Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Ung.no hjelper deg med å finne rett prevensjon.
Ung.no hjelper deg med å finne rett prevensjon.

Er det farlig å gå ned i vekt?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Før, vet ikke helt når. (Rundt mai eller noe) veide jeg 54/55 kg..jeg hadde dårlig selvtillit og var oppblåst. Også begynte jeg og spise sunt osv+ trene mer enn før og når veier jeg 48,5 kg. Jeg lurer på om det er farlig eller hvorfor det har skjedd? Jeg har også sett at armmusklene mine som egt er store fra føre har blitt større og samme med lårerne. Grunner?? Jeg spiser dette oftes gjennom en dag: -frokost: En brødskive+ikke kjøttpålegg eller noe havregryn. -lunsj: 2 brødskiver med 1 frukt. (Eller middagsrester eller andre idêer jeg kommer på) -Middag: Variert, mamma og pappa lager det. Ofte ris med stekte grønnsaker. Er det sunt med ris? Jeg trener 1 gang i uka med fotball (1,5t) Og jeg har 2 kamper( 75 min PR kamp, mye løping) de andre dagene tar jeg ofte 7 minutt workout( app) to ganger. Takler kroppen min dette og er det sunt? Og har du sunne frokostideēr og sunne lunsjideér som man kan ha med på skolen? Jeg spiser heller ikke godteri( eller noen ganger)

Besvart 19.06.2017 08:49
 

Svar
Hei

Det er ikke farlig å gå litt ned i vekt, når du gjør det ved å spise sunnere og trene mer. Det som er viktig for deg er at du har et variert kosthold, som du selv skriver. I tillegg er det viktig at du ikke fortsetter å ha et energiunderskudd, men at du holder deg på den vekten du har nå en stund ved å spise litt mer. Det vil jo også være naturlig at vekten din gradvis går litt opp igjen, selv om du spiser sunt. Du er i puberteten, og du skal jo ikke veie det samme når du er 14 1/2 - som når du er 13 1/2.

Jeg er for øvrig ikke i tvil om at kroppen din takler en fotballtrening, to fotballkamper og noen 7-minutters workouts i løpet av uken. Kroppen din er skapt til å brukes og å være i bevegelse, så det er bare å fortsette med dette aktivitetsnivået.

Årsaken til at lårene og armmusklene dine er blitt større (til tross for at du har redusert vekten, er selvsagt fordi du trener regelmessig. Det gjør at musklene blir mer synlige.

Ris, pasta og poteter er for øvrig en av de tingene idrettsutøvere bør spise, for å øke karbohydratinntaket og dermed fylle energilagrene i kroppen. Det gjør at kroppen restituerer seg fortere, og du er klar til neste trening eller kamp. Karbohydrater er imidlertid bare en av de tingene du trenger for å prestere bra. På Olympiatoppen.no kan du lese mer om hvordan resten av kostholdet bør være.

Frokostideer kan være havregrøt, sunne frokostblandinger som ikke er tilsatt mye sukker, grove brødskiver eller knekkebrød med ost, cottage cheese/syltetøy, laks/ørret, osv. Til lunsj kan du spise noe av det samme, men gjerne variere med en salat, middagsrester, etc.

 

Vennlig hilsen fysioterapeuten

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer


Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse