Hopp til hovedinnholdet

Strammere mage? Kaloriforklaring?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei Jeg er en jente på 15 år som trenger noen råd. Jeg har veldig lyst på en strammere mage å lurte på om dere hadde noen tips. Med dette mener jeg altså: forslag til hva jeg burde spise, hvordan jeg burde trene eller om det er noen spesielle øvelser som fungerer ekstra bra. Jeg lurer også på litt om kcal. Når jeg ser bakpå ting for å sjekke kcal står det alltid to tall med en skrå strek imellom. Eksempel: 450kcal/120kcal. Dette skjønner jeg ingen ting av Mvh desperat jente

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt!

Jeg svarer på det siste først. Det pleier å stå f.eks. 450 kj./120 kcal. Hvis du ser nærmere etter vil du se at det høyeste tallet oppgis i kj, altså kilojoule, mens det laveste tallet er oppgitt i kcal, altså kilocalorie/kilokalori. Joule og kalori er to ulike energibenevninger. Det blir litt det samme som om du går 1 meter/100 centimeter, hvis du skjønner. Det er vanlig å forholde seg til tallet med benevning kcal når vi snakker om energimengde i mat i dagligtalen.

Så litt om kosthold:

Du er i en fase i livet der kroppen er i vekst og utvikling. Det betyr at det er viktig at du får i deg nok mat og en variasjon av ulike matvarer så du får i deg alle de næringsstoffene kroppen din trenger. I kombinasjon med trening vil du kunne påvirke kroppen og kroppssammensetningen din på en mest mulig gunstig måte. Når du spiser faste måltider med sunn og variert mat, får du i deg alle de næringsstoffene du trenger samtidig som kroppen venner seg til denne rytmen og tilpasser sultfølelsen etter dette mønsteret.

Til hvert måltid bør du velge sunne matvarer og spise passe mengder med mat, hverken for lite eller for mye. Tenk over hvordan og hva du spiser, så du sørger for å få i deg mest av den sunne maten og begrenser inntaket av usunn mat. Usunn mat som sjokolade, potetgull, "fastfood", brus, energidrikker og smågodt inneholder mye usunt fett og sukker og lite næringsstoffer og hører derfor ikke hjemme i "hverdagskostholdet". Det er tomme kalorier, som betyr at kroppen får i seg nok av kalorier, men svært lite av vitaminer og mineraler som trengs for å ha en sunn og energisk kropp! En dag i uka kan du godt kose deg med slikt, men prøv å begrense inntaket i hverdagen.

Faste måltider er: 3-4 måltider per dag, i tillegg til 1-2 mellommåltider. Det bør ikke gå mye mer enn 4 timer mellom hvert måltid. For eksempel kan en dag se slik ut: 

Frokost kl 7:30
Lunsj kl 11:30
Mellommåltid kl 14:30
Middag kl 16-17:00
Kvelds: 19-20:00

Velg mest av disse matvarene:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger uten sukker, havregryn, byggryn)
  • Meieriprodukter (for eksempel (ekstra) lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurter med minst mulig sukker, ost av forskjellige slag)
  • Kjøtt- og kjøttprodukter (for eksempel kokt skinke, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt)
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, etc)
  • Egg
  • 2 frukt og 3 grønnsaker hver dag. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider.Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger.
  • Erter, bønner og linser.

Komponer måltidene dine med matvarer fra listen ovenfor, og prøv å ha grønnsaker/frukt til alle måltider. 

Det finnes mange sunne snacks, for eksempel:

  • Fruktsalat: Kutt opp forskjellig frukt du liker. Det er godt i seg selv, men smaker også godt med litt vaniljekesam.
  • Eplebiter med kaneldryss er en veldig smakfull snack når søtbehovet melder seg.
  • Smoothie. På frukt.no finner du mange forskjellige oppskrifter.
  • Kutt opp de grønnsakene du liker best og knask i vei. Man kan også lage en dipp av mager kesam til.
  • Cottage cheese med litt lett syltetøy
  • En kopp te og grov kavring med mager prim

Så litt om trening:

Første tips er å velge aktiviteter du liker å holde på med, og som samtidig fører til at pust og puls øker i frekvens, du blir varm/svett, og at du kjenner kroppen jobbe. Tenk etter, og kjenn etter hva du liker av fysisk aktivitet. Så lenge du er regelmessig fysisk aktiv, så oppnår du god effekt mot målet ditt :)

For å trene magemusklene er planken en god øvelse. Riktignok kan du utføre flere varianter av planken i hver økt, og du kan utføre noen andre øvelser for mage og korsrygg (få med trening av korsryggen for å unngå skjevheter). Klikk her for ulike plankevarianter, og her for flere gode øvelser for mage og rygg

Som du kanskje har hørt før vil ikke styrketrening for magemusklene føre til noen spesiell økning i energiforbruket, og dermed vil ikke fettforbrenningen øke i særlig grad. 

Mer omfattende trening av kroppens større muskelgrupper gir større samlet energiforbruk, og dermed større fettforbrenning (generelt for hele kroppen). Utførelse av hoppøvelser, f.eks. (spensthopp) er effektivt, grunnet det store energiforbruket ved aktivitet i kroppens største muskelgrupper (spesielt sete-, hofte og lårmusklulaturen). Slike øvelser gir altså også svært god trening av musklene i beina, og samtidig et stort energiforbruk (kaloriforbruk). Du kan se et eksempel på et hjemmetreningsprogram for hele kroppen som du kan prøve hvis du ønsker mer helhetlig trening, ved å klikke her.

Det er kjempe bra at du trener og lever sunt, og styrketrening er utrolig bra for unge mennesker så lenge den utføres korrekt. Følg programmet over så er risikoen for skade svært lav, og effektene svært gode :) Slyngetrening er også svært god trening som du kan prøve, hvis dere har mulighet til å henge opp en slynge. Se her for øvelser. Annen effektiv trening du kan prøve er intervalltrening, som dette programmet. Hvis du ikke ønsker å trene på disse måtene, kan du gjerne drive annen fysisk aktivitet, f.eks. gjennom lek, parkour, hinderløyper, ulike spill (f.eks. ballspill som innebandy, fotball, håndball, volleyball osv, bandy, hockey eller lek på ski. Ha det gøy med fysisk aktivitet. All aktivitet som innebærer enten løp, sykling, svømming, hopp eller lignende gir god trening og kan hjelpe deg å nå målet ditt. Samtidig vil jeg ikke at du skal henge deg for mye opp i det  få helt stram mage, og husk at du er en naturlig utvikling.

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Aldersgrenser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om aldersgrenser