Hopp til hovedinnholdet

Julekalendere med spam i lukene

Julekalender (ung.no)

"Lik oss på Facebook – vinn en iPad", "Delta i vår julekalender – vinn flotte premier!". Mange lar seg lokke. Men "premien" er ofte spam i innboksen eller reklame på Facebook-siden din.

Offentlig og kvalitetssikret
Julekalender (ung.no)

Menge bedrifter bruker Facebook for å markedsføre seg blant deg og vennene dine. Det dukker derfor stadig opp nye konkurranser og undersøkelser hvor du kan vinne iPad, familiens forbruk av julemat, gratis julevask eller en reise for deg og din kjære.

Mange har også lansert julekalenderkonkurranser hvor du kan vinne premier hver eneste dag i tiden frem mot jul.

Du betaler med kontaktopplysninger

Selv om det står at det er gratis å delta i konkurransene, må du ofte betale med noe annet – kontaktopplysningene dine.

- Du må ofte «like» et selskap på Facebook for å delta i en konkurranse, og slik får selskapet mulighet til å sende deg markedsføring gjennom oppdateringer på Facebook.

Ditt enkle «like» gir også bedriften profilering hos dine Facebook-venner gjennom deres nyhetsstrøm. Slik kan de markedsføre seg uten at Facebook stiller samme krav til som ved markedsføring på e-post eller SMS.

Bedrifter bruker kontaktinformasjonen din

Tilgang til forbrukeres kontaktopplysninger og konto på sosiale medier er verdifullt for de næringsdrivende, fordi de kan bruke informasjonen til å sende ut målrettet markedsføring.

Spam og uønsket telefonsalg

Mange bedrifter bruker konkurranser på internett til å lage store databaser med forbrukeres kontaktopplysninger. De bruker opplysningene til å sende ut markedsføring, eller selger dem til andre næringsdrivende som ønsker å drive markedsføring.

Mange som har deltatt i konkurranser mottatt mye uønsket e-post fra flere ulike avsendere, og blir oppringt av telefonselgere til tross for at de er reservert mot dette. Når kontaktopplysningene selges og deles mellom flere næringsdrivende, blir det vanskelig for forbrukerne å gjenvinne kontrollen over opplysningene.

Forbudt

Markedsføringsloven setter et klart forbud mot at næringsdrivende ringer forbrukere som har reservert seg mot dette i Brønnøysundregisteret. Det er også forbudt å sende reklamer på e-post og SMS til forbrukere som ikke har takket ja til dette.

Lag en egen e-postadresse for konkurranser

Ønsker du likevel å delta i konkurranser og spørreundersøkelser på internett, kan du opprette en egen e-postadresse for dette. Da unngår du at reklame blandes sammen med dine personlige meldinger.

Negativt salg

Mange konkurranser og spørreundersøkelser brukes til å selge ulike varer og tjenester. Ofte loves du en uforpliktende vareprøve ved å svare på noen spørsmål, mens du i realiteten inngår et abonnement på varen eller tjenesten.

Det er både villedende markedsføring og såkalt negativt salg når forbrukerne tror de skal få en gratis uforpliktende vareprøve, men isteden får et abonnement som koster penger.

Sjekk dette før du deltar

  • Les vilkår og betingelser nøye før du krysser av for at du godtar dem
  • Undersøk hvem som egentlig står bak konkurransen
  • Forutsetter deltakelse at du blir kontaktet med tilbud fra den næringsdrivende eller samarbeidspartnere?
  • Vær på vakt dersom du må gi fra deg mye informasjon om deg selv for å delta

Husk: Selv om du har rett til å trekke tilbake et samtykke til å motta markedsføring, er ikke dette bestandig så lett i praksis. Opplysningene kan være spredt til mange forskjellige avsendere.

 

Kilde: Forbrukertilsynet

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Hva vil en god "julefilmkveld" innebære?
Hei! Jeg forstår det sånn at du har lyst til å ha en filmkveld i juletiden, og du lurer på hva slags aktiviteter og mat som skal være på en sli...