Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Tynn 15 år gammel gutt med glutenallergi som har lyst til å bli veltrent.

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei 15 år gammel gutt som har lyst å bli veltrent! Problemet er at jeg har glutenallergi og er tynn! Noen tips til hva og hvordan jeg kan bli bedre?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det at du er tynn og har glutenallergi er definitivt ingen hindring for at du kan bli veltrent. Hvis du klarer å etablere faste treningsrutiner 4-6 dager i uken, og du er nøye med hva du spiser, så vil du få god fremgang etter hvert som månedene går.

Med glutenallergi skal du som kjent unngå hvete, rug, bygg, havre, tricitale og spelt, men mange kan likevel spise ren, spesialprodusert havre som ikke er "forurenset" av andre kornsorter under innhøsting og produksjon. Det vil eventuelt gjøre det enklere for deg som skal trene mye, hvis du kan spise havre.

For øvrig kan du jo spise ris, soyaprodukter, bokhvete, hirse, mais, sesamfrø, solsikkefrø, og noen andre produkter som erstatning for de kornsortene du må holde deg unna. Dette er karbohydratrike råvarer som gir kroppen energi både før og etter trening. Ønsker du å bygge muskler så har du også behov for mer proteiner i kostholdet. Dette får du jo fra mange matvarer som glutenallergikere tåler, slik som kjøtt, fisk, fugl, egg, linser, tofu, yoghurt, meieriprodukter, ost, osv.

Skal du imidlertid øke muskelmassen, så trenger du å spise mer enn du gjør pr i dag. Det lønner seg å spise hyppige måltider (ofte også bra for fordøyelsen), slik at den totale, daglige energimengden kan økes. Når du trener så øker du jo energiforbruket, og dermed vil du ha enda større behov for mer energi fra kostholdet. Dette vil imidlertid ofte regulere seg selv gjennom at trening og aktivitet gir større appetitt, men noen må likevel passe veldig på at de spiser tilstrekkelige mengder mat.

Mye trening er selvsagt en forutsetning for å bli godt trent. Du nevner ikke noe om hvordan og hva du har tenkt å trene. Dette må du ha en plan på, og først og fremst må du finne ut av hva du har lyst til å holde på med. Treningen må nemlig være lystbetont for at du skal klare å holde på med det dag etter dag, uke etter uke, måned etter måned. Trening er "ferskvare" i den forstand at du må holde på hele tiden for å være veltrent. Det nytter ikke å holde på en stund og holde opp i perioder. Det er noe mange dessverre gjør, men da uteblir også resultatene. Nettopp derfor må du finne en eller flere aktiviteter som du liker godt og som du kan se for deg at du kan holde på med i en evighet!

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett