Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Hvordan kan jeg få mindre fett på kroppen?

Gutt 14 år
 

Spørsmål

Jeg er en gutt på 14 år. Jeg lurte på hvordan jeg kan få mindre fett på magen, bryste og lårene? JEg går på treningstudio 2-4 ganger i uka. Hva burde jeg spise og hvordan treningsoppgaver burde jeg gjøre?

Besvart 28.10.2017 15:25
 

Svar
Hei

Det er fint at du trener og ønsker å spise riktig. Men er du sikker på at du trenger å få mindre fett på mage, bryst og lår? Som 14-åring er du enten i starten, eller kommet godt i gang, med puberteten. I puberteten forandrer kroppen seg av naturlige årsaker, og for noen kan dette føles uvant og skummelt. Med mindre man har en overvekt som er helseskadelig så fraråder vi slanking i ungdomsårene, dette fordi kroppen trenger å få tilført nok næring for å vokse og utvikle seg slik den skal. Har du tenkt på at både skjelettet, musklene dine og hjernen din utvikler seg mye i denne perioden? De neste årene kommer du til å strekke deg og bli lengre, og har man litt ekstra fett på kroppen vil dette forsvinne når man strekker seg. 

Her er en artikkel som sier noe om hva det er normalt å veie som 14-åring.

Denne artikkelen forteller om hva som skjer med kroppen i puberteten.

Selv om man ikke skal gå ned i vekt i den alderen du nå er i, så er det lurt å trene for å holde seg i form, og spise sunt slik at kroppen får den næringen man trenger. Ved å gjøre dette unngår man også at man legger på seg mer enn det man trenger. 

Her er noen generelle tips for et sunt kosthold:

  • Spis 3-4 hovedmåltider hver dag og 1-2 mellommåltider
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.
  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker)
  • Magre meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, gulost)
  • Magre kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Egg som pålegg
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, laks, fiskekaker med minst 50 %fisk, osv)
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. Avocado og nøtter er også en veldig fin kilde til sunt fett.
  • Linser, bønner og erter av og til i stedet for kjøtt.

Når det kommer til trening, så er det viktigste at man faktisk trener og gjør noe man liker. Hva liker du å trene på treningsstudio? Gjør det du liker oftest, også er det ellers fint å variere mellom: kondisjonstrening (løping/jogging/gå i motbakken, sykling/spinning, ski eller svømming), intervalltrening og styrketrening. Ved å trene intervaller én dag i uka blir kondisjonen raskt bedre, og styrketrening er bra for å øke forbrenningen. Samtidig er det viktig at man får god opplæring når man skal trene styrke med apparater for å unngå skader.

Les gjerne artiklene vi har skrevet om kondisjonstrening og styrketrening.

Til slutt har jeg lyst til å spørre deg om du har snakket med noen voksne om kropp og vekt? Hvis du synes det er vanskelig å snakke med foreldre og venner om dette, kan du ta en tur innom helsesøster, hun har ofte gode råd og kan kanskje hjelpe deg på vei mot et bedre kroppsbilde. Hun kan også være med på å vurdere om vekten du har er normal eller innenfor et område der man bør søke hjelp utenfra for å gjøre endringer.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Nå er det enkelt å velge sunnere mat

Nøkkelhullet (Helsedirektoratet / Mattilsynet)

Se etter nøkkelhullmerket på matvarene du handler. Når du finner merket, vet du at den matvaren er et sunnere alternativ enn andre varianter av matvaren.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tips til et balansert kosthold

Jente balanserer et eplet på hodet (colourbox.com)

Du kommer ikke særlig langt med alskens dietter. Disse små justeringene vil hjelpe deg til en sunnere livsstil.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett