Hopp til hovedinnholdet

Jeg har en normal kropp, noen sier jeg er ganske tynn. men jeg vil ha vekk litt mer av lårene mine, og litt av magen på en sunn og litt rask måte. Har dere noen tips ?

 

Spørsmål
Hei, jeg er ei 15år gammel jente som lurer på noen ting.
Å håper på et raskt svar.

Jeg har en normal kropp, noen sier jeg er ganske tynn. men jeg vil ha vekk litt mer av lårene mine, og litt av magen på en sunn og litt rask måte. Har dere noen tips ?
Jeg har prøvd litt av hvert, og ble en gang veldig desperat, og begynte å holde på som en anorektiker. Klarte å stoppe meg selv ved å tenke på at jeg måtte skjerpe meg, og finne en sunnere løsning, slik at jeg ikke skulle ødelegge noe i kroppen min, slikt som for eksemplel å ødelegge muligheten for å få barn.

Jeg ønsker meg veldig mye barn akkurat nå, men vet at det er for tidlig. Vil gjøre ferdig utdanning først.
Når jeg blir gravid, vil jeg gjerne ha en slank og fin figur, slik at jeg kan få en pen rund mage, slik at folk ser at jeg er gravid.
Vil ikke bli feit nå, slik at det omtrent ikk synses at jeg er gravid.

Takk på forhånd.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei.
Så bra at du kom ut av et vondt spisemønster. Det er riktig som du sier at dette kan være veldig skadelig for helsen din. Du skriver ikke hvor myedu veier eller hvor høy du er, jeg gir deg derfor kun noen generelle råd om sunn vektreduksjon

Når man skal gå ned i vekt er det noen prinsipper som gjelder:

Ha en langsiktig plan,- man må ikke tro at det er fort gjort, og det er viktig å holde ut over litt tid.

Det er ingen god ide å gå på lettvinte kurer eller slutte å spise ett eller flere måltider daglig.

Sette seg noen oppnåelige mål. -Et realistisk og gjennomførbart mål kan være å gå ned 500g i uka over en periode. Det betyr at det kan være realistisk å bruke minst 20 uker på å gå ned 10kg.

En vektreduksjon som varer krever at man gjennomfører slankingen på en planlagt og fornuftig måte.

Slanking innebærer ofte at man må endre på en del viktige vaner i livet sitt, og det kan kreve en del av viljestyrken. For eksempel kan det bety at man må slutte helt med brus, eller slutte å spise og se på TV samtidig, eller å spise godterier på hverdagen. Det kan også bety at man må finne andre ting å gjøre når man ellers har kost seg med mat; for eksempel hvis man kjeder seg, er lei seg, koser seg osv.

Trening/økt regelmessig beveglese som gjør en svett og øker pulsen er et like viktig element som det man spiser/ikke spiser. En treningsøkt på mer enn en halv time der man svetter og har økt puls 3-4 ganger i uka er fint i tillegg til å bevisst utnytte daglige situasjoner til økt aktivitet: Sykling og gåing til butikk, skole og annet. Trapper i stedet for heis alltid. Leke oftere med ting med fart og moro (ballspill, tredemølle med mer)

Hvis man skal veie seg, bør det ikke gjøres oftere enn en gang i uka.

Det er viktig å spise regelmessige og passe store måltider 4-5 ganger om dagen.

Spis grove brødvarer og kornblandinger.

Reduser sukkerinntaket så mye som mulig.

Til middag bør man spise mye grønnsaker.

Spis gjerne frukt (ca to-tre om dagen) til mellommåltider, og aller helst da rå grønnsaker som gulrot, kålrot, agurk mm

Drikk vann som tørstedrikke,- vel 1,5 liter om dagen.

Drikk gjerne ett glass melk til brødmaten et par ganger om dagen.

Vanligvis skal man ha litt over 2000 kcal om dagen for å dekke energibehovet. Når man slanker seg skal man ha litt mindre (kanskje mellom 1500 og 1800). -Det skal ikke bli for lite, for da går kroppen på "sparebluss" og vil senke forbrenningen).

Søk gjerne råd hos lege, helsesøster eller andre ved slanking.

Ha gjerne en eller flere støttespillere i slankeprosessen. (venner og/eller familie)

Håper disse rådene kan være nyttige for deg når du ønsker å gå litt ned i vekt.

Ønsker deg masse lykke til.

Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om sex og samlivsting?

Hva bør du gjøre dersom du tror du har en seksuelt overførbar infeksjon?