Pornoavhengighet kan sammenlignes med andre typer avhengighet, som spill og ulike typer rusmidler. Det kan være lett å undervurdere eller benekte problemer, og da er det vanskelig å faktisk gå med på at du har en avhengighet.

Hvorfor er du avhengig?

Det er ulike årsaker til at en person utvikler avhengighet, og det kan være en kombinasjon av biologiske, psykologiske og sosiale faktorer som gjør at den utløses. Får du et alvorlig avhengighetsproblem, kan det føre til at du gjør ting du vet kan være ødeleggende for skole, jobb, vennskap og forhold – men trangen er så stor at det ikke går an å la være.

Noen som er avhengige, får fysiske smerter, abstinenser, når de ikke får det de er avhengige av. En forsker har beskrevet avhengighet som kløe: Du vet at du ikke bør klø, for da blir det bare verre, men du klarer ikke å la være, for det er så godt akkurat når du klør.

Hvor mye porno kan du se før du er avhengig?

Det er ikke noen grense for hvor mye porno du kan se før du har en avhengighet, istedenfor handler om hvor mye annet pornoen går ut over.

Klarer du ikke å kontrollere hvor mye du ser, eller om andre gleder og interesser du har, blir uviktige, kan dette være et symptom på at du er avhengig. Har du en kjæreste som mener du ser for mye på porno, burde dere også snakke sammen om pornobruken din.

Hvem kan du snakke med?

Hvis du synes at du har et problematisk forhold til pornobruk, er det flere du kan snakke med, for eksempel helsesykepleier på skolen, Helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. De vil kunne gi deg råd og tips om hva du kan gjøre videre for å redusere pornobruken din.

Hva kan du gjøre selv?

Når du er klar over ditt problem, er det ting du selv kan gjøre for å prøve å få til en forandring.

  • Få hjelp til å motivere deg

    Når du skal endre på ting, er motivasjon viktig. Det å holde på motivasjonen over tid, er utfordrende. Tenk over hva som kan hjelpe deg til å holde motivasjonen oppe og hvem som eventuelt kan hjelpe deg. Kanskje kan en venn, en kjæreste eller en samtalepartner som gir deg støtte, være til hjelp.

  • Fokuser på fordelene

    Et viktig spørsmål å tenke gjennom er hva du kan oppnå ved å gjøre en endring. Få frem fordelene, og minn deg på dem igjen og igjen når du kjenner at fristelsen kommer. Det er vanskelig å forandre på noe om du ikke selv ser vitsen med det.

  • Sett deg oppnåelige mål

    Sett deg små og oppnåelige mål. Det er ikke lurt å ha mål du ikke kan greie å nå. Start med å forandre på småting som du har tro på at du kan greie å holde lenge.

  • Ha en beredskapsplan

    Ha en ”beredskapsplan”: Ha en plan for hva annet du kan gjøre når du kjenner at du har lyst til å se porno. Det kan være å høre på musikk, å jogge en tur, å prate med en venn eller noe annet. Det er lurt å fjerne seg fra fristelsen litt drastisk, så det å holde seg langt unna PC-en, kan være lurt.

  • Fortell om det til andre

    Fortell noen om planen din. Da blir den mer forpliktende og lettere å gjennomføre. Ros fra andre kan også hjelpe deg videre. For noen kan det å ha en gradvis nedtrapping, og ha en klar plan som følges for det, være best, for andre kan det å kutte helt ut være best.

Om du har forsøkt noe og det ikke virker, så slutt med det, og prøv noe annet. Du vet noe om hva du kan få til. Gjør det og gi deg selv ros når du får det til, det vil gjøre at du blir mer fornøyd med deg selv.