Hopp til hovedinnholdet

Hva må jeg gjøre for å gå ned i vekt?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er 13 år og blir 14 i august. Jeg veier 88 kilo og er 180cm høy. Jeg har store lår og jeg føler at jeg er veldig tykk. Hva må jeg spise får å gå ned i vekt? Og hvor mye??? Hvor mange ganger daglig bør jeg spise???

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no.

For å gå ned i vekt må du over tid ha et lavere energiinntak (kaloriinntak) enn det kroppen din forbruker. Man bør bruke god tid på å gå ned i vekt slik at vektnedgangen blir varig. Ved rask vektnedgang vil man ofte oppleve å legge på seg raskt igjen.

Det er viktig at vektnedgangen din er trygg og god. Derfor vil jeg anbefale deg å snakke med en voksen om dette. Det kan enten være legen din eller helsesøster på skolen du går på. De kan følge deg opp og hjelpe deg med en trygg og god vektnedgang.

Den beste måten å gå ned i vekt på er å være regelmessig fysisk aktiv samtidig som du har et sunt og variert kosthold. Forsøk å finne en aktivitet som du kan trives med, for eksempel skogsturer, svømming eller enkle styrkeøvelser (jeg legger ved noen artikler om dette). Hverdagsaktivitet er vel så viktig som organisert trening. Velg trappen i stedet for rulletrapp eller heis, sykle til skole eller gå mer. Om du tar buss kan du for eksempel hoppe av på et tidligere busstopp og gå derfra. Hverdagsaktiviteten bidrar til å øke forbrenningen.

Det å være sunn og oppnå en god vektbalanse og kroppssammensetning er en livsstil, og da kreves det at man lærer seg noen gode vaner og rutiner underveis for å klare å holde på livsstilen. Sett deg små mål i starten, og ta det gradvis. Husk at det tar lang tid å etablere nye vaner, men ikke gi opp! Hver dag har man en ny mulighet til å gjøre sunne ting for kroppen:) Ved å ha en saktere vektnedgang, samtidig som du trener mye styrke, vil du sannsynligvis klare å opprettholde en større andel av muskelmassen din, enn om du raser ned i vekt. Det er ønskelig at man opprettholder mest mulig muskelmasse og at vektreduksjonen hovedsakelig skjer ved at man går ned i fettmasse.

Veldig mange som ønsker å gå ned i vekt opplever at de klarer å gå ned i vekt, men ikke opprettholde vektreduksjonen, og at de etter relativt kort tid går opp i vekt igjen. Det er derfor viktig å fokusere på endringer i kostholdet og/eller aktivitetsnivået som man kan klarer å følge over lengre tid, ikke bare noen måneder for å gå ned i vekt, men også senere for å opprettholde vektnedgangen, hvis ikke vil man raskt gå opp i vekt igjen når man går tilbake til de gamle vanene.

Her er noen tips for et sunt og variert kosthold som kan hjelpe deg på veien til å gå ned i vekt:

* Spis faste, regelmessige måltider hver dag; frokost, lunsj, middag og kveldsmat (dersom du spiser middag tidlig) med maks 4 timers mellomrom. Spis i tillegg ett eller to mellommåltid dersom du har behov for det. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene, og kan for eksempel være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsi, eller et grovt knekkebrød med pålegg. Et regelmessig måltidsmønster som dette vil bidra til å holde konsentrasjon og energinivået oppe, og det vil hjelpe deg å unngå å bli for sulten og fysen på noe "godt".

* Ha et høyt inntak av grønsaker og frukt/bær. Spis minst fem om dagen (tre grønnsaker og to frukt). Grønnsaker og frukt passer fint som mellommåltid. Til middag kan du se for deg en tallerken delt i to der den ene delen består av grønnsaker og den andre består av kjøtt eller fisk og poteter, fullkornsris eller fullkornspasta. Grønnsaker inneholder lite kalorier, samtidig som det inneholder mange viktige næringsstoffer. I tillegg inneholder frukt og grønnsaker mye fiber som holder deg lengre mett.

* Spis grovt brød eller grove kornprodukter som fullkornspasta, fullkornsris eller grov kornblanding. Grove kornprodukter inneholder fiber som holder deg lengre mett.

* Spis fisk til middag eller som pålegg. Fisk har viktige næringsstoffer som omega 3 og vitamin D som det er vanskelig å få et tilstrekkelig inntak av.

* Velg magert kjøtt som pålegg eller til middag. Kokt skinke, kalkun og kylling er magert og proteinrikt. Se etter Nøkkelhullet når du velger kjøttprodukter.

* Spis eller drikk magre meieriprodukter. Se etter Nøkkelhullet når du velger melk, ost og andre meieriprodukter.

* Drikk vann som tørstedrikk

* Begrens inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næringsstoffer, som brus, saft, godteri og snacks.

 

Lykke til videre. Stå på!




Hilsen Ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Aldersgrenser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om aldersgrenser