Hopp til hovedinnholdet

Hvordan bli bedre på øvelsen bråsterk?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg må ta 100 rep. i bråsterk om 8 uker, og nå tar jeg 80. Har dere noen tips til hvor mange rep. og serier jeg bør kjøre for å bli bedre i dette? trener styrke 3-4 ganger i uken, + endel stakemaskin.. har muligheten til å kjøre bråsterk 2-3 ganger i uken.. takk :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Så spennende at du bruker bråsterk-apparatet. Slik trening gir meget god trening av spesielt rygg og albuestrekkerne (triceps). Det viktigste for å klare flere repetisjoner for øvelsen er å gjennomføre den aktuelle øvelsen. Du forklarer at du har tilgang på bråsterk-apparatet 2 ganger i uka, og da vil jeg anbefale deg å benytte deg av den muligheten begge øktene. Ved de resterende styrkeøktene kan du legge vekt på andre øvelser som trener de samme musklene. Stakemaskinen er god, og hvis du har mulighet til å trene hangups (også kalt chins/kroppshevninger), nedtrekk og/eller roing vil du få veldig god trening av den aktuelle muskulaturen. For å slite ut triceps kan du utføre 1-2 øvelser til slutt i øktene som spesielt trener triceps, f.eks. franskpress og dips. Klikk her for øvelsesbeskrivelse.

 

Som hovedregel kan du tilpasse belastningen slik at du klarer 10-20 repetisjoner hver serie, og utføre 3 serier for hver øvelse. Mellom seriene bør du ha en pause på rundt 1-2 minutter. For bråsterkøvelsen kan du justere hvor bratt du løfter deg opp for å endre belastningen. Jo brattere du må løfte deg, jo tyngre blir det. Annenhver uke kan du teste deg på bråsterk-apparatet, altså justere belastningen til der du ønsker å ha den når du skal klare 100 repetisjoner, og så ta så mange du klarer. Du kan ha som fast rutine denne økten annenhver uke at du utfører testen rett etter oppvarmingen, og så fullfører resten av økta som vanlig. Du kan evt. ta noen færre serier for de ulike øvelsene siden du har blitt så utslitt ved bråsterk-apparatet. 

 

Inn i mellom kan du gjøre noen endringer, f.eks. hver tredje uke kan du øke belastningen på hver øvelse slik at du klarer kun 6-8 repetisjoner hver serie. Øk da også pausene til 2-3 minutter mellom hver serie, og utfør like mange serier for hver øvelse (3 serier).

 

Jeg vil også anbefale deg å legge inn noen øvelser for bryst og skuldre, for å ikke kun trene baksiden av overkroppen. Benkpress og skulderpress er to gode øvelser. Beskrivelse av øvelsene finner du ved å følge linken over!

 

3-4 økter styrke i uka er bra (omtrent annenhver dag). Sørg for å ha minimum en dag mellom hver styrkeøkt. Ta deg ut hver serie, og kjenn at du blir skikkelig sliten i musklene:) Drikk vann før, under og etter trening, og innta noe karbohydratrikt direkte etter trening (f.eks. en frukt, yoghurt e.l.). Du må også få i deg proteiner relativt raskt etter trening (innen to timer). Hvis du f.eks. drikker melk direkte etter treningen vil du få i deg både vann, karbohydrater og proteiner:)

 

Lykke til videre!



Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Fritid
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om fritid