Hopp til hovedinnholdet

Er jeg normalvektig? Har jeg gått ned for mye på for kort tid? Har begynt å trene styrke, ønsker markerte muskler, hva skal jeg gjøre? Kommer overflødig hud til å strekke seg ut igjen, eller vil de alltid være der? Kan man bli feit av å trene styrke?

Gutt 15 år
 

Spørsmål
Hei, er en gutt på 15 år, jeg har siden april måned gått ned 26 kilo, veide før 100kg mens jeg nå veier 74,er det forsatt for mye for en på min alder?, er rundt 177-179 høy.
er det for mye på for kort tid?, uansett så har jeg begynt litt med styrketrening, og lurte derfor på. har veldig lyst på markerte muskler, spessielt rundt magen. Men det er et problem har litt skin som henger etter slankingen og har forsatt litt magefett igjen. Kommer dette skinnet til og strekke seg ut etter hvert eller kommer jeg aldri til og få markerte muskler på grunn av det?
Og har også hørt om folk som har blitt feit av å trene styrke, er det mulig? at de har forsatt fett på kroppen og at derfor bare at musklene vil være dr mn at det ligger fett lag over og at det dermed ikke vises?
Har du noen gode tips? takk for hjepen
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Beklager seint svar!

Du ligger innenfor normalvekt for din alder med de målene du har oppgitt. Det er uansett ikke lurt å fokusere for mye på vekt, siden vekten varierer mye i puberteten. Dessuten vil du med økning i styrketrening få økning i muskelmasse. Muskler veier mye mer enn fett, og derfor vil ikke nødvendigvis vekten gå ned med mye styrketrening. Det som skjer er at du ved økning i treningsmengde vil få lavere fettprosent, og økt muskelmasse. Det er bra!

Ved slanking er det anbefalt å ikke gå ned mer enn 0,5 - 1 kg i uka. Du har gått ned 26 kg, altså burde slankeperioden ikke ha vært kortere enn minimum 26 uker (et halvt år), og det har den heller ikke vært, siden du begynte i april:)

For å få markerte muskler kreves mye og riktig trening. Styrketrening kan hjelpe deg å få større muskler, men det som i størst grad fører til markerte muskler er å legge vekt på utholdenhetstrening. Grunnen er at utholdenhetstrening er den treningsformen som i størst grad bidrar til økt fettforbrenning. For at musklene dine skal bli mer synlige kreves et mindre fettlag utenpå de. En kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening er derfor kjempe bra. Du kan trene 3 utholdenhetstøkter og 2 styrkeøkter i uka. Tren styrke for hele kroppen hver økt.

Jeg vet ikke hvilke metoder du har brukt for å gå ned så mye i vekt, men regner med at du har spist sunt og vært fysisk aktiv hver dag. Kanskje du allerede trener mer enn jeg skrev over, eller kanskje ikke. Hvis du har lite treningserfaring kan du starte opp litt mildere, men det er fint om du trener hver uke, både utholdenhet og styrke:)

Ved styrketrening kan du følge disse treningsprinsippene:

* Belastning: 60% - 80% av 1 RM
* Antall økter: 1-2 per muskelgruppe per uke
* Antall repetisjoner: 6-15 per serie
* Antall serier: 3-5 per øvelse
* Antall øvelser: 2-4 per muskelgruppe
* Pauser: 1-3 minutter mellom seriene

Tren som sagt hele kroppen for best utvikling. Bryst, skuldre, rygg, sete, lår, legger og mage. Armene får bra trening gjennom øvelser for de andre muskelgruppene, noe som kan være nok. Du finner mange gode øvelsesbeskrivelser her

Utholdenhetstrening kan enten gjennomføres som langvarig kontinuerlig arbeid, for eksempel å jogge eller gå på ski 1 time i jevnt tempo, eller som intervallarbeid, hvor treningsøkten inndeles i harde arbeidsperioder og roligere hvileperioder. Ved langvarig kontinuerlig arbeid er det mest vanlig å gjennomføre treningen med lav – moderat intensitet (kjenne at du er sliten, men kan snakke forståelig), mens intervalltrening ofte gjennomføres med høy intensitet (hive etter pusten).

Intervallformen 4x4 er god for å trene intensiv utholdenhetstrening. Økten gjennomføres slik: 4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, 3 minutter hvileperioder mellom arbeidsperiodene. Intensitet høy (hive etter pusten). Husk oppvarming i ca. 10-15 minutter, og gjennomfør første arbeidsperiode noe roligere enn de tre neste.

En kombinasjon av de to metoden å trene utholdenhet på er gunstig.

Overflødig hud etter slanking vil sannsynligvis forbli. Det er mulig å fjerne denne huden ved operasjon, men dette må du selv vurdere seinere.

Du blir ikke feit av å trene styrke, men du kan gå opp i vekt, siden muskelmassen øker. Styrketrening øker fettforbrenningen, og vil være positivt. Prøv som sagt å få inn utholdenhetstrening også, siden den treningsformen øker fettforbrenning i større grad:)

Lykke til med treningen:)
Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om forskning?

Når gikk det første mennesket på månen?