til min biologiske far. Er det egentlig lovlig? (Red. Du kan stille spørsmål på ung.no/oss)
Mr. Løk
1
07.01.2015 13:16:51
Du burde ringe politiet... sanne pedofile creeps burde bli tatt i fiseringen i fengsel!!!!
-
0
30.10.2014 17:31:01
Det er ulovlig.
.
0
05.04.2012 23:27:03
har foreldre rett til aa vite passord til min egen facebook? plis svar!!
jaja
0
06.09.2016 12:40:09
spør ung.no, vet ikke sorry
Anonym
4
17.11.2011 23:05:32
Trikset jeg bruker er å legge en liten lapp i alt som heter skuffer og skap ink i døra. Vist lappene har falt ned då vet jeg at de har vært der. Ikke bare med det, når skal de lære at de ikke har rett på å se på kontoen min og hvor mye penger jeg har brukt. (Er 18 no) De har heldigvis sluttet med å snoke på kontoen min, men ikke rommet. Problemet er at jeg ikke har nøkkel til rommet, men hvem trenger det når du bare kan ta en skutrekker og vri om låsen? Funker som bare rakkeren. Og hva faen har dama til faren min rett på å gå inn på MITT rom? Hun har ikke en dritt hun skulle gjort der. Det er faktisk så gale at jeg går på veggene noen ganger! Når en 18 åring ikke for lov å ha litt privatliv då ryker den tynne tråden for aller siste gang. Når det kommer til MITT rom har jeg en kort lynte som ryker sjapt. Vist dette fåregår kommer hun til å svi, fordi dette finner jeg meg ikke i.
Anonym
4
29.09.2011 15:29:46
Du har lov til overraskende mye og personvernet blir ytterligere svekket om opptak gjelder kunstprosjekter, underholdning eller journalistikk. Det er derfor underholdning som blir gjort med skjult mikrofon eller kamera, publisering av telefonsamtaler uten vedkommende samtykke og andre ting, er uproblematisk. Festbilder en ikke ønsker skal komme på avveie kan være vanskelig å få stoppet dersom dette kan forsvares gjennom punktene nevnt ovenfor, også publisering av opptak av telefonsamtaler som i utgangspunktet er private. Bilder av personer på offentlig sted kan også publiseres uten samtykke. Det er nok vanskelig å forholde seg til at en mister rettigheter på store deler av sitt privatliv, men det er viktig å få frem ettersom en kan tro at en har flere rettigheter enn det man faktisk har og dermed tillegge for mye tillit til i lover og regler.
Petter Smart
4
09.05.2011 16:19:52
bruk "pirvatnettlesing" folkens. lagrer ikke info om sidene du har vært på i pcen.
Raring
6
06.04.2009 22:38:09
nå skal pappa sjekke pc'en min, Det er serr tragisk
ole 17
1
12.08.2008 14:20:40
Hallo :) Jeg vil gjerne litt av mine tanker med dere. Jeg har en god del problemer med mine foreldre. har dem mistanke om hva jeg driver med osv. og ikke tror på det jeg sier, så tar dem mobil telefonen min og leser meldinger på den. har jeg slettet meldingene på den, så ringer de opp de siste anropene jeg hadde på den. derfor lurer jeg på hvor deres grenser går og hvem jeg kan kontakte for å hindre at dem gjør dette flere ganger.
dialog
1
13.05.2008 01:01:22
snakk med foreldrene deres! godt forhold og tillit mellom foreldre og ungdom baseres på dialog! så snakk med foreldrene deres og fortell dem/vis dem at de kan stole på dere!!
16
2
12.05.2008 21:07:22
Jeg har heldigvis sånne foreldre som IKKE snoker i mine ting, og respekterer mitt privat liv. Jeg har heller ingen "inne"-tid, slik at jeg kan godt være ute til langt på natt om jeg vil. Jeg vil si at jeg er godt fornøyd med foreldrene mine for de bryr seg om meg, men de kontrollerer ikke absolutt alt jeg gjør, men de vil ha en viss peiling på hvorhen jeg er. Det er jo fult forståelig. Foreldrene mine stoler på meg, og det er bra, og jeg har ikke gjort noe som kan tyde på at de ikke kan gjøre det. :)
Malin
1
10.05.2008 02:28:28
Mhm. Dagbok syntes jeg er VIRKLEIG privat! Det skjønner mamma og.. Men i en perode hvor Anoreksien, å deprisjonen styrte hele livet mitt Før jeg ble innlagt. , måtte de lese litt, siden jeg aldri fortalte de noe, å sjekke data link(Masse farlige sider) Da ble jeg ødelaggt.. Men de tok dataen, som jeg hatet, Men hjalp meg... Men noen ganger, er det best, men uansett! Dagboken er Privat!
jente 22
0
09.05.2008 12:54:21
jeg forsvarer ikke full overvåkning av det ungdommer gjør, men en viss kontroll har foreldrene rett til å ha så lege dere bor i samme hus og det er foreldrene som betaler både kost og losji. dette er en av måtene til foreldrene å si at debryr seg om dere og at de ikke vil at dere skal trå for mye feil. kan hende noen mener at de av den grunn blir kontroll-freaker, men prøv å sett dere litt i foreldrenes situasjon. det er så mye rart som foregår på nettet og rundt omkring at det kan jo skremme fanden på flat mark til tider. jeg har selv foreldre som er strenge og vet best, og jeg likte det slettes ikke da jeg var rundt 15 år. men jeg setter stor pris på det de gjorde for meg og grensene de satte! tenk litt fremover i stede for bare å rakke ned på foreldrene deres. sett pris på det de gjør for dere. de har som regel en god grunn for å sjekke internett-oppkoblinger, men som sagt: full overvåkning av mobiler, dagbøker, personlige mapper osv, det går litt over grensen.
jente 13
4
09.05.2008 10:27:39
herregud! stakkars folk med så desperate foreldre! heldigvis snoker ikke mamma å pappa. du bør få lov å ha datan og dagboka i fred (også mobilen). herregud foreldre slutt å snok finn et annet fritidsproblem!
Eirik 16
0
09.05.2008 10:00:01
Ser det er mange som sier at foreldrene snoker i alt av ting og tang, men dette har jeg aldri opplevd... Mamma har aldri fått vitet èt passord fra meg, verken til en nettside eller pc'en min. Mamma sjekket en gang etter tobakk i jakken, men der er det jo ingen som gjemmer noe.. x) Røyker ikke nå da. Bruker heller ikke snus lenger.
: (
2
09.05.2008 09:35:36
Moren min brukte å lese dagboka mi før. Så i en periode sluttet jeg å skrive dagbok, dermed var det vaskelig å få ut tankene mine osv. DER syns jeg grensa går, når foreldrene leser din ene private dagbok...!
anonym 16
1
09.05.2008 09:28:37
Mamma prøver alltid å ta kontroll og blande seg i forholdene til venner, uvenner og kjærester. Hu driver også å snoker rundt på rommet mitt.. jeg har lagd passord på data'n min, uten at hu veit det. Får hu greie på det, klikker hu, for hu vil vist ha en viss kontroll på det jeg gjør >< Hu vil også ALLTID ha greie på hvem jeg er med og hvor jeg er, til en vær tid. og hu forventer respekt fra meg?! jeg synes hu er så respektløs at jeg nå for tia driter i nesten alt hu sier....
Ingrid
0
09.05.2008 09:02:09
E ei jenta på 17år, kom litt seint heim einkveld, og foreldra mine presterte å sei eg sku flytta ut, slenga meg i veggen og ta mobilen min og lesa alle meldingane!!! Da e vel ikkje lov?
Jack The Wripper
3
15.02.2008 10:08:14
Alle barn bør ha litt privatliv.
Per
0
10.07.2007 10:53:04
Det er helt lovlig å overvåke PCen med logging av tastetrykk, hvilke sider man har vært på osv. Og jeg syns at foreldre bør kunne gjøre dette uten at det skal bli hysteri på grunn av det. Internett kryr av falske folk som kan utnytte uerfarne tenåringer, så en viss kontroll mener jeg er på sin plass.
-
0
30.10.2014 18:30:57
Jeg vet ikke hva du har røyka, men keylogging er IKKE lov!
Anonym 17
0
09.07.2007 22:52:41
Jeg er en jente med foredre som ikke lar meg gjøre noe.. jeg og min søster på 19 har blitt tatt i røyking. nå har begge fått husarest. de kan ikke nekte en på 19 å røyke og heller ikke gi hun husarest heller! og jeg på 17 kan de ikke nekte å gjøre hva jeg vil med kroppen min. Det er mitt liv for helvete!!!! i dette huset er det ingen respekt for noen. spesielt ikke for meg og min søster!! blir gal... hjeeeeeeeelp!!! hva kan vi gjøre????
hei
0
05.04.2007 20:03:59
Jeg synes ikke det er greit at foreldrene mine går inn på dataen min og ser hvilke sider jeg har vært inne på eller hva jeg skriver på msn. Det bør være privat. Jeg skriver ikke eller går ikke inn på "stygge" sider, men man må ha friheten og respekten. Det er en prinsippsak!!! Så lenge jeg oppfører meg ordentlig og ikke havner på vilstrå bør jeg få lov til å ha privatliv!!!
mei ;)
0
04.04.2007 12:04:30
foreldre burde kunne stole på barna sine. når eg chatter med vennene mine e det heit greit at mamma og pappa ser ka eg skrive, men eg lukker alle der de står noke litt hemmeli. eg trur pappa har noke som jør at han kan se ka vi har søkt etter men det bryr eg meg ikkje om for di veit at di kan stole på meg.
- Pia
1
27.03.2007 13:22:00
Jeg synes det er greit at mamma ser hvem jeg chatter med på MSN, men i noen samtaler får hun ikke se det jeg har skrevet om. Fordi noen ganger snakker jeg om noe privat med vennene mine, eller kjæresten min. Hun kan også sjekke hva jeg går inn på nettet. Det har jeg ikke noe i mot. Men hvis hun går på pc'n min og leser private ting som jeg har skrevet, det er ikke greit! Det er også ekstremt frekt og gå gjennom mine private ting.
Andy
0
27.03.2007 12:31:59
Mine foreldre for ikke snoke i mine saker! De prøver så godt de kan, men de klarer det ikke! Det greit at de går inn på rommet mit, det er helt greit. Men de får ikke se mine private ting, men de gjemmer jeg på et lurt sted på i huset. Jeg pleier også og skrive på Pcen som en dagbok. Der snoker de ihvertfall ikke, tror ikke det ihvertfall. Men jeg syntes at barna MÅ ha noe privat, uten at de voksne snoker i sakene.
LÅST ROM!
0
27.03.2007 12:31:00
De får ikke gå inn på rommet mitt, det får være grenser!!! der i huset JEG bestemmer er do og rommet mitt, da kan de klare og og holde seg unna. Det er bare 2 steder, egentlig bare 1. Bruker jo ikke dassen som rom =B HALLO!!!!!!!!!!det er jp 1 sted i HELE huset? er det så vanskelig liksom? Mamma & pappa BØR klare det ass!
Ingunn S.
0
27.03.2007 11:59:00
Jeg syntes at foreldrene ikke skal sjekke barnas egne ting som mobiler, pc, lommebøker, dagbøker osv. Barna kan jo få litt privatliv uten at foreldrene ikke skal bry seg. Det er greit at de sjekker hva de har vært inne på på nettet og sånn, men om de sjekker et hemmelig dokument eller noe. Det er helt åpenbart at de ikke skal sjekke nattbordskuff, det er sånn som man vet at det er hemmelige ting i. Når jeg sitter på msn (chatteprogram hvor man kan chette med venner) Og mamma eller pappa kommer å ser hva jeg gjør, pleier jeg å lukke alt for at mamma og pappa ikke skal se hva jeg har sagt til folkene som er pålogget. Hvis foreldrene mine hadde sjekket mobilen min ville jeg blitt piss sur. Mobilen min vil jeg ha for meg selv! Det kan jo hende jeg har hemmelige meldinger der. Jeg vil ha litt frihet også da! Det er utrolig dårlig gjort hvis foreldrene mine krysser mine grenser!
johanne
0
27.03.2007 11:42:08
jeg syntes det er ok at foreldrene sjekker barna sine sitt rom når de er små å ikke har så mye hemmelig på rommet, men de kan godt spørre ungdommene sine om de kan sjekke rommet deres, men de får ikke lov til å sjekke rommet uten av å spørre.
Steinar
0
27.03.2007 10:41:35
Jeg synes at foreldre ikke skal lese dagboka til barna sine. Men jeg synes det er helt greit at mine foreldre sjekker mobil, pc og rommet mitt.
Tim
0
27.03.2007 10:40:33
Ja jeg er helt enig med deg at dem ikke skal se på din datamaskin eller i skuffene dine! det er veldig dårlig gjort av dem, vi driver ikke og roter i sakene dem's. håper jeg da!
m.
0
22.03.2007 16:12:00
dette handler om tillit. ta en prat med foreldrene deres...men om du er 10 år, så synes jeg det er greit å overvåke.
j16
0
16.03.2007 20:01:55
mammaen min har lagt inn noe som kalles "kidswatch" på pcn min når jeg var på reise. Hun er "besatt" av å overvåke meg fullstendig. Hun har gjort det samme med mobilen min også og jeg får knapt gå ut av døren. Jeg har igrunn ikke gjort noe galt. Det eneste er at jeg har kontakt med folk hun ikke liker. Og hun liker INGEN og da mener jeg INGEN. Greit nok at hun skal se hvilke nettsider jeg er på innimellom, men da burde hun spurt først, men når hun skal vite hva jeg skriver på msn (som jeg forresten ikke har lov til å være på) synes jeg det blir for gale. Og er det rett å snoke på rommet mitt med en gang jeg går ut, uten å spørre? er dette egentlig lov? noen som kan svare på det?
Sofie
2
23.02.2007 16:21:55
Pappa har lagt inn noe på pc'en så kan har full makt. Uansett hva jeg skal gjøre, oppdgarere eller installere o.l (feks MSN eller iTunes) må det ha samtykke med "administrator" som da er pappas bruker. I tillegg har jeg forbud mot å ha passord på pc'en, han ba til og med om passordet til mailen min! Jeg syns dette går for langt utover privatlivet. Jeg har ingen anele om hvor mye han vet om hva jeg driver med eller ha her inne. For meg er det jeg har inne på pc'en veldig personlig, og syns det er idioti at han skal ha det sånn. Uansett hvor glad han er i meg og hvor mye han bryr seg
Pappa
4
20.02.2007 12:43:35
Jeg er far til en 13 åring. Jeg ønsker i utgangspunktet at hun skal få den frihet jeg selv ville ha når jeg var ung. Det er FEIL at foreldre skal overkontrollere. Vis respekt og man får respekt tilbake, jeg har stor forståelse for at det er ting som er vansklig, og feil å spørre foreldre om. Jeg er også redd for at hun skal havne i bråk og setter grenser, men inntil hun havner på gale veier er hun "fri". Jeg synes ung.no er et fint sted for oss foreldre. Det gjør det lettere å forstå unge i dag, et tips dere kan gi til deres foreldre. Muligens lærer de noe om privatliv og respekt for de unge. PAPPAN
Sara
0
17.02.2007 19:37:12
hehe, huff... når man fortsatt bor i hus med foreldrene sine, får man nok finne seg i at dem sjekker pc'n en gang i blandt og hvilke sider du har vært inne på, men sånne ting som nattbordsskuffen? ærlig talt, det er bare for ille ass, da hadde jeg rømt hjemmefra tvert... Ett sted går grensen og det burde være innenforstått. Man roter ikke i andres private saker, da skal man ha rimelig godt grunnlag for en mistanke... Stakkars barn som har sånne paranoide, ynkelige foreldre... Men selvfølgelig burde dem gjøre det, hvis de mener dem har en veldig god grunn til det, men da sier man fra først sånn at de kan være med på rommet hvis dem skal sjekke noe for eksempel.!!!!!!!!
!
0
12.02.2007 13:05:06
vil ikke at mine foreldre skal vite alt jeg gjør!!! tenk om det er noe jeg lurer på som jeg ikke tørr gå til foreldrene mine å spørre om...da er dataen en fin plass å lete seg fram til svar selv, selv om det man vil ha svar på ikke passer seg å lure på eller vite!!!
bloo
0
10.02.2007 21:02:53
jeg er helt enig med anonym 18 år!!! noen unge har mye rart på dataen og det er ikke alltid like bra det de har... vis de er ALT for ung er det ikke sikkert de helt hva de driver med. og det er faktisk foreldrene som har ansvaret for barna sine... sånn er det bare!!
helly
0
08.02.2007 18:58:19
Du som ikke liker pappen din, jg må si meg enig... Det som din far bruker kalles en "keylogger" det er bare frekt, gutt du er 15 år ffs. "kan" du ikke pc? så hjelp av en kompis som kan det, elr no sånt. ;p
pappa er en dritt
0
07.02.2007 21:23:57
jeg er 15 år. Pappa har ett program på pc'en min som gjør at han kan gå inn på pc'en, trykke et par knapper og så kan han se ALT jeg har gjort på pc'en. Da mener jeg alt, programmet er helt skjult og går ikke an å oppdage hvis man ikke vet koden. Absolutt all internett aktivitet kan han bare lese. Han kan lese hva jeg sier på MSN, e-post, alle internett sider, alt jeg har gjort på internett sidene, alt jeg sier på chatterom, til og med alt jeg laster ned av film og musikk osv osv osv. Dette har han hatt på pc'en min hele tiden, jeg veit at han bare gjør det for å beskytte meg osv. Jeg er forsiktig nok så det driter jeg i, jeg vil ha det bort vis jeg kan, på lovlig vis. Så har han virkelig lov til dette????
jente 18
0
07.02.2007 13:24:37
Jeg mener vi unge har rett til privatliv i forhold til våre foreldre, akkuret som dem. Iallefall når vi er fylt 18 mener jeg at de ikke har noenting med å nekte oss ting vi vil på egne permisser. De har heller ikke noe med å kontrollere oss og vite hvor og hvem vi er med og hva vi gjør hele tiden, selv om de kanskje bare mener for å beskytte. Men det er ikke beskyttende, og det virker ikke beskyttende. Det blir oppfattet mistenksomt, at de ikke stoler på oss. Til slutt går vi rundt og trår forsiktig for å unngå at de skal se oss, hva vi gjør og hvem vi er med osv, og kanskje det utvikler seg til at vi gjør ting de ikke liker som et slags opprør mot det stengselet de har satt opp. Er det slik et foreldre-barn forhold skal være?
anonym 18
0
07.02.2007 11:36:08
jeg mener at til en vis alder bør foreldrene ha en vis kontroll over hva barna driver med på datan det er mye som kan skade som egentli man ikke skulle ha sett eller hørt! voksne vet faktisk best å de gjør ting bare for at de er glad i deg og vil passe på deg!
anonym
0
06.02.2007 18:56:13
jeg er 15 år kan foreldrene mine bestemme absolutt alt? har de rett til å lese ting jeg har på min personlige mappe på PC-en?
skn
0
05.02.2007 13:14:01
foreldrene bør kansje følge litt godt med på hva ungdomen gjør som meg exempel jeg er en hacker uten at foreldrene mine hvet det og jeg har muligheten til å øddelege alle pcen'e i huset uten at de hvet at det er meg.

Spørsmål og svar

Kan foreldrene mine sjekke telefonen min?
Hei Barn har rett på privatliv. Det står i barnekonvensjonen artikkel 16. Det betyr for eksempel at foreldre ikke uten videre kan lese tekstmelding...
Kan politiet finne igjen bilder på Snapchat?
Hei Alle bilder som sendes med snap vil være lagret på serveren til snapchat på et eller annet tidspunkt. Det vil neppe være en enkel sak å få ...
Er det ulovlig for 14-åringer å vise BH-en på Omegle?
Hei Det er ikke ulovlig for en 14-åring å vise seg frem på nettsider som omegle.com. Det er derimot ulovlig av andre å besitte og spre fremstilli...
Kan foreldrene mine nekte meg å ha sex når jeg er over 16 år? Og har de rett til å ta mobilen min og lese private meldinger?
Hei Takk for at du skriver til oss! Som du nok vet er den seksuelle lavalder i Norge på 16 år. Den er til for å sikre at voksne ikke skal ha s...
Pappa ransaker rommet mitt. Jeg synes han går over streken. Hva kan jeg gjøre?
Hei Takk for at du skriver til oss. Selv om du ikke er myndig har du rett på et privatliv også innenfor familien. Det vil si at foreldrene dine van...
Er alt jeg sender inn anonymt? Bare lurer
Hei Anonymitet er viktig på nett. Det som er tilfellet, er at vi i ung.no ikke kan se IP-adressen din eller spore deg opp på noen som helst måte....
Hvordan får jeg slettet innhold fra Google?
Hei Dette har nok ikke noe med at du laget en Google+ konto, men er rett og slett fordi det ligger innhold med ditt navn ute på nett.   Så lenge...
Jeg har vært på en nettside  der kan man sjekke personnummeret som er gyldig
Hei Ut ifra hva vi kan se på nettsidens kildekode, så gjøres all beregningen om personnummeret med Javascript, det vil si at det skjer i nettleser...
Kan foreldre sjekke sønnens meldinger på facebook eller snapchat?
Hei Barn har en lovfestet rett til privatliv. Dette står i barnekonvensjonen art. 16. Det betyr at foreldre ikke uten videre kan sjekke barnas meldi...
Har mamma rett til å gå inn på min snapchat?
Hei Takk for at du skriver til oss! Jeg kan godt forstå at du ønsker privatliv på sosiale medier.  Det er ikke så lett å svare konkret på hv...
Skjult kamera - er det lov?
Hei Takk for spørsmålet ditt.  Jeg er ikke ekspert på dette feltet, men vet at man ikke bare kan sette i gang å filme folk i det offentlige ute...
Er det tidlig å ha sex når man er 12 år?
Hei!Det er tidlig, men hvis begge parter hadde lyst, så kan ikke noe stoppe dem. Den seksuellelavalder i Norge er 16 år, så da sier det seg selv at...
Hei, kan mobilen min spores viss jeg rømmer hjemmefra?
Hei Jeg vet at det finnes ulike apper hvor man kan se hvor telefonen befinner seg. Utover det kan politiet spore telefoner dersom det skulle være st...
Skal ikke ungdommer få feste ifred?
Hei Jeg kan forstå at dere føler dere litt "overvåket".  Jeg tenker også at det faktisk er foreldrenes oppgave å passe på ungdommene sine slik...
Noen har lagt ut et manipulert bilde av venninnen min på internett
Hei Når man tar bilder av noen, har man ikke anledning til å bruke bildene som man vil. Det følger av åndsverksloven og personopplysningsloven at ...
Jeg vil at pappa skal ta bort bildene han har av meg på profilen sin men jeg tør ikke si noe til han!
Hei Takk for at du skriver til oss! Det du forteller om er ikke greit! Det er du som bestemmer om det skal ligge bilder av deg på pappa sin profil p...
Helsesøster spør meg om alt ned til minste detalj. Hva skal jeg gjøre?
Hei og takk for spørsmål Du forteller at du snakker med helsesøster på skolen din og at føler at du må dele alt med henne ned til minste detalj...
Er det lov at pappa har satt opp overvåkningskamera på kjøkkenet?
Hei Takk for at du skriver til oss! Jeg skjønner at du syns det er ubehagelig å bli overvåket med kamera i huset ditt.  Du forteller ikke akkura...
Fostermor tilgang til alt av sosiale medier?
Hei og takk for at du skriver til oss Når det gjelder ditt personvern i forhold til privatliv på nett, er utgangspunktet at foreldrene kan kontroll...
Finnes det noen lover for at moren min skal få passordet til mobilen min?
Hei Tusen takk for spørsmålet ditt, jente 15 år! Det du beskriver er nok et vanlig problem mellom mange ungdommer og foreldre. Det er mange forel...
Se alle