Hopp til hovedinnholdet

Når kan du få pengene tilbake for en motorsykkel som ikke fungerer.

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hva sier loven om opphevelse av kjøp? Kjøpte ny motorsykkel i fjor, kjørte et par tusen km da. I år kjørte jeg 4-5 tusen km, så stoppet den et stykke inn i Sverige. Ble hentet med bil og fraktet til verksted der jeg kjøpte den.Fikk beskjed om at den var ferdig i løpet av et par dager.Ventet i flere uker, og fikk beskjed om at nå var den i orden.Reiste bort for å hente den, men den startet ikke da heller.Reiste hjem uten motorsykkel. Fikk beskjed etter nye uker øm at nå var den i orden. Kjørte hjem, men den stoppet før det var gått en uke.Fraktet den tilbake med bil igjen,ca 7-8mil fra hjemstedet. Ventet et par uker, da fikk jeg beskjed om å komme å hente den. Det gjorde jeg, brukte den noen få dager, idag fikk jeg ikke startet den da jeg skulle hjem fra skolen. Måtte bli fraktet hjem med bil med motorsykkelen bak i bilen. Nå har de hatt sykkelen på verkstedet 3-4 ganger i tilsammen 2-3 måneder.Jeg måtte i tillegg betale over 4000 kr den ene gangen. Hva med garanti?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Hvis du kjøper en motorsykkel av en næringsdrivende, har du fem års reklamasjonsrett. Oppstår det feil som ikke skyldens din egen bruk, eller andre ting som selger ikke kan noe for, har du rett på å få den reparert. Selger har to ganger muligheten til å reparere for samme feil. Det er hvordan feilen oppleves for deg som bestemmer om det er samme feil, ikke hva som er årsaken. Skjer den samme feilen en tredje gang vil du ha rett på prisavslag, hvis det er en mindre feil. Er det en stor feil, som for eksempel at motoren plutselig stopper, kan du ha rett på pengene tilbake. Ta kontakt med selger og krev at du vil ha pengene tilbake, fordi motoren ikke virker etter tre forsøk på å reparere. Blir ikke du og selger enig kan Forbrukerrådet megle i saken. Lykke til!


Vennlig hilsen

 

 

 

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

(Forbrukertelefonen 03737 - 39 øre/min)

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker