Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
116111.no
116111.no

Jeg blir stressa når jeg må ha hviledag. Hva kan jeg gjøre med det?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg går på studiespess VG1, med aktivitetslære (idrett) og toppidrett. På fritiden spiller jeg håndball på seniornivå. Inkludert økter på skolen, hallen og hjemme, har jeg 12-14 økter hver uke (hvert fall vanlig uke). Jeg er vandt til dette nå og trives med det. Men jeg har et problem, jeg blir så stressa når jeg uventet må ha hviledager. Jeg blir redd for at kroppen skal forandre seg og at formen skal bli dårligere med en gang (vet egentlig at dette ikke stemmer). På dager hvor jeg er nødt til å hvile, kompenserer jeg derfor med å skulle spise mindre, rett og slett i frykt for forandring. Det er teit, men jeg kan ikke noe for det. Jeg kunne ønske jeg kunne se på hviledager som en fordel, noe det faktisk er, men jeg klarer det ikke! Slik som nå, har jeg måtte ha en dag på sofaen pga influensa og feber. Jeg klarer likevel ikke slappe av og bli frisk fortest mulig slik jeg burde. Jeg er lei av å være utålmodig, stressa og irritert over en så liten ting. Hva burde/kan jeg gjøre?

Besvart 12.01.2018 19:29
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Du trener jo veldig mye, og er vant til å være aktiv. Derfor skjønner jeg at det å måtte ha hviledag kjennes rart for deg. Jeg synes det er flott at du reflekterer så godt over din egen tankegang, det er en god start!

Som du selv sier, så stemmer det jo ikke at du blir i dårligere form av å ha en hviledag. Tvert imot vil jevnlige hviledager vært veldig viktig for at kroppen din skal klare all den andre treningen, og få utbytte av den. Trening er jo en form for nedbryting av kroppen, og på hviledagene får kroppen mulighet til å bygge seg opp igjen til å bli litt sterkere enn før. Hvis den ikke får den hvilen den skal, endre du bare opp med å kontinuerlig bryte ned kroppen, og dermed ikke bli i bedre form, og bli mer utsatt for skader. 

Det er også svært viktig at du får i deg nok energi, og ikke tuller med matinntaket selv om du ikke trener den dagen. Hos deg som er i så god form, vil jo forbrenningen og kroppens energinivå være høyt også på hviledagen, og mangel på energi vil kunne hemme restitusjonen. Altså gjør du deg selv bare en bjørnetjeneste ved å spise mindre.

Men en hviledag behøver ikke bety at du må ligge på sofaen. Hva med å gå en rolig skitur/tur på beina med en venninne eller familien, dra på en yogatime eller svømme noen rolige lengder i svømmehallen? 

Når du er syk, så trenger selvfølgelig kroppen helt ro og hvile, og som du selv opplever, så forlenger du bare sykdommen ved å begynne med trening for raskt.

Dette var mye "skremselspropaganda". Men du spør hva du kan gjøre for å endre tankegangen din. Mitt tips er at du prater med noen om dette, gjerne foreldrene dine. Men helsesøster kan også være en god samtalepartner. Eventuelt kan du ta kontakt med en psykolog. Det høres kanskje alvorlig ut, men ofte kan det være fint å få litt tips fra noen om hvordan man kan endre tankegangen sin, og da er psykologer veldig gode. 

Jeg legger også ved noen artikler med tips til deg.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Satse på en idrett

Knyter fotballskoa (colourbox.com)

Hvis man skal satse på en idrett så må man være villig til å prioritere den, og det er viktig å være forberedt på at man ikke kan være med på alt som skjer ellers. Man må ha motivasjon og vilje til å legge inn den ekstra treningsinnsatsen.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er iferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett