Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Hva kan jeg gjøre for å være sunnere?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en jente på 14år og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å være sunnere. Jeg er ca.160cm høy og veier 50kg. Jeg er ganske tynn men jeg har også gått opp i vekt og fettmasse det siste året. Jeg har ikke kommet så langt i puberteten for jeg har ikke fått mensen ennå men jeg trener og gjør det bra i gymtimene men så overspiser jeg og jeg trener ikke ofte. Det er som om jeg ikke vet når jeg er mett og appetitten min har økt mye i det siste. Jeg spiser når jeg kjeder meg, ikke har noe å gjøre eller bare fordi mat er godt. Og jeg spiser usunne ting, mye og. Jeg vil bli sunnere og trene mer men jeg vil ikke bruke penger på dyre treningssentre og jeg har rett og slett ikke motiavsjon nok til å både spise sundt og trene selv. På barneskolen tenkte jeg ikke på ting som vekt osv, da var jeg tynnere men jeg hadde et slags spiseproblem. Jeg drakk nesten ingenting og spiste ikke mye. Jeg likte ikke mat og jeg krevde ikke godteri ol. For 2år siden var jeg ca.155cm høy og veide 37kg

Besvart 21.11.2017 18:35
 

Svar
Hei
Som 14-åring er du i en alder der kroppen forandrer og utvikler seg. Det skjer store forandringer, og selv om du ikke har fått menstruasjon enda, har nok puberteten satt i gang. En av forandringene som skjer under puberteten er at man blir lengre, og man legger på seg fett. Jenter vil få bredere hofter, større lår, mer rumpe og pupper. Dette er helt normalt.
 
Du har en vekt som er helt normal for høyden din, og du skriver jo selv at du er ganske tynn. Men du skriver også at du har lagt på deg en del de siste årene, og at du spiser ganske usunt. Selv om det er normalt for deg å gå opp i vekt, og selv om du har en helt normal vekt nå, er det viktig at du tenker litt på hva du spiser, for at utviklingen ikke skal bli negativ over tid. Man skal ikke være fanatisk og streng med seg selv, men man må prøve å spise fornuftig i hverdagene, og heller kose seg litt i helgene.
 
 
Det er ikke alltid så lett å bli sunnere, selv hvor mye man ønsker det. Du skriver at du ikke vet når du er mett, og at du har lyst på mat hele tiden. Jeg vil råde deg til å lese en artikkel vi har skrevet om metthetsfølelse.
 
Du skriver også at du har veldig lyst på mat når du kjeder deg. Dette er ikke uvanlig, og det kan bli en dårlig vane som over tid kan gjøre at man legger på seg mer enn man burde. Hva liker du å gjøre på fritiden? Er det noen hobbyer eller aktiviteter du kan sette i gang med hvis du kjeder deg? Det er ofte lurt å ha en slags plan, at du vet hva du skal sette i gang med når du kjenner at du kjeder deg og får lyst på noe usunt. Her er en artikkel om hva man kan gjøre når man kjeder seg.
 
Hva med å lage en aktivitetskalender? Der du bestemmer deg for å gjøre en eller annen form for fysisk aktivitet som du liker, for eksempel to-tre dager i uka? Også kan du sette på et klistremerke, grønn smiley eller liknende de dagene du klarer målet ditt? Det kan ofte virke motiverende. Da vil du også få brukt kroppen, du får mer energi og slipper å kjede deg. Ofte er det sånn at hvis man har trent, så har man ikke like lyst på usunn mat lenger heller, fordi man føler seg litt sunnere.
 
For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. Hvis du ikke har snakket med noen om dette, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det, og synes du det er vanskelig å prate med andre om dette, vil jeg råde deg til å lese denne artikkelen først.
 
Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesøster eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du forbedre dem?

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Smiler

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Kom i gang med treningen!

Joggesko (colourbox.com)

"Jeg har ikke penger, jeg har ikke utstyret, jeg har ikke tid?" Kjenner du deg igjen? Det finnes mange årsaker til å utsette treningen.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn