Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg har lenge vært misfornøyd med kroppen min og prøvd å gå ned i vekt.

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei, Jeg har lenge vært misfornøyd med kroppen min og prøvd å gå ned i vekt men det er HELT UMULIG. Jeg har aldri vært særlig tynn selvom jeg har trent en del siden jeg var liten så det er ikke sånn at jeg prøver å miste et par kg jeg har lagt på meg de siste årene, jeg har bare alltid vært litt rund. Har prøvd å holde oversikt over daglig inntak etc og spiser mellom 1600 og 1800 daglig, er medium aktiv (trener 1-2 ganger i uka) og de ukene jeg ikke trener går jeg fortsatt ca 5-8 km hver dag. Er bare 160 høy, så de 60kg jeg veier gjør at jeg føler jeg ser veldig usunn ut, selvom jeg føler jeg spiser helt normalt. Lillesøsteren min derimot spiser mye mer enn meg men er likevel tynn. Er det mulig det er noe galt med stoffskiftet mitt? Eller hormoner etc? Jeg får f.eks et par svarte hår på halsen innimellom som jeg napper ut, vet ikke om det er normalt eller ikke. Jeg bare begynner å bli så lei fordi jeg føler jeg har en kropp som ikke matcher livsstilen min!

Besvart 20.11.2017 11:35
 

Svar
Hei jene 19 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Du sier du er misforhøyd med kroppen din og prøve å gå ned i vekt. Det første jeg vil si til deg, er at vekten din er normal for en på din høyde. Du er ikke overvektig, men normalt slank.
Allikevel er det din opplevelse av kropp og vekt som bestemmer hva du gjør. 
Noen oppnår raskere vektreduksjon enn andre, og noen har lettere for å lagre fett på kroppen. Dette kan skyldes faktorer vi ikke får gjort noe med. Vårt arvemateriale spiller en stor rolle. Derfor er det viktig å gjøre så godt man kan, og belønne seg selv når innsatsen er god. Jobb med deg selv, og ikke sammenlign deg med andres resultater. Det viktigste du kan gjøre er å være jevnlig fysisk aktiv, spise variert og sunt og være fornøyd med deg selv. Husk å være tålmodig, da det for mange tar lang tid før de synlige resultatene kommer. Ikke fokuser på de synlige resultatene, men på din egen fremgang. 
Det å gå ned i vekt handler alltid om å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år.

Her er en liste med forskjellige råd som kan hjelpe deg:

  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.
    I tillegg til at du går hver dag, bør du legge inn en annen type trening regelmessig i uken. Det kan være styrketrening og mer kondisjonstrening. 
    Les om tips i artiklene nedenfor.
  2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen.Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
    Du får gode råd på matprotalen.no
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  4. Reduser saltinnholdet i maten.Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.
  6. Vær forsiktig med alkoholinntaket.Alkoholholdige drikker inneholder mye kalorier som gjør at kroppen forbrenner alkoholen før eventuelt andre kalorier.

Står du på stedet hvil og ikke får noen effekt av endringene du gjør på kosthold og trening, så kan det være lurt å få hjelp til å se på hva du kan gjøre annerledes. Spise mer regelmessig, trene oftere, være bevisst på kostholdet ditt.

Du kan gjerne oppsøke Helsestasjon for ungdom for å få råd av lege eller helsesøster. 

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mest for jentene
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mest for jentene