Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Hvordan få større bein og armer?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg er egentlig ganske tynn, men jeg orker nesten ikke mat! Jeg har alltid spist lite. Beina mine er ganske tynne. Noen tips til hvordan jeg kan få større bein/armer? (Trener 2/3 ganger i uken..) Hilsen jente 13

Besvart 10.09.2017 10:02
 

Svar
Hei

For å få større bein og armer bør du både legge på deg og trene styrketrening. Hvis du har dårlig matlyst bør du spise jevnt og trutt gjennom dagen. Mange med dårlig matlyst klarer ikke å spise store måltider. Spis heller små måltider mange ganger i løpet av dagen. 

For å gå opp i vekt må man spise mer enn man forbrenner og da er det lurt å vite litt om hvilke matvarer som gir mye energi. Matvarer med mye fett vil gi mer energi (kalorier), enn matvarer med mye karbohydrater. Gode eksempler er myk margarin, mandler, nøtter, oliven, avokado, olje, majones og majonessalater. Bruk rapsolje i yoghurten, ta en pose nøtter med deg på skolen. Gjør dette hele tiden, gjerne hver dag og ikke bare av og til.

Her er flere generelle råd for å gå opp i vekt som ernæringsfysiologen i ung.no anbefaler:

Regelmessige måltider. Start dagen med frokost, så lunsj, middag og kvelds. Ha gjerne 2-3 mellommåltider innimellom disse måltidene. Det anbefales at det ikke skal gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid. Det å spise litt mer til hvert måltid, slik du gjør med middagen er også å anbefale.

Forslag til mellommåltider: Et eple, en banan, noen druer, yoghurt/biola med litt grov müsli, et grovt knekkebrød med pålegg eller en gulrot.

Ha med deg noe når du er på farten, så du har noe tilgjengelig når det er tid for neste måltid.

Velg mer energitett mat. Fett er mer energitett, og det kan dermed være enklere å få i seg mer energi per mengde mat ved å innta slike matvarer.

Velg fortrinnsvis mat med sunne fettsyrer som vegetabilske oljer (gjerne rapsolje, olivenolje), vegetabilsk margarin, frø, nøtter, avocado, fet fisk (bl.a. makrell, laks, sild), majones, pesto, aioli.

Gjør rettene du spiser mer energitette. Bruk melk når du lager havregrøt, velg lettmelk fremfor skummet melk, ha litt ekstra olje/dressing på salaten, ha pasto/aioli/majones/saus/kesam/rømme til middagen, bruk vegetabilsk margarin på brødskiven, ha en fløteskvett i suppene du lager osv.

Flere pålegg på brødskiven er også å anbefale, f.eks. kombiner avocado og kjøttpålegg, kremost og røkelaks, reker og majones, egg og pesto.

Du kan jo også med fordel unngå å velge de "letteste" alternativene, bruk gjerne vanlig kremost/smøreost/oster, vanlig fruktyoghurt/yoghurt naturell, lettmelk fremfor skummet melk, vanlig syltetøy fremfor lett syltetøy osv.

Ha gjerne energitett drikke til måltidene som også kan gi andre viktige næringsstoffer som melk, syrnet melk, juice, drikkeyoghurt osv.

Velg gode proteinkilder, og gjerne noe til alle dagens hovedmåltider som kjøtt, fisk, egg, melk- og melkeprodukter og belgvekster (bønner/linser).

 

Du kan fint unne deg noe mer usunt som snop, snacks og kaker innimellom. Det viktigste er uansett å tenke at kostholdet generelt er sunt og variert så du får i seg de ulike næringsstoffene kroppen trenger, i tillegg til energi.

 

Under har jeg lagt ved flere artikkler. Blant annet om styrketrening. Jeg anbefaler deg å lese artikklene får å få mer kunnskap om mat og styrketrening.  

 

Håper du fikk noen gode tips til å gå opp i vekt.

Vennlig hilsen helsesøster

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vil du gå opp i vekt?

Opp i vekt

Nokon syns dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast gener eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan vere vanskeleg, og krev systematisk jobbing nett som slanking.

Les mer

Hva er det vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt?

Les mer

- Kroppen min endrer seg veldig i puberteten, er det normalt?

Kviser (colourbox.com)

Jeg synes det er vanskelig å takle at kroppen min endrer seg veldig i puberteten. Dessuten er det mye som skjer med min kropp som ikke skjer med andres. Hva er egentlig normalt?

Les mer

Jenter og puberteten

Jente i undertøy (colourbox.com)

Puberteten starter på forskjellig tid og på forskjellig måte hos ulike mennesker. Det et stort sprik, og det kan bety at to venner på samme alder kan ha kommet veldig ulikt i pubertetsutvikling. Gjennomsnittlig starter puberteten 2 år tidligere hos jenter enn hos gutter.

Les mer

Det du trenger å vite om styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, for å gå ned i vekt, for å bedre helsa eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse