Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Hei. Har brukt Microgynon i snart tre måneder. Var ferdig med brettet for 8 dager siden og har ikke fått mensen. Burde jeg ta en grav. test?

 

Spørsmål
Hei :) Jeg har tidligere sendt inn spørsmål til dere. Slik så det ut :

Ditt spørsmål til oss: Hei :) Jeg har spist p-pillen Microgynon i snart tre måneder. Den siste uka har jeg hatt noen dager med løs mage (ikke direkte diare, men ganske løs.)Dette vil si ca annen hver dag. P-pillen tar jeg i elleve-tiden om kvelden, og alle gangene har den løse mangen kommet neste morgen i ni-tiden. Derfor lurer jeg på om jeg fortsatt er beskyttet, og dersom jeg ikke er det; hvor lang tid må jeg bruke ekstra prevensjon? Det var litt vanskelig å formulere spørsmålet, men håper dere forstår :] På forhånd takk Hilsen jente 1991

Vårt svar:
Hei.
Det man sier er at dersom p-pille brukeren kaster opp innen 2 timer etter at hun har tatt en pille eller har SVÆRT kraftig diare, er det fare for at p-pillen ikke blir absorbert. I ditt tilfelle tror jeg ikke at det er noe fare, da det er så mange timer i mellom. Dersom du får kraftig diare eller oppkast er det anbefalt å bruke tilleggsprevensjon ( kondom)
God bedring og god sommer.

Vennlig hilsen helsesøster

For 8 dager siden var jeg ferdig med brettet, men jeg har enda ikke fått mensen. Det vil si at jeg på den fjerde dagen fikk en liten blødning da jeg tisset. Det er bare snakk om en liten blodklump. Jeg er nå redd for at jeg er gravid. I bruksanvisningen står det at det går ann at man hopper over en blødning, men siden jeg hadde løs mage er jeg redd. Kan den lille blødningen da jeg tisset ha vært mensen? Burde jeg ta en graviditets-test?

På forhånd takk :)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!
Fint at du spør igjen. Det er ikke lenge siden du startet med Microgynon og det er beskrevet uregelmessige blødninger i løpet av de første månedene som en mulig bivirkning. Dette kan være helt normalt og det høres ut som du fikk en liten gjennombruddsblødning som det kalles. Men siden du er så bekymret for om du kan være gravid, anbefaler jeg deg å ta en graviditetstest for sikkerhetens skyld. Den kan du for eksempel ta på ungdomshelsestasjonen i din kommune.
Noen ganger er det ok å vite istedenfor å lure og bekymre seg.
GOD SOMMER!

Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Graviditet
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om graviditet


Quiz: Hva vet du om organisasjoner?

Hvilken av disse er en politisk ungdomsorganisasjon?