Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Hvordan kan jeg gradvis bli sterkere og komme i form etter nyttår?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente som egentlig er glad i å være i aktivitet. Jeg veier 70 kg og er 1.57, så er kanskje litt over gjennomsnittet, men er interessert i ernæring og hvordan kroppen skal ha det best mulig, så jeg er for så vidt en sunn og frisk jente;) Jeg går ikke på noe fysisk aktivitet på fritiden fordi jeg også har andre interesser+lekser noe sol gjør at dette ikke passer i min timeplan. Vi har også bare en gymtime i uken noe som gjør at jeg må trene litt hjemme for å ta vare på helsa. Jeg trener mest styrketrening. Her om dagen skulle jeg trene en økt: 20 sek øvelse, 10 sek pause, 8 øvelser, 8 serier . Halvveis i økten ble jeg veldig kvalm og orket dermed ikke å fortsette. Jeg hadde også spist middag 2 timer før. Så det jeg egentlig lurer på, er om du har tips til et styrkeprogram som jeg kan bruke for å gradvis bli sterkere å komme i form etter nyttår, og som passer til meg nå som kroppen er i utvikling. Jeg bruker bare kroppen når jeg trener og ikke noe utstyr.

Besvart 12.01.2018 20:02
 

Svar
Hei!

Takk for spørsmålet ditt. Det er veldig fint å høre at du er interessert i trening og ernæring, og opptatt av å være sunn og frisk! 

Man behøver ikke ha noen fast fritidsaktivitet, men det er veldig fint å være litt aktiv hver dag. Så da er det flott at du har satt i gang med egentrening. Treningen du beskriver at du gjorde, er jo med veldig høy intensitet. Og når man ikke er vant til denne type trening, er det faktisk ganske normalt å bli både kvalm og uvel (det er ikke farlig). Men heldigvis blir dette bedre etterhvert som kroppen blir vant til treningen, og du blir i bedre form.

Programmet ditt hørtes veldig fint ut, men et forslag til et annet program finner du i denne artikkelen. Du behøver ikke gjøre hele programmet, eller mange runder de første gangene. Men prøv deg frem, og øk treningsmengden etterhvert. Finn ut hva som er passe treningsmengde for deg. Et fint mål kan være å trene på denne måten 2-3 ganger i uken. Men det gjør ingenting om du starter med 1 gang i uken, og så tar flere etterhvert. Kroppen trenger tid på å tilpasse seg ny trening, og i begynnelsen blir man jo gjerne både sliten og støl etter trening. Så ikke stress, men gi kroppen din tid til å tilpasse seg. Og ha det gøy med trening!

Det anbefales at ungdom er i aktivitet minst en time hver dag, og denne type trening og gymtime vil jo telle som en del av dette. Det samme vil det å gå/sykle til skolen. Men det finnes også mange andre måter å være aktiv på, for eksempel kan du gå på ski eller skøyter, gå tur med venninner eller familien din. På sommeren er hoppetau, ballspill og trampoline flott aktiviteter. Du kan lese flere tips til hvordan du kan være aktiv i hverdagen i artiklene under. 

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Løper i sand (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett