Hopp til hovedinnholdet

Hva bør jeg trene/spise for å bli sterkere?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har store ønsker om å bli kokk og jeg går på restaurant og matfag. Men problemet mitt er at jeg er veldig lav og tynn, jeg er 1.46 høy og jeg veier 48 kg. Jeg får ofte høre at jeg ikke kommer til å takle å bli kokk fordi det krever å være litt sterk. Jeg ønsker å bli sterkere, men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre, hva jeg burde spise/drikke og hvilke øvelser som vil hjelpe meg. Jeg trener allerede litt forskjellig. Men føler det ikke er godt nok. Tusentakk for svar

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Å være kokk kan være et krevende yrke med høyt tempo, høy presisjon og enkelte fysiske utfordringer. Det skal imidlertid ikke være en hindring i at du er 146 cm, så lenge du kan tilpasse høyden på din egen arbeidsstasjon. Det er heller ingen hindring at du er tynn/lett i kroppen. Du kan trene deg opp til å tåle arbeidsbelastninger som alle andre, og kroppen tilpasser seg i tillegg etter hvert som du går i jobb. 


Jeg synes likevel det er en god tanke at du ønsker å bli sterkere. Det er fordel i mange sammenhenger - for alle - og det er høyst trenbart gjennom regelmessig styrketrening. Det å være sterk kan gjøre deg mer belastbar og mindre sårbar for belastningsskader på jobb, og det kan gi deg bedre mental styrke også.

Det er likevel ingen spesielle øvelser du bør gjøre. Styrketreningen bør være minst mulig komplisert og bestå av basisøvelser som for eksempel knebøy, markløft, skulderpress, osv. Som med all annen trening er det en fordel om du får hjelp i starten til å sette opp et program, og å lære deg riktig teknikk. Dette kan du få gjort på et treningssenter i nærheten av deg. 

Kostholdet har helt riktig en stor rolle for å få effekt av treningen. Det skal heller ikke kompliseres veldig. Det er tilstrekkelig med vanlig mat, men det er viktig å inkludere proteinrike matvarer i hvert enkelt måltid, og å spise tilstrekkelig antall måltider i løpet av dagen. Hvis du begynner å trene styrke, så er det en viss sjanse for at apetitten også øker, og da kan du gjerne legge opp til 5-6 faste, daglige måltider. 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Arbeid / jobb
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om arbeid / jobb