Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

 I det siste føler jeg at jeg har lagt på meg mye fett. 

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei. Begynner å bli litt fortvilet. I det siste føler jeg at jeg har lagt på meg mye fett. Jeg er en jente som elsker å trene. Trener hver dag og er aktiv i håndball. Har alltid vert opptatt av kosthold og vet at jeg spiser sunt. Skjønner ikke hvorfor jeg da fortsatt ikke har noe fin kropp. Har venninner som ikke trener noe og spiser akkurat det dem vil. De har sykt fin kropp. Eneste som har forandret seg siden jeg begynte å legge på meg er at jeg spiser mer, men jeg trener også mer? Føler jeg legger på meg fett og ikke muskler. I tillegg har jeg begynt på loette, men de skal ikke ha noe å si på vektøkning? Spørsmålet mitt er egentlig bare: hva er vanlige «feil» når man skal bygge muskler? I tillegg lurer jeg på hva som gjør at noen venninner kan leve på junkfood og ha finere kropp enn meg som trener hver dag og spiser over gjennomsnittet sunt. Beklager for en rotete henvendelse. Takk på forhånd!

Besvart 03.11.2017 09:04
 

Svar
Hei jente 15 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Det første jeg vil si til deg er at for en som spise sunt og trener så aktiv som du gjør, så har du garantert en flott kropp. Det er bare du som ikke ser det, og som stiller for strenge og urimelige krav til din kropp og utseende. 
Det verste man kan gjøre er å sammenlinke seg med andre. Alle ulike, men også unike og flotte slik de er. Det du må gjøre er å lære deg å lære deg å akseptere deg selv slik du er, og vli stolt av den kroppen du har.

Spiser du sunt og trener så aktivt som du gjør, så legger du ikke på deg. Det at du har startet med p-piller, har ingen betydning for vekten din. I starten kan du merke at du blir litt oppblåst fordi du får litt mer væske i kroppen, men det går over.

Trener du styrke så vil du på sikt merke at du blir sterkere. En vanlig feil man gjør når man ønsker mer muskler, er at man rett og slett ikke spiser riktig. For å få mer definert og større muskler, må du være mer bevisst på hva du spiser. Et mer proteinrikt kosthold vil hjelpe deg å bygge muskler. Spise sunt og regelmessig, og sørge for at kroppen har nok energi til å bygge muskler.
Jeg legger ved Sunn Jenteidrett Blogg, hvor du finner gode råd og tips til både trening og kosthold.

Det du også bør forsøke, er å hjelpe deg selv til å tenke mer positivt om deg selv. Du er perfekt slik du er! Gjennom å styrke selvtilliten og selvfølelsen din, vil du merke at du blir mer komfortabel med deg selv som du er. Hvordan andre ser ut, eller hva de gjør for å se ut som det gjør, er uten betydning. Dette handler først og fremst om deg selv og at du skal se at du er flott slik du er!
I artiklene nedenfor finner du gode råd som kan hjelpe deg. 
Det som også kan være nyttig er å snakke med helsesøster på skolen for å få råd og veiledning. Helsesøster har taushetsplikt og erfaring du kan ha god nytte av.

Jeg vil også anbefale bøkene "Det er ditt liv" og "Selvfølelse nå" av Mia Tôrnblom. Det er selvhjelpesbøker som er lette å bruke og som er nyttige.
Disse kan du låne på bibliotek.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Kort om selvtillit og selvfølelse

Gutt (colourbox.com)

Selvtillit og selvfølelse er to begrep som ofte blir brukt om hverandre. De kan imidlertid bety litt forskjellige ting, og det ene kommer ikke nødvendigvis etter det andre.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Og hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mest for jentene
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mest for jentene