Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Jeg mye vondt i hodet, kan det ha noe å gjøre med at jeg spiser en gang om dagen?

Jente 16 år
 

Spørsmål

I det siste har jeg begynt å få mye vondt i øyne, og fremst i hode altså pannen og så går det ned i nakken. Jeg har aldri opplevd dette før, men kan det ha noe å gjøre med at jeg spiser en gang om dagen? Helt siden jeg begynte å spise en gang om dagen, når jeg var 13 ca og nå er jeg 16, har jeg ofte fått black outs i 2-3 sekunder og vært skikkelig svimmel, men nå blir jeg bare skikkelig svimmel. Jeg lurer også på hva jeg kan gjøre for å spise mer? Det er ikke det at jeg mener og spise så lite, men har bare blitt sånn. Er 164 høy, veier 60 og vil gå ned 5kg slik at jeg kan bli tynnere, og jeg vet godt at det å spise lite ikke hjelper, så jeg vil prøve å gjøre noe med det.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt! Du bør absolutt spise mer! Du er normalvektig og bør ikke gå ned i vekt. Husk at du er i utvikling og kroppen trenger mye næring (vitaminer, mineraler, energi) for å utvikle seg godt. 

Du sier at du ikke mener å spise så lite, men også at du ønsker å gå ned i vekt. Kan det være at du ikke spiser fordi du vil gå ned i vekt?

Det er sant at hvis du spiser mindre mat enn kroppen trenger, så vil du gå ned i vekt. Men å sulte seg er en veldig dårlig måte å slanke seg på. Sannsynligheten for å gå opp i vekt senere er også mye større enn om du venner deg til gode rutiner med et sunt og variert kosthold med nok mat hver dag.

Det er skadelig for kroppen å sulte seg over tid, da kroppen verken vil få tilførsel av den energien eller de næringsstoffene som den trenger. Hodepinen din kan skyldes at du spiser for lite mat.

Hvis du vil ha en sunn kropp med en sunn vekt er dette en god oppskrift:

Den beste måten å gå ned i vekt på er å være regelmessig fysisk aktiv samtidig som du har et sunt og variert kosthold. Forsøk å finne en aktivitet som du kan trives med, for eksempel skogsturer, svømming eller enkle styrkeøvelser (jeg legger ved noen artikler om dette). Hverdagsaktivitet er vel så viktig som organisert trening. Velg trappen i stedet for rulletrapp eller heis, sykle til jobb/ skole eller gå mer. Om du tar buss kan du for eksempel hoppe av på et tidligere busstopp og gå derfra. Hverdagsaktiviteten bidrar til å øke forbrenningen.

Tips for et sunt og variert kosthold:

* Spis faste måltider hver dag: frokost, lunsj, middag og kveldsmat med maks 4 timers mellomrom. Spis i tillegg ett eller to mellommåltid dersom du har behov for det. Mellommåltidene skal være mindre enn hovedmåltidene, og kan for eksempel være en rå gulrot, kålrot, en yoghurt med litt grov müsi, eller et grovt knekkebrød med pålegg. Et regelmessig måltidsmønster som dette vil bidra til å holde et stabilt blodsukker, og vil føre til at du unngår å bli for sulten og fysen på noe "godt".

* Ha et høyt inntak av grønsaker og frukt/bær. Spis minst fem om dagen (tre grønnsaker og to frukt). Grønnsaker og frukt passer fint som mellommåltid. Til middag kan du se for deg en tallerken delt i to der den ene delen består av grønnsaker og den andre består av kjøtt eller fisk og poteter, fullkornsris eller fullkornspasta. Grønnsaker inneholder lite kalorier, samtidig som det inneholder mange viktige næringsstoffer.

* Spis grovt brød eller grove kornprodukter som fullkornspasta, fullkornsris eller grov kornblanding. Grove kornprodukter inneholder fiber som holder deg lengre mett.

* Spis fisk til middag eller som pålegg. Fisk har viktige næringsstoffer som omega 3 og vitamin D som det er vanskelig å få et tilstrekkelig inntak av.

* Spis eller drikk magre meieriprodukter. Se etter Nøkkelhullet når du velger melk, ost og andre meieriprodukter.

* Velg magre kjøttprodukter som pålegg eller til middag. Kalkun og kylling er magert og proteinrikt. Se etter Nøkkelhullet når du velger kjøttprodukter.

* Spis eller drikk magre meieriprodukter. Se etter Nøkkelhullet når du velger melk, ost og andre meieriprodukter.

* Drikk vann som tørstedrikk

* Begrens inntaket av mat og drikke som har høyt energiinnhold og lite næringsstoffer, som brus, saft, godteri og snacks.

 

Vennlig hilsen ernæringsrådgiver, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Øvelser til deg som har et anstrengt forhold til mat, kropp og vekt.

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Selvhjelpsøvelser kan være et nyttig arbeidsverktøy for å bli mer kjent med egne tanker og følelser, og bli mer bevisst på spiseforstyrrelsens betydning og mønstre i hverdagen. Øvelsene kan hjelpe deg på veien mot å bli frisk.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesøster eller fastlege.

Les mer

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse