Hopp til hovedinnholdet
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no
Det mener jeg (ung.no)
Det mener jeg (ung.no)

Jeg vil gå tur hver dag og gjøre styrketrening 2 ganer i uke, er det nok?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg har snakket med helsesøster angående vekten min da jeg føler meg større enn hva som er vanlig. Helsesøster mente at jeg var ved grensen til overvekt, men at jeg fortsatt var normalvektig. Jeg har det siste året lagt på meg en del, noe som har gjort at jeg har fått veldig dårlig selvtillit og jeg er mye mer kritisk til meg selv enn jeg var før. I det siste har det gjort at jeg ikke føler meg vel blandt folk i tettsittende klær og lignende. Derfor har jeg bestemt meg for å gjøre noe med livsstilen min, men jeg vet liksom ikke helt hvordan. Jeg er ikke glad i å løpe/jogge, ikke å sykle, ballspill eller lignende... Vi har derimot en hund hjemme som jeg liker å gå tur med, og jeg har funnet ut at en gåtur på rundt en 9-10 km hver dag kan vere passende som trening, i tillegg til beveglighetstrening/styrke et par ganger i uken? Er det nok om jeg vil betydelig ned i fettprosent, og samtidig øke muskelmasse? Målet mitt er ikke å slanke meg, men bytte ut litt fett med muskler og bli aktiv.

Besvart 09.01.2018 14:34
 

Svar
Hei jente 17 år.


Takk for at du kontakter Ung.no.

Så bra at du har slike sunne og gode tanker og holdninger til din helse og de endringen du ønsker å gjøre. Og jeg synes at din plan om daglige turer i tillegg til noe styrketrening på sikt vil gi deg en sterkere og sunnere kropp. Det er uansett viktig å ikke ha alt for store planer i starten, men begynne forsiktig og heller øke på om en kjenner at en ønsker det. 

Samtidig er det viktig at du forsøker å unngå kritiske tanker om egen kropp og utseende. Forsøk å unngå å sammenligne deg med andre og vær stolt over den kroppen du har. Nyt å være ute i aktivitet og ha målet om å bli mer aktiv som det viktigste. 

Mange regner ut sin BMI (body mass index) og ut i fra hvilket tall man får ser om man er overvektig eller undervektig. BMI er kun et generelt måleinstrument og er ikke et fasitsvar.

Noen er svært tynne og har alltid vært det uten at det er noe galt, mens andre har en mer kraftig benbygning og mer muskler som gjør at man får høyere BMI uten at man er overvektig. Det er derfor viktig å ikke se på disse måleinstrumentene som fasitsvar på om du er innenfor normalen.

Men som sagt, er det veldig bra for kroppen og helsen din at du velger å bli mer aktiv. Det er da viktig at du tenker slik du gjør, at du gjør noe som du liker og gjerne sammen med en venn. Da er det lettere å komme seg ut og i gang og holde motivasjonen oppe.. Dessuten er det hyggelig å være sosial samtidig som en trener.

Mange unge lurer på det samme som deg, derfor har vi laget flere artikler om temaet som jeg anbefaler deg å lese. 

Lykke til.

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Tips for bedre selvfølelse og passe god selvtillit?

Gutt med armene i kors (colourbox.com)

Selvtillit er tro på det vi gjør og det vi får til. Selvfølelse er verdien man ser i seg selv, det å kjenne at man er glad i seg selv. Selvfølelse er også å stole på sine egne følelser og tåle å ta feil.

Her er noen enkle tips til hvordan du kan få bedre selvfølelse og passe god selvtillit.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett