Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Hvordan kan jeg gå ned i vekt?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente på 13 år og er ca 162 cm høy og veier 72,2 kg eg har prøvd i 2 år å legge om kosten men ingenting går, å er jeg overvektig? Jeg sliter å slutte me snop siden jeg har hele tiden ett søstsug, hva kan jeg gjøre. I fjor så begynte jeg å jogge og i starten så veide jeg ca 67 kg og gjekk ned til 58 kg men da var jeg mye lavere jeg var 153 cm høy. Så det jeg lurer på er hva kan jeg gjøre med søtsuget mitt, er jeg veldig overvektig, hvordan trene uten å bli lei og en måte så det er mulig for meg på 13 å gå ned i vekt

Besvart 06.11.2017 14:39
 

Svar
Hei

Takk for at du sender oss spørsmål. 

For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. Hvis du ikke har snakket med noen om dette, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det.
 
Du spør om du er veldig overvektig, og det er du ikke. Du ligger litt over det som er gjennomsnittet for din alder, men med videre vekst og utvikling kan dette forandre seg. Det du kanskje kan fokusere på fremover er heller å gjøre endringer i kostholdet slik at du ikke går ytterligere opp i vekt. Det er også sånn at vi ikke anbefaler ungdom å gå på diett eller slanke seg, med mindre de har en vekt som er helsefarlig. I mange kommuner finnes det tilbud om hjelp og veiledning av fagpersonell for personer med overvekt. Ta gjerne en prat med helsesøster eller fastlegen din om dette er noe du kan benytte deg av.
 
Søtsug

For de fleste vil det være sånn at desto mer søtsaker man spiser, desto mer søtt får man lyst på. Hjernen vår kan faktisk til en viss grad bli avhengig av sukker, og da sender den støtt og stadig signaler om at vi må spise noe søtt. Inntak av sukker og søtsaker gjør at hjernen vår skiller ut lykkehormoner som gir oss en god følelse. Disse lykkehormonene skilles vanligvis ut også i andre situasjoner, uten at vi spiser sukker. Problemet er at hvis man spiser svært mye søtsaker, kan hjernen bli avhengig av sukker for å skille ut disse lykkehormonene. Heldigvis kan man snu om på dette, men eneste måten å få til det på, er å kutte ned på mengden sukker over en lengre periode. Det er ikke alltid så lett, men du skal få noen tips.

Spiser du ofte nok? En annen årsak til at man kan ha et stort søtsug er at man spiser for lite og sjeldent i løpet av dagen. Hvor mange måltider spiser du i løpet av en dag? Vi anbefaler at man spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds) og 1-2 mellommåltider hver dag. Hopper man over frokost, eller det går mer enn 4 timer mellom man spiser, så kan søtsuget melde seg. Går du for lenge uten å spise, synker blodsukkeret, og den raskeste måten å få opp blodsukkeret på, er å spise noe søtt. Kroppen sender deg derfor signaler om at du må spise sukker hvis det begynner å bli en del timer siden du har spist.

Her kan du lese mer om hva et sunt og variert kosthold innebærer.

Hvis man ikke har det så bra, er lei seg, bekymret eller stresset, kan man ofte oppleve at man føler seg bedre hvis man spiser noe godt og søtt. Som nevnt skiller hjernen ut lykkehormoner når man spiser sukker, så det er noe av årsaken til at man føler seg bedre når man spiser godteri. Problemet er at mange føler seg nedfor igjen etter at de har spist opp, da kan det komme en dårlig samvittighet snikende, også spiser man mer for å bli kvitt denne. Man ender opp i en vond sirkel som er vanskelig å bryte ut fra.

Tips for å bli kvitt søtsuget
For å klare å avvenne seg mye sukker og godteri, må man ha en god porsjon viljestyrke og smarte alternativer tilgjengelig. Det tar gjerne noen uker å kvitte seg med søtsuget.

For det første vil det som tidligere nevnt være lurt å etablere en regelmessig måltidsrytme. De fleste har vel opplevd å komme hjem fra skolen, være skikkelig sulten og begynne å lete i skapene etter noe søtt? Ved å planlegge dagens måltider og ha med seg sunne mellommåltider på skolen, kan man spise noe før den verste sulten kommer, og dermed unngå småspising av søtsaker etter skolen. Forslag til sunne mellommåltider er: yoghurt, nøtter, frukt eller grønnsaker.

Er man vant til å spise mye søtsaker, er det ingen tvil om at søtsuget vil melde seg etter hvert. Da er det lurt å ha sunne og smarte alternativer tilgjengelig.

Her er noen forslag sunne, søte alternativer:

  • Smoothie (juice, frosne bær, frukt og litt yoghurt)
  • Oppskåret frukt (epler, melon, mango og druer f.eks.)
  • Søte og grove pannekaker lagd på havregryn og banan (mange oppskrifter å finne på internett)
  • Yoghurt blandet med litt oppskåret frukt eller bær er fin kveldskos
  • Sukkerfri saft (et triks som kan fungere er å drikke dette før søtsuget kommer, så slipper du kanskje at det dukker opp i det hele tatt)
  • Eplebiter med litt sukker og kanel, gjerne stekt i ovnen
På nettsiden Sunn idrett kan du få flere forslag og konkrete oppskrifter til sunn og god mat.
 
Husk at den du er som person, ikke er definert av hvor mye du veier. Tenker man for mye på kropp og vekt så kan man bli helt besatt og få et veldig negativt selvbilde. Les gjerne denne artikkelen om kropp og vekt.

Jeg har også lagt ved noen artikler om trening lenger ned, blant annet om treningsmotivasjon.
 
Som nevnt i starten av svaret mitt, så anbefaler jeg deg å kontakte en voksen om dette, og aller helst helsesøster eller fastlege. Det er ikke noe bra å gå rundt med slike tanker og følelser alene.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan få kontroll over vekten?

Badevekt, ung.no

Å få kontroll over vekten handler ikke bare om å gå ned noen kilo på en måned, det handler også om å bli værende på den nye vekten. Se her hvordan du kan klare det.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Hva er kalorier? (colourbox.com)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn