Hopp til hovedinnholdet

jeg har en litt stor kjønns leppe å en vanlig. er det normalt?

 

Spørsmål
hei :-)
jeg har en litt stor kjønns leppe å en vanlig. er det normalt? gpår det ann å gjøre noe for å få den vekk?
+ at jeg har begynnt å fått strekk merker , noen råd om hvordan jeg får vekk di ?
kan dere hjelpe meg med noen råd om å få mindre rompe å lår?

plis svar
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei.
Ingen kropper er helt symmetriske, og at den ene kjønnsleppen din er litt større enn den andre tror jeg nok det bare er du som ser. Dersom det er en veldig stor og markant forskjell, og dette plager deg enten fysisk eller psykisk er det mulig å prate med legen sin om dette og evnt. få rettet på dette via plastisk operasjon.
Strekkmerker (straie distensae) er skader i den delen av huden som kalles lærhuden, og sees som stripeformete hudområder der huden er fortynnet og lett rynket. Strekkmerker oppstår fordi hudvevet blir strukket og dermed brister, noe som kan skje f.eks. i puberteten når man vokser raskt, ved graviditet og ved overvekt. Kraftig trening (bodybuilding) og bruk av anabole steroider gjør en også utsatt for å utvikle strekkmerker.
Strekkmerker er veldig vanlig, og omtrent halvparten av alle unge har dette i større eller mindre grad på hofter, lår eller overarmer.
For å få mindre rumpe eller lår må man ved siden av et sunt og regelmessig kosthold, være fysisk aktiv. Kondisjonstrening (dsv all aktivitet som gjør at du får høyere puls) sammen med styrketrening gjør at kroppen din blir fastere og mer smidig.
Du kan enten trene hjemme, med for eksempel løping, rulleski/rulleskøyter (ski/skøyter), svømming eller gå lange turer. Relativt lange treningsøkter (30 minutter og oppover) med lav til moderat intensitet (pratetempo) vil være gunstig i begynnelsen. Tren gjerne slik 3-5 dager i uka. Dersom du trener korte intensive drag (drag på under 1. minutt) vil muskulaturen utvikle seg mer i størrelse enn ved noe lengre varighet. Trener du kort og intensivt vil du derfor ikke nødvendigvis få mindre lår og rumpe (grunnet muskeløkning), men de vil bli mer trente. Om du vil trene slik må være opp til deg.

Etter du har trent rolig i en periode (1-2 måneder) kan du prøve å trene utholdenhetstrening med høyere intensitet, men med lengre drag enn 1. minutt. Den mest effektive treningen for å øke fettforbrenning, som vil være å anbefale dersom du ønsker flat mage og slankere lår/rumpe, er nettopp slik hard utholdenhetstrening. Siden det er vanskelig å holde intensiteten oppe kontinuerlig når du trener hardt er det lurt å trene såkalt intervalltrening (les artikkel om utholdenhetstrening på ung.no for mer informasjon). Kort sagt kan jeg forklare en intervalltrening som kalles 4 x 4. Dette betyr 4 harde arbeidsperioder, hver på 4 minutter, med 3 minutter hvileperiode mellom hvert drag. Treningsformen kan bestemmes etter eget ønske (løp, sykkel, svømming, ro/padle, ski/skøyter), det viktige er at du blir skikkelig sliten i hver arbeidsperiode. Denne treningsformen har meget god effekt på utholdenheten din og på fettforbrenningen, siden den øker hvilestoffskftet ditt (forbrenningen resten av døgnet utenom selve treningen) og er derfor gunstig for å få en sunn kropp.

Hard trening krever godt treningsgrunnlag, så begynn derfor med roligere trening (1-2 måneder), før du prøver å innføre 1 hard økt i uka. Etter 2-3 uker kan du prøve å innføre enda en hard økt, altså 2 tilsammen for en uke. Ikke slutt helt med den roligere treningen. Husk å ha minst en roligere dag mellom to hardøkter for at kroppen skal få tid til å restituere seg. Da kan du enten trene rolig, eller ta en hviledag.

Hvis du har lyst til å prøve trening som pilates og yoga kan du gjerne gjøre det. Slik trening har blant annet styrke, smidighet og bevegelighet som hovedmål.

Nå har jeg kommet med noen treningsforslag. Utholdenhetstrening med høy intensitet har best effekt på fettforbrenning, men krever godt treningsgrunnlag. Begynn i det små og prøv heller å innføre hard trening etter hvert. Dersom du ikke har lyst til å trene så hardt som beskrevet kan du fint holde deg til de lange rolige treningsøktene. En kombinasjon er bra, men tren slik at du har det moro med treningen. Tilpass etter eget ønske. Husk også at kostholdet har stor innvirkning på kroppsammensetningen. Spis sunt, variert, regelmessig og i passende mengder. Det er også viktig med et sunt kosthold for å få godt treningsutbytte av treningen. Kosthold og trening henger godt sammen.

Håper svaret kan være til hjelp for deg. Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster og treningskonsulenten, ung.no

Strekkmerker er dessverre slik at de ikke forsvinner helt igjen. De vil blekne litt etterhvert og dermed bli mindre synlige. Du kan forsøke å holde huden myk og smidig med fuktighetskrem, men ellers er det nok ikke noe spesielt å gjøre
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om husleia di?

Hva betyr indeksregulering av husleie?