Hopp til hovedinnholdet

Feil med mobiltelefon kjøpt fra privatperson

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! Kjøpte en mobil privat via en salgsgruppe på facebook. Jeg hentet den hos henne og betalte 5000- og skulle etterbetale 1000 dagen etter. Da jeg fikk den, så var det maange riper på mobilen både foran og bak, selv om hun sa at det var en liten ripe. Av dette så ble vi enig om at jeg skulle betale 5000 og ikke 6000kr. Hun fant ikke kvitteringen til tlf så denne skulle hus kontakte telia om å ettersende til meg. Hun har ikke gjort det etter 3 dager og nå svarer hun ikke. Skulle hatt denne kvitteringen for å se at den er handlet på en ålreit plass og siden det som regel er garanti. Hva kan jeg gjøre??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er kjøpsloven og avtalen med den private selgeren som gir deg rettigheter i slike tilfeller. Du skal ha det du har betalt for. I utgangspunktet har du ikke krav på at den private selgeren legger frem kvittering på kjøpet ved salg av en mobiltelefon. Hvis dere har avtalt dette, er det imidlertid annerledes. Du kan forsøke å klage skriftlig til selgeren igjen for å be om at hun holder avtalen med deg.

Kommer du ingen vei etter å ha klagd skriftlig til hun som solgte deg mobiltelefonen, kan du klage inn saken til oss slik at vi kan mekle mellom deg og selgeren. Da må du fylle ut elektronisk klageskjema på våre nettsider. Dette finner du her.

Merk at hvis ripene i mobiltelefonen skyldes deg eller forrige eier av mobiltelefonen, kan du ikke klage til Telia.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Angrer du på noe du har kjøpt?

En tenåringsjente sitter foran en datamaskin og ser på kredittkortet hun holder foran seg. (www.colourbox.com)

Angrerett er at du har rett til å angre på kjøpet, innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du kan ikke bruke varen før du sender den tilbake, men du kan åpne emballasjen og undersøke varen.

Les mer

Hvordan handle trygt på nettet

Netthandel kan være en billig og rask måte å handle gaver og ting til deg selv på. Her får du tips for å unngå nettfellene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mobiltelefon
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mobiltelefon