Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for å sove alene om natten, får lite søvn og orker ikke å gå på skolen.

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har et problem med at jeg er redd for å sove alene om natten uavhengig av lys på rommet. Dette har vært et problem så lenge i livet som jeg kan huske. Flere ganger er jeg så redd at jeg rett å slett er våken til 3-tiden og lenger når det er skole dagen etterpå. Det har blitt verre i de siste ukene. Er redd for å ha møbler som er bevegelige som stoler, hengende gjenstander, bamser osv. Det har til slutt endt med at jeg fjerner en god del ting fra rommet i frykt for at de skal bevege seg eller angripe meg. Det hjelper, men problemet forsvinner uansett ikke. Tenker at mye av redselen er redsel for demoner og andre vesener. (Og ikke prøv å si at demoner ikke finnes, for vi har alle våre livssyn). Jeg kan også begynne å skrike av å plutselig høre en knirkende dør, noe som viser seg etterpå å være vinden. Jeg kan også se skygger i et annet sted i rommet og se at skyggen beveger seg og tro at det er noe der. Det ender ofte med drit dårlig søvn og da orker jeg ikke å gå på skolen.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss!

Ut ifra det du skriver høres det ut som om dette plager deg veldig.Det virker også slitsomt for deg, siden det gjør at du ikke klarer å sove nok. Da er det bra å be om hjelp slik du gjør her. 

Det er fint at du har funnet ut av hva du er redd for, og du tenker at det kommer av redsel for demoner og andre vesener. Tanker påvirker hvordan vi føler oss, og hvis man hele tiden tenker tanker om demoner som gjør oss redde så blir redselen også veldig sterk. Derfor kan det være fint å utforske tankene du får litt. Spør deg selv: "er disse tankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?" Kanskje kan du komme på andre mer positive tanker som kan gjøre at redselen din blir litt mindre. Husk at det er du som styrer tankene dine, ikke omvendt! Du kan trene deg opp til å ta kontroll på de skumle tankene. Du kan si til deg selv at "det er bare tanker". Tanker kan være ubehagelige, men ikke farlige. Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med de negative tankene i artiklene jeg har lagt ved under. 

Å jobbe med tankene sine kan være vanskelig alene. Helsesøstre er vant til å hjelpe ungdom med å jobbe med tankene sine og jeg tenker det kan være fint for deg å snakke med noen om tankene du har. Gjennom samtale kan du få hjelp til å sortere i tanker og følelser slik at du får det bedre. Det er også viktig for deg å få det bedre slik at søvnen din bedres og du orker skolehverdagen din. 

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse