Hopp til hovedinnholdet

Hva kan jeg gjøre for å bli sliten i magen av situps, og ikke i ryggen?

Gutt 13 år
 

Spørsmål

Når jeg prøver å ta sit-ups kjenner jeg det aller mest i ryggen. Jeg kjenner det i den delen overnfor korsryggen. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig at jeg kjenner det der. Hva må jeg gjøre for at jeg bare kjenner det i magen ? Flere ganger har det hendt at jeg bare kjenner det ren mage. Håper dere kan svare et bra spørsmål! :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Når du tar vanlige situps er det viktig at du hele tiden presser korsryggen ned mot gulvet/underlaget. Korsryggen skal ikke løftes opp, men presses ned, og samtidig strammer du magemusklene for å trekke øvre del av overkroppen opp. Du kan også prøve ut noen nye situpsvarianter for å kjenne om disse fører til at du blir mer sliten i magen. Du kan finne noen ulike varianter ved å klikke her. Prøv å følge videoinstruksjonen så godt du kan!

 

Du skal ikke få vondt i ryggen når du trener situps. Hvis du opplever dette bør du finne andre alternativer. Prøv noen andre varianter!

 

Lykke til


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Fritid
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om fritid