Hopp til hovedinnholdet

Hva er det vanlig å veie for en jente på 12 år?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er 12 år, 163cm og veier 53 kg!! Jeg synes d er altfor masse. Hva er vanlig å veie når man er på den alderen?? Og hvordan kan jeg gå ned i vekt? Faren min veier lizzm bare 15 kg mer enn meg! Og ett siste spørsmål, jeg har veldig godterisjuke!! Jeg spiser sikkert godteri elns vær eneste dag! Hvordan kan jeg kutte ut med det? Jeg har veldig lyst å gå ned i vekt og bli tynnere! Takk på forhånd <3

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for ditt spørsmål til ung.no.

Først må jeg si at du har en helt normal vekt i forhold til din høyde. Du veier absolutt ikke for mye, og det er viktig at du ikke går mer ned i vekt.

Hva som er vanlig å veie for en jente på din alder varierer. Normal vekt for en 12 år gammel jente på 163 cm er mellom 48 og 60 kg. Du er altså helt innenfor normalområdet.

Dersom du synes det er vanskelig med kropp og mat vil jeg anbefale deg å snakke med en voksen du kan stole på. Dette kan for eksempel være helsesøster på skolen din.

 

Det er fint å forsøke å spise mindre godteri. Men husk også at det bør være lov å unne seg noe godt av og til. Her er noen råd for å kutte ut godterispisingen:

*Spis regelmessige måltider, gjerne hver 3-4 time.

*Spis fiberrike måltider og start dagen med frokost. Fiber gir et mer stabilt blodsukker. Du får fiber fra grovt bød og andre grove kornprodukter, frukt, bær og grønnsaker. Fiber gir deg også en god metthetsfølelse, som gjør at det er lettere å holde seg fra å spise søtsaker.

*Bruk pålegg som metter, for eksempel egg, skinke, tunfisk, reker, roastbiff, makrell i tomat, laks. Det metter godt og holder blodsukkeret stabilt.

*Blir du ikke kvitt søtsuget - velg et alternativ; frukt (ev. tørket frukt), lettyoghurt, smoothies, grønnsaker og dip, nøtter, mandler eller annet sunt godteri.

*Gå en tur. Fysisk aktivitet gir deg jevnere blodsukker, og du vil få mindre søtsug.

*Ring eller besøk en venn/venninne. Noen ganger får vi lyst på noe søtt bare fordi vi kjeder oss.

 

Jeg håper dette kan være til hjelp for deg.

 

Hilsen Ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Slanking
Tilbake til spørsmål og svar