Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Noen mulighet for å kunne trene bort litt av hoftene? Og går det an å gjøre noe med navlen så den ikke stikker utover?

Jente 12 år
 

Spørsmål
Hei. Jeg er sånn smått begynt i puberteten nå, og har begynt og få hofter, men jeg har SINSYKT STORE hofter! Kroppen min ser helt forfjamset ut pga. hoftene går så ut. Finnes det er trening man kan gjøre for å bli kvitt klitt hofter? "Trene" dem bort litt liksom? For liker ikke kroppen min :/ Og.
Jeg vet om folk snakkes om det er formen som teller på kroppen, teller navlen? litt dumt spørrsmål.. men liker ikke navlen min. Alle i klassen har sånn fin innover navle, men jeg har sånn stygg knott som står utover! går det ann og ta en reprasjon eller noe for å få bort noe av navlen? hadde virkelig trengt det..
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!
Det er helt normalt at kroppen din nå forandrer seg. Du er i ferd med å utvikle deg fra en jente til en ung dame, dette medfører blant annet at hoftene endrer litt utseende. Kvinnelige former er flott og noe du skal være stolt over. Det er de færreste jenter som fortsetter å ha smale hofter når de blir voksne. Husk at hofter må en kvinne ha fordi hun en gang skal bære frem og føde et barn. I stedet for å se negativt på denne utviklingen synes jeg at du skal fortelle deg selv hvor flott du er og hvor naturlig denne utviklingen er for deg som er jente.
Det er vanskelig å trene bort skjelettet, men trening kan absolutt gi deg veltrente muskler rundt hoftene. Jeg vil anbefale deg å leve en aktiv hverdag, med mye variert bevegelse. Bevegelser hvor du bruker beina vil gi god trening. F.eks. aktiviteter som innebærer løping, svømming, ski, skøyter eller sykling vil gi god trening for store deler av kroppen, og spesielt musklene rundt hofter, rumpe og lår. Også enkel styrketrening er bra. Du trenger ikke trene med ytre belastning, men bruke din egen kropp som belastning. Øvelsene knebøy og markløft er fine, men hvis du bestemmer deg for å trene styrke vil jeg anbefale deg å få litt veiledning i starten. Teknikk er viktig, både for å unngå skader, og for å få god effekt av treningen.

For beskrivelse av øvelsene kan du klikke her.

Prøv som sagt å være i variert aktivitet hver dag. Bevegelser som innebærer bruk av beina er bra. Kjenn at du blir litt sliten. Det er sunt å være sliten i blant:)

NAVLEN: Det er mange mennesker som har litt "utover"navle. Jeg tviler på at det er mye du kan få gjort med dette. Mulig det er mulig å rette på dette ved et operativt inngrep, men det tror jeg vil koste endel penger. Du kan jo spørre legen din neste gang du skal dit?

Lykke til!
Vennlig hilsen helsesøster og treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om adopsjon?

Hva er adopsjon?