Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Hvor mange ganger i uken bør jeg trene for å nå målene mine?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Har noen spørsmål angående trening. jeg har trent i snart 2 måneder. vi få en godt trent kropp (mer enn normalt) 1. hvor mange ganger i uka bør jeg trene (trener styrketrening 50 min ca)? 2. Hvor lang tid tar det da å få synlig sixpack? 3. hva og hvor mye bør jeg spise? 4. hvordan kan jeg bygge en bra rumpe? 5. hvordan kan jeg få mer motivasjon til å trene?

Besvart 10.12.2017 10:09
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du har kommet i gang med trening! Ha som skal til for å få en "godt trent kropp" kommer helt an på utgangspunktet ditt, samt gener/arv og type trening, i tillegg til en del andre ting. Man kan også være godt trent uten å ha sixpack og markerte muskler, fordi trening påvirker kroppen på andre måter enn bare muskelstyrke og fettprosent. Man kan for eksempel bli sterkere og få bedre kondisjon, og generelt få bedre helse uten at det synes så godt utenfra.

1. Hvor mange ganger i uken du bør trene kommer litt an på type trening. Det anbefales at ungdom er i aktivitet minst 60 minutter om dagen. Tre ganger i uken bør aktiviteten være med høy intensitet, og innebære aktiviteter som styrker skjelettet. 

Derfor kan et eksempel på en uke for deg være å trene styrke tre ganger i uken, og ellers få minst en times aktivitet hver dag, med for eksempel å gå på skøyter, gå tur, ake, sykle, hoppe hoppetau med venner eller noe annet. Se tips til flere aktiviteter i denne artikkelen. I denne artikkelen ser du et eksempel på et styrketreningsprogram du kan gjøre hjemme, og som trener hele kroppen.

2. Hvor lang tid det tar før du får synlig sixpack er umulig å gi deg et svar på. Ikke alle har mulighet til å få synlig sixpack. Det kommer blant annet av på gener, fettprosent og hvor stor magemuskler man har. I den alderen du er nå, få som regel jentene litt mer fett nederst på magen som en del av puberteten. Å sette seg et mål om å få sixpack vil derfor ikke være noe særlig fornuftig. Men det betyr ikke at du ikke kan få en godt trent mage og se resultater av treningen. Når du trener hele kroppen vil det også påvirke magen, fordi kroppen jo er en helhet. I styrketreningsprogrammet jeg linket til over, finner du også flere øvelser som trener magemusklene spesifikt. Les også den vedlagte artikkelen om gener og trening. 

Du kan lese mer om sixpack og hvor lang tid det tar før man ser resultater av treningen her og her.

3. Vi setter ikke opp kostholdsplaner her på ung.no, men jeg legger ved noen artikler med tips til sunne matvaner. Men så lenge du spiser et normalt sunt kosthold, behøver du ikke tenke så mye på hva og hvor mye du spiser.

4. Du spør hvordan du kan "bygge rumpe". Som det meste ellers på kroppen, bestemmer gener og arv mye av formen på rumpen. Men rumpen består for det meste av muskler og fett, så styrketrening av rumpemusklene vil jo kunne påvirke formen på rumpen. Nå er du såpass ung at kroppen din ikke har rukket å bli helt utvokst og ferdig utviklet. Og før man er ferdig med puberteten har man ikke like stor mulighet til å få større muskler enn etter puberteten. Derfor vil du ikke kunne "bygge rumpe" på den måten du vil ennå. Dette gjelder selvfølgelig hele kroppen, ikke bare rumpen. Allikevel vi trening påvirke noe, og du vil bli sterkere, og dra nytte av det senere. I styrketreningsprogrammet jeg linket til over, finner du flere øvelser som trener rumpemusklene.

5. For å finne motivasjon til å trene er det flere ting som kan hjelpe. Noe av det viktigste er at man finner aktiviteter man synes er morsomme, og gjerne noe man kan gjøre sammen med andre. Å melde seg på en fritidsaktivitet kan også være en god idé. Se flere tips i artikkelen under. 

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett