Hopp til hovedinnholdet

Er det bra å gå på fjellturer 6 dager i uken?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg trener og spiser sunt 6 dager i uken, treningsøktene er på 1 time og 20-40 minutter. Det innebærer at jeg går 1 time på bratte fjell og 20-40 minutt styrke. Men hvordan vet jeg at jeg forbrenner mer enn jeg spiser? Jeg orker ikke bli «fanatisk» og telle kalorier, har prøvd men synges det er slitsomt. Men vil tippe jeg ligger på 2000 kcal eller mindre. En annen ting så har jeg hørt det ikke er bra av meg å gå på disse fjellturene og trene styrke 6 gang i uken? De sier jeg må ha flere hviledager... hva anbefaler du?

Besvart 19.06.2018 09:02
 

Svar
Hei

Jeg støtter deg fullt ut i at du ikke trenger å telle kalorier. Det er svært omfattende, og betyr at du må veie alt du spiser, og regne ut alle kaloriene du får i deg fra  alle matvarene. For mange blir dette en besettelse, og et unødvendig høyt fokus på kropp og utseende. Det er fullt mulig å prestere på et høyt nivå, og å ivareta helsen med sunt kosthold, uten å veie maten. 

Du vil jo merke hvis energiinntaket blir for lavt, i form av at vekten går for mye ned, og at du blir slapp og ikke klarer å prestere lengre på de faste fjellturene dine. Du vil også merke det hvis energiinntaket er for høyt ved at du går opp i vekt, uten at du ønsker det. Vekten vil likevel variere litt i løpet av en måned, ut fra væsketap når det er varmt, menstruasjonssyklus, osv. 

6 fjellturer i uka med påfølgende styrketrening kan være helt ok. Fjellturene bør imidlertid være litt varierte, både i forhold til vanskelighetsgrad, intensitet og lengde. Styrketreningene bør selvsagt også være varierte, slik at du ikke har det samme programmet hver dag. Med 6 ukentlige økter, så er det naturlig at de fleste øktene er moderate, slik at du ikke har melkesyre opp til ørene. Enkelte turer skal bare være kos. Noen turer bør være med moderat tempo, mens 1-2 turer i uken kan være med høy intensitet, eller gjennomføres som ekstra lange turer. Enkelte uker blir det kanskje naturlig å trene litt mindre, mens andre uker trener du hardere. Dette kan bli en naturlig periodisering, hvis du har andre ting som du må ta deg av enkelte uker, men det kan også planlegges, slik at du gradvis øker mengden i løpet av 2-3 uker, også tar den 3. eller 4. uken som en rolig treningsuke. 

 

 

 

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvor mye trening er nok, og hvor mye er for mye?

Sliten jente på spinning (colourbox.com)

Hvor mye trening som er akkurat passe finnes det ikke noen fasit på. Men i denne artikkelen får du tips til hvordan du kan finne ut hva som er passe mengde for deg.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett