Hopp til hovedinnholdet
Ung.no på Snapchat
Nervøs jente (colourbox.com)
Nervøs jente (colourbox.com)

Hvordan unngå rumling i maven?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Jeg gruer meg alltid til når jeg skal på skolen. Når jeg vett magen min lager rumle lyder, hver eneste dag. Det er oftes når eg e sulten. Men av og til hvis jeg har luft i magen så vil ut, å jeg holder igjen sånn at det ikke får komt ut. Blir det heller til at det rumler ,å det er så flaut. For det skjedde på en prøve en gang å jeg viste kje kor jeg skulle gjør av meg. Dette e kje noe kjekt for eg får kje konsentrert meg skikkelig. Eg tenker bare plis ikke lag lyd. Håper jeg kan få svar på hva jeg kan gjør for å unngå dette. Slik at eg ikke trenge gruer meg til skolen hverdag pågrunn av magen min. Jeg er så lei av det.

Besvart 16.09.2017 20:27
 

Svar
Hei

Det er ikke uvanlig at man blir stresset hvis kroppen lager lyder som man selv ikke har kontroll over.

Romling" i magen er helt normalt, og de fleste av oss har det regelmessig. Vanligst forekommer slik "romling" når man er sulten, men lydene kan også forsterkes etter et måltid. Grunnen til at disse lydene oppstår, er fordi magen og tarmene hele tiden er i bevegelse og arbeider med å fordøye. I denne prosessen kan det dannes en del luft, ofte på grunn av ufordøyd mat, men en del luft kommer inn når vi svelger, i tillegg vil tarmbakteriene produsere naturlige gasser når maten brytes ned. 

Belgfrukter og fiberrike matvarer - bønner, erter, brokkoli, løk og rotfrukter kan være typiske matvarer som danner mye luft og gir "romling" i magen.  Kullsyreholdig drikke kan gi mer luft i magen. Dette gjelder også enkelte matvarer som kål, brokkoli, blomkål, rosenkål, bønner, erter, linser, tyggegummi, ren fruktose og såkalte sukkeralkoholer som sorbitol. Det kan være lurt å følge med på hva man spiser og se om det er noen matvarer som gjør at magen lager mer lyder enn vanlig.


Du skriver at det bruker å rumle i maven din når du er sulten. Jeg vil anbefale deg å ha noen nøtter med deg slik at du kan spise noe når du blir sulten. Det trenger ikke å være så mye, men bare slik at du ikke blir sulten.

Til tross for at rumling i magen er en helt naturlig konsekvens av at tarmene jobber med maten, kan slik rumling i magen har en tendens til å bli værre når man er engstelig og stresset. Fordi man er redd for høylytt rumling, kan dette gi mer spenninger i magen som igjen gir mer rumling. Det er jo ikke sikkert at dette gjelder deg, men det å prøve å ikke engste seg for at det skal rumle i magen er et godt råd.

Andre råd som kan gi mindre rumling i magen er å spise rolig og tygge godt, slik at du svelger minst mulig luft når du spiser. Det å ha en gjevn måltidsrytme og heller spise litt mindre måltider, men oftere, kan også hjelpe.

Vennlig hilsen helsesøster

 

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvilke helsespørsmål kan ung.no svare på?

Tunge med spørsmålstegn (www.colourbox.com)

Du kan finne svar på det du lurer på om kropp, helse og seksualitet på ung.no i tillegg til at du kan finne informasjon og få svar på mye annet du lurer på.

Ung.no erstatter ikke lege, helsesøster eller krisehjelp.

Vi kan ikke stille diagnose eller gi behandling, men gir generelle helseråd og veiledning.

Les mer

Alt du trenger å vite om helsa og sykdommer

Lurer du på noe om en diagnose, anbefaler vi deg å bruke kvalitetssikrede informasjonskanaler. På helsenorge.no finner du kvalitetssikret info om helsetema og om ulike symptomer og sykdommer.

Les mer

Tips til et sunt og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse