"Jeg testa hvor mye tid jeg brukte på nett og serier og ble sjokkert over at jeg har sløst bort så mye tid foran pc'en. Jeg vil ikke at det skal bli verre."

Mange føler de kjeder seg om de ikke kan se på serier og være på nett, og mange opplever også at det er vanskelig å legge fra seg mobilen eller datamaskinen. Mange kjenner seg nok igjen i sitatet over, og for andre går det i perioder.

Det kan også oppleves som vanskelig når både du og andre rundt deg føler at tiden du bruker foran skjermen kommer i veien for andre ting, og dere begynner å krangle på grunn av det.

 

 

Hva kan du gjøre?

Det er viktig at du bestemmer deg for å trappe ned tiden selv. Tenk nøye gjennom om du er klar for å gjøre forandringer.

Du kan skrive ned en liste over både de negative og positive sidene ved å bruke mye tid foran skjerm. Synes du de negative sidene er større og flere enn de positive? Da kan det hende du er i ferd med å ta en beslutning om å starte en forandring allerede!

Hvordan bestemmer du deg?

  • Prøv deg fram med små forandringer først. Du kan prøve å være "skjermfri" én dag, eller kutte veldig ned på tiden du bruker foran en skjerm, og gjøre noe annet enn det du vanligvis gjør.
  • Fortell om at du skal kutte ned på skjermtiden til noen som er viktig for deg.
  • Minn deg selv på hvorfor du vil slutte.
  • Sett en dato for når endringen skal skje. Det bør ikke være for langt fram i tid.
  • Legg til rette for deg selv sånn at du kan nå målet ditt. Noen tips er å fylle tiden med annet den første tiden. Tenk på forhånd gjennom hvilke andre ting du kan gjøre nå som du får mer tid til overs.

Gi deg selv ros og belønning!

Dette kan du også få hjelp til av de hjemme hos deg. Unn deg et kinobesøk, noe ny musikk eller noe annet du liker godt hvis du klarer å begrense tiden foran tv, data eller mobil.

Det er også lurt at du roser deg selv for det du har greid og så setter deg nye, oppnåelige mål å jobbe mot.

 

FAKTA

Kartlegg hvordan du og familien din bruker tid på TV, data og mobil:

  • hvor mye tid bruker dere,
  • ser dere på ting dere faktisk synes er moro eller er det bare fordi dere kjeder dere,
  • når og hvorfor får dere dårlig samvittighet,
  • hva annet kunne dere tenkt dere å bruke tid på?

 

Hvem kan hjelpe deg?

Hvis du føler at du ikke klarer å rive deg løs fra nettet og seriene, er det viktig å søke hjelp hos andre. Du kan for eksempel snakke med foreldrene dine om at dette har blitt et problem for deg.

Én ting dere kan gjøre er å sette dere ned sammen og snakke om hvordan dere bruker skjermer hjemme hos dere. I denne samtalen kan det være lurt å gå gjennom disse spørsmålene:

  • Hvor mye tid bruker dere?
  • Ser dere på ting dere faktisk synes er moro eller er det bare fordi dere kjeder dere?
  • Når og hvorfor får dere dårlig samvittighet?
  • Hva kunne dere tenkt dere å bruke tid på i stedet?

Lag en avtale

Lag en avtale om hvordan dere skal bruke medier hjemme fra nå av. Avtalen bør si noe om hvor mye dere kan sitte foran dataen eller andre skjermer. I tillegg kan det være lurt å legge inn krav til andre ting som må være gjort, som for eksempel lekser, rydding eller trening før man får lov til å sette seg ned og spille eller se på noe.

Kanskje dere skal ha medieforbud når dere spiser? Hvis det er kjedsomhet som gjør at du sitter mye foran dataen kan det være en god ide å skrive opp andre ting du kan gjøre når du begynner å kjede deg, og se om det er noen aktiviteter du kan melde deg på som ikke handler om å sitte hjemme foran dataskjermen.

Vanskelig, men vær tålmodig

Å melde seg på en aktivitet kan også gjøre det lettere å være sosial, men det kan godt hende du føler det er ganske vanskelig til å begynne med. Da er det viktig at alle i familien samarbeider om å hjelpe deg, og at dere prøver å kjefte og klage så lite som mulig på hverandre.

Det er også viktig at du holder de avtalene du har gjort med deg selv, til og med hvis det betyr at du må kjede deg litt.

Snakk med noen om det blir tøft

Det finnes også andre personer du kan snakke med hvis ting blir tøft:

  • Se oversikten over hjelpetjenester her på ung.no.

  • Hos Kors på halsen kan du snakke, chatte eller maile helt anonymt om hva som helst. Telefonnummeret er 800 333 21, og du finner chat og mail på korspahalsen.no.
  • Helsesykepleier kan være en god samtalepartner, og hun/han kan hjelpe deg med råd, og sette opp en plan for deg slik at du får begrenset tida du bruker foran skjermen.
  • Fastlegen din kan også hjelpe deg om du sliter.