Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Har lenge tenkt å begynne å trene. Men føler at det ikke er vits, fordi spiser så mye usunt, og er liksom ikke lett å plutselig bare begynne å spise kaninfôr. En annen grunn til at jeg er usikker er fordi jeg røyker. Røyker 4-6 røyk om dagen. Er det noen vits i å trene da?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, har lenge tenkt å begynne å trene. Men føler at det ikke er vits, fordi spiser så mye usunt, og er liksom ikke lett å plutselig bare begynne å spise kaninfôr (sunnmat). Men en annen grunn til at jeg er usikker er fordi jeg røyker. Nå i det siste har jeg kanskje røkt 4-6 røyk om dagen. Og da tenker jeg, er det noen vits i å trene da?

Besvart 08.02.2017 13:56
 

Svar
Hei

Det er absolutt en stor helsegevinst av å begynne å trene. Særlig når du har en usunnlivsstil. Klarer du bare å motivere deg til å bli mer aktiv, så vil du også etter hvert klare å endre på usunne vaner.
Når du røyker så vil trening være positivt for kroppen din.

Selv om du begynner å trene, så betyr det ikke at du må gå helt over på kaninføde. Du kan spise normalt, og kose deg innimellom, men forsøke å endre noe på uvaner slik at du ikke spiser usunt så ofte.
Jo tidligere du klarer å gjøre endringer, jo bedre. Som røyker øker du risikoen for helseskade, og det er du klar over. Dermed kan det å bli mer aktiv være en måte å finne motivasjon til å slutte å røyke.
Du trenger ikke å gjøre alt på en gang, men kan sette deg mål fremover i tid. Kommer du bare i gang, så er det ofte slik at du kjenner hvor godt det gjør deg, og får ønske og vilje til å gjøre mer.
Det som er viktig er at du tenker at dette gjør du for din egen del. For at du skal ta vare på deg selv, gi deg selv overskudd og energi, og tar vare på kroppen og helsen din.
Det vil gjøre deg godt!

Du må ikke på treningsstudie for å trene, men kan finne alternative aktiviteter. Fordelen med å trene med andre, er at du forplikter deg og det er vanskelig å sluntre unna. Men uansett hva du trener med eller hvordan, så er det viktigste at du har motivasjon og finner gledenved å være aktiv.

Nedenfor får du forslag til hvordan du kan komme i gang med trening. Det er ikke om å gjøre trene til du spyr, men å ta det gradvis. Finn gleden ved du holder på med. Mange har stor glede av å trene eller være aktiv sammen med andre. Kanskje du kan lure en venninne med på et prosjekt og komme i form sammen?

Det er lett å finne mange unnskyldninger for å ikke trene eller være aktiv. Det du må forsøke er å se på fordeler, og ha det kan gjøre med deg på en positiv måte. Du kan gjerne ta en prat med helsesøster på skolen om dette for å råd og tips.



Håper dette kan hjelpe deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Jente spiser tomat (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse