Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

Hvordan kan jeg få mindre utflod?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg har brukt vivag vaginalkapsler fordi jeg har hatt en del utflod, (ikke voldsomme mengder altså) men det som havner i trusa er hvitt, litt tykt/klumpete omtrent som snørr og lukter noe småsurt. Men jeg har ikke fått brukt kapslene åtte dager etter hverandre, sammenhengende... så betyr det at det ikke er noe poeng i å ta de to siste kapslene, eller kan jeg bare ta dem? Trenger virkelig noen tips! Jeg sover uten truse om natta, vasker meg ikke med såpe...og det det klør ikke eller lukter skikkelig råtten fisk eller noe..men jeg har litt på følelsen av at vaginaen min ikke er helt fornøyd. Jeg leste et sted at en jente med 100% frisk vagina, kan gå uten truse og ikke få flekker i buksa. Flekkene min kan ofte bli store :/ Hvordan kan jeg gjøre vaginaen min bedre? Kan det hjelpe å spise frukt og grønnsaker?

Besvart 13.02.2017 06:31
 

Svar
Hei

Alle kvinner har forskjellig utflod. Det har noe med hvor mye væske kjertlene i skjeden og livmoren produserer utflod. Noen kvinner har ikke noe utflod, mens andre kan ha mye. Det er ikke noe galt i å ha mye utflod hvis det er normalt for deg. 

Hvis utfloden plutselig endrer seg, så kan mer utflod være tegn på at noe ikke er helt som det skal. Det kan være at du har en soppinfeksjon som gir økt hvit klumpete utflod og kan klø, eller at du har fått en ubalanse i dine snille bakterier i skjeden. Slike ubalanser kan gjøre at det blir surt og lukter surte, eller det kan bli basisk og lukte fisk. Konsistensen og fargen kan også endre seg. 

Det viktigste du kan gjøre for ikke å få mye plager med skjeden er faktisk å la den være litt i fred. Mange jenter vasker seg mye i underlivet og bruker mye såper. Noen skyller også skjeden ved å spyle opp med dusjen. Slike ting kan gi ubalanse og endret utflod. Slike vagitorierer som vivag kan også gjøre at du får feil balanse i skjeden. Den er laget for de som skal ha høy pH, men slik du beskriver det så høres det ikke ut som det gjelder for deg. Da vil du ikke ha noe effekt av disse pillene og det er ikke noe poeng for deg å ta de siste pillene.

Har du hatt en ny partner og ikke brukt kondom kan endret utflod være klamydia. Snakk da med lege. Hvis ikke så kan du forsøke å la det hele være noen uker for å se om det retter seg. Øker det på med mer kløe kan det være soppinfeksjon som du kan lese om her. Du kan også lese om høy pH og det som kalles bakteriell vaginose her. 

Hvis du bare har øket utflod til vanlig skal du ikke gjøre noe med det. 

Hilsen Legen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvilke helsespørsmål kan ung.no svare på?

Tunge med spørsmålstegn (www.colourbox.com)

Du kan finne svar på det du lurer på om kropp, helse og seksualitet på ung.no i tillegg til at du kan finne informasjon og få svar på mye annet du lurer på.

Ung.no erstatter ikke lege, helsesøster eller krisehjelp.

Vi kan ikke stille diagnose eller gi behandling, men gir generelle helseråd og veiledning.

Les mer

Utflod - til glede og bekymring

Undertøy på tørkesnor (colourbox.com)

Utflod fra skjeden er noe alle kvinner har. Normal utflod holder underlivet friskt og gir god glid ved samleie. Forandring i utfloden kan være et tegn på en ubalanse i bakteriefloraen i skjeden eller sykdom.

Les mer

Underlivsundersøkelse for jenter

Gynekolog

Å ta underlivssjekk for første gang kan virke skummelt og flaut. Men forberedelse gjør mester, og leser du denne artikkelen har du garantert mye mindre å grue deg for.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mest for jentene
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mest for jentene